著者
柳田 佳子
出版者
日本感性工学会
雑誌
感性工学研究論文集 (ISSN:13461958)
巻号頁・発行日
vol.6, no.2, pp.1-10, 2006 (Released:2010-06-28)
参考文献数
20

As part of the process of automating the steps of clothing pattern design, this research studied methodologies for automatically setting human body measurement points using a 3-dimensional human body measurement device. The subjects of the research were young women. From among the measurement points for the neck and shoulders-which are crucial for clothing design but difficult to objectively set-the research focused on the neck side points and shoulder end points. In the setting algorithm, a setting hypothesis is derived by deriving a graphical relationship between the human body form and the measurement point positions set by conducting 3-dimensional measurement and directly touching the surface of the body. Furthermore, the adopted measurement point setting theory covers issues such as necessities involved in clothing design. The adequacy of the theory was determined by verifying the following: (1) There should be a statistical match between the coordinate values of directly set measurement points and theoretically set measurement points, (2) When upper body clothing pattern development drawings are created using, respectively, the directly set and theoretically set measurement points, the shape of those patterns should match, (3) When sensory testing is performed by persons experienced in clothing design using the created patterns, they should be judged appropriate in terms of clothing form. In the results, measurement points were set with a precision approximating directly set measurement points in all verification tests, and thus it was possible to demonstrate the adequacy of the algorithm.
著者
友部 直美 柳田 佳子
出版者
Japan Society of Kansei Engineering
雑誌
日本感性工学会論文誌 (ISSN:18845258)
巻号頁・発行日
vol.13, no.1, pp.137-144, 2014 (Released:2014-02-18)
参考文献数
5
被引用文献数
1

The purpose of this study was to see whether fashion image terminology in general use is objective as indicator terms having the same effects on consumers in general and to verify its usefulness as a shared language tool. We found variation in the image terms chosen for fashion styles that combine multiple taste elements. Particularly, clear classification proved difficult as multiple terms were chosen for one style, such as “romantic/feminine,” “country,” “girly,” or “elegant.” This may be connected to the terms themselves having lost objectivity as their distinguishing properties have grown ambiguous through widespread use. However, to some degree limited images were accepted for styles having clear distinguishing features such as texture and color. Clearly, sufficient consideration needs to be given to their selection when using objective sensory categories and image terms in fashion as a communication language.
著者
柳田 佳子
出版者
Japan Society of Kansei Engineering
雑誌
日本感性工学会論文誌 (ISSN:18840833)
巻号頁・発行日
vol.16, no.1, pp.9-18, 2017 (Released:2017-02-24)
参考文献数
11
被引用文献数
1

From the previous paper, many problems about a fashion image term were shown. In this paper, I investigated the difference in evaluation of the fashion image term by nationality. I compared with the thing the image term in which the fashion photograph of 40 in the image term of 11 was chosen by 98 young South Korean women by the young 109 Japanese woman. As a result, while over 60% of Japanese subjects chose the same image terms for eight photographs, South Korean subjects selected for only three photographs. It was found that there was variation in the selected image terms on images of fashion style among the South Korean subjects. It analyzed using Hayashi's quantification methods class III. Although both were classified into four principal components, they differed from those of Japanese subjects regarding the styles belonging to each principal component and interpretation.
著者
高寺 政行 大谷 毅 森川 英明 乾 滋 南澤 孝太 佐藤 哲也 鋤柄 佐千子 大塚 美智子 金 キョンオク 宮武 恵子 松村 嘉之 鈴木 明 韓 載香 柳田 佳子 古川 貴雄 石川 智治 西松 豊典 矢野 海児 松本 陽一 徃住 彰文 濱田 州博 上條 正義 金井 博幸 坂口 明男 森川 陽 池田 和子 鈴木 美和子 北折 貴子 鄭 永娥 藤本 隆宏 正田 康博 山村 貴敬 高橋 正人 中嶋 正之 太田 健一 堀場 洋輔
出版者
信州大学
雑誌
基盤研究(S)
巻号頁・発行日
2012-05-31

我が国ファッション事業の国際化に寄与する研究を目指し,国際ファッション市場に対応する繊維工学的課題の解決,国際ファッション市場に通用するTPS/テキスタイル提案システムの構築を行った.国際市場に実績ある事業者を対象とし,現場の調査,衣服製作実験,商品の評価を行い我が国との比較を行った.欧州・中国と日本における衣服・テキスタイル設計,評価および事業の違いを明らかにし,事業と技術の課題を明らかにした.デザイナーのテキスタイル選択要件を調査し,テキスタイルの分類法,感性評価値を組み込みTPSを構築した.日欧で評価実験を行い有効性を確認した.また,衣服・テキスタイル設計評価支援の技術的知見を得た.
著者
大谷 毅 高寺 政行 森川 英明 乾 滋 徃住 彰文 柳田 佳子 宮武 恵子 矢野 海児 濱田 州博 池田 和子 鈴木 美和子 鈴木 明 正田 康博 上條 正義 松村 嘉之 菅原 正博 藤本 隆宏 肖 文陵 高橋 正人 韓 載香 金 キョンオク 李 宏偉 佐野 希美子 NAKANISHI-DERAT Emi 雑賀 静
出版者
信州大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2011-04-01

日本のファッション衣料の国際プレゼンスが低い原因は、国境を超えた着用者への製品の提案力の欠如にあった。日本のmodelismeは良好だがstylisme(ことに一次設計)は脆弱だ。スタイルの代替案想起・期待・選択作業は、設計者に対し、グローバルな着用者の行動空間に関する知見を求める。これはまた事業者の決定の価値前提の問題に関係する。大規模なファッション事業者の官僚組織が生み出す「逆機能」とも密接に係る。単にブランドの問題だけではなく、事業規模・裁量・ルーチン・経営資源配分に関わることが判明した。製品展示を半年以上前倒しするテキスタイル設計過程は、衣服デザイナーの決定前提の一部を説明していた。