著者
澤田 忠幸
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.89.16330, (Released:2018-11-15)
参考文献数
22
被引用文献数
1

This study examined how the lifestyle of fathers of infants and their awareness of expectations from their wives are related to their life satisfaction and co-parenting behavior. Participants were 233 fathers whose youngest child was younger than five years. Based on their balance of energy investment among work, family, and personal activities, they were categorized into four lifestyle types. Based on their average scores of scales of awareness of expectations from their wives for working and co-parenting, they were also categorized into four groups. It was found that the fathers’ life satisfaction and co-parenting behavior were not different among the four lifestyles. Being aware of expectations from their wives for working and co-parenting, however, did influence their division of co-parenting behavior and their life satisfaction. These results were discussed on marital relation and traditional gender bias.
著者
澤田 忠幸
出版者
石川県立大学
雑誌
石川県立大学研究紀要 = Bulletin of Ishikawa Prefectural University (ISSN:24347167)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.89-98, 2020-03

本研究では、「キャリア教育」の法制化に関する一連の施策や各大学での教育改善の動向を踏まえ、地方 A 大学の 3 年次生を対象として、就職活動前の汎用的技能(PROG)の個人差を規定する要因について、キャリア意識および自己調整学習方略の習得度、インターンシップ経験の有無との関連から検討を行った。その結果、PROG のリテラシーは、全国国公立大学理系の傾向と同様、1 年生よりも3 年次生で高かったが、コンピテンシーでは違いは認められず、国公立大学理系の全国平均と同等もしくは低い傾向にあることが示された。また、3 年時の夏休みまでにインターンシップや教育実習に参加したか否かによっては、コンピテンシーの高低に違いは認められず、自身の将来について展望と設計をもっている者、インターンシップを通じて課題の意図ややり方を考え、計画的に取り組むメタ認知的な自己調整学習方略を習得した者ほど、コンピテンシーが高いことが示唆された。本結果は、キャリア教育の設計の観点から議論された。
著者
澤田 忠幸
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.89, no.6, pp.611-617, 2019 (Released:2019-02-25)
参考文献数
22
被引用文献数
1 1

This study examined how the lifestyle of fathers of infants and their awareness of expectations from their wives are related to their life satisfaction and co-parenting behavior. Participants were 233 fathers whose youngest child was younger than five years. Based on their balance of energy investment among work, family, and personal activities, they were categorized into four lifestyle types. Based on their average scores of scales of awareness of expectations from their wives for working and co-parenting, they were also categorized into four groups. It was found that the fathers’ life satisfaction and co-parenting behavior were not different among the four lifestyles. Being aware of expectations from their wives for working and co-parenting, however, did influence their division of co-parenting behavior and their life satisfaction. These results were discussed on marital relation and traditional gender bias.
著者
橋本 巌 澤田 忠幸 松尾 浩一郎
出版者
愛媛大学
雑誌
萌芽研究
巻号頁・発行日
2005

本研究では、成人期および成人になろうとする青年期における感情経験(つらさや感動)によって「泣くこと」が、自己の内面や他者との関係を揺り動かし内省する機会となり、自他認識の変容をもたらすという可能性を検討した。19年度は、中年期(看護師、およびボランティア)を対象として、成人版の泣き経験状況と泣きによる心理的変化を調査・分析した。また青年対象では、つらさによる泣き(17、18年度)に加えて感動による泣きを検討した。本年度までの主要な成果を報告する:1.泣きを経験する状況本研究では、結果的な泣きの頻度ではなく、泣きそうになって自己抑制する喚起過程を考慮した新たな泣き経験尺度を開発した。自分の直接的つらさによる泣き状況には、青年・成人共通に、A愛着危機、B自己確信のなさ、があり、成人ではC対人的葛藤(対人的業務にかかわる)が見出された。一方、代理的(共感的)な泣き状況因子は、青年・成人ともにD身近な他者の肯定的(またはE否定的)感情、Fメディア・物語の他者の感情、の3因子が抽出された。代理的泣きの傾向は、過去の感動経験の影響を受ける。また代理泣き傾向は、感動時の実際の落涙を促すと実験的に実証された。直接・代理の泣き状況因子には年齢差を示すものがあった。2.つらい状況での泣きによる心理的変化は、(1)自己意識の変化(共通に、(1)解放・安堵、(2)自己の直視・意欲(3)否定的現実の実感、成人では他に(4)消極的態度、(5)絆の実感)と(2)他者への影響(6)泣きへの否定的評価、(7)被援助・慰め、成人では他に(8)他者の巻き込み)とから捉えられた。泣きによる他者への影響は自己意識の変化と相関した。心理的変化は気分変動だけでなく持続的な人格面も含み、肯定・否定両面がある。また上記の(1)、(2)、(5)は感動による心理的変化とも共通する。3.泣きによる心理的変化に影響する要因として、泣きエピソードにおける感情、出来事の種類や、泣く際の対人表出選択(ひとりで泣くか、他者の前で泣くか)、性別、パーソナリティ要因(多元的共感性、ストレス対処)の関与が示された。上記諸要因間の関係の考察・モデル化が課題である。
著者
澤田 忠幸
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.84, no.5, pp.468-476, 2013-12-25 (Released:2014-03-01)
参考文献数
39
被引用文献数
8 8

This study examined the relationship among human relations in the workplace, job involvement, affective commitment and continuance commitment with occupational and organizational commitment, and well-being. Questionnaires were completed by 855 female nurses who worked in four public hospitals (mean age = 32.6 years).The results of factor analysis showed that each component of the vocational constructs was distinguishable from the others. Path analysis showed that human relations in the workplace directly influenced job involvement and affective commitment both to the occupation and to the organization. Job involvement in turn directly influenced affective commitment and continuance commitment to the occupation. Job involvement also influenced affective commitment to the organization directly, and indirectly through affective commitment to the occupation. Finally, it was found that human relations in the workplace and affective commitment to the occupation positively influenced well-being; continuance commitment to the occupation was a negative influence. Theoretical and practical implications are discussed.
著者
澤田 忠幸 宇井 美代子 滑田 明暢 青野 篤子
出版者
愛媛県立医療技術大学
雑誌
愛媛県立医療技術大学紀要 (ISSN:18805477)
巻号頁・発行日
vol.12, no.1, pp.23-30, 2015-12-31

本研究では,社会的公正理論に基づき,6因子からなる男女平等の判断基準を測定する尺度を作成し,男女差の有無および性差観,自身の母親観,精神的健康との関連について検討を行った。その結果,性差観には男女差 が認められなかったが,男性よりも女性の方が,男女平等の判断基準として,個人の能力の原理および話し合いによる決定の原理に対して肯定的な認識を有していた。また,個人の能力の原理および二つの手続き的公正の原 理に対して肯定的であるほど,性差観が弱いことが示された。さらに,男女ともに自身の母親観は,男女平等の判断基準や性差観,精神的健康とも関連していたが,男性に比べ女性の方が,母親との関係性が精神的健康ある いは自身の生き方満足感と直接的間接的に関連することが示された。
著者
澤田 忠幸 松尾 浩一郎 橋本 巌
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.82, no.6, pp.514-522, 2012 (Released:2012-08-18)
参考文献数
26
被引用文献数
1

This research focused on both the psychological benefits and costs of crying. We investigated the relationships of intrapersonal and interpersonal consequences of crying. Female nurses (N = 300) were requested to describe one of the most impressive negative episodes where they had cried. Then, they were asked to complete a questionnaire including a scale of their psychological changes after the crying episode and the social reactions when they cried. Factor analysis revealed five components of the psychological changes scale. Solitary crying had greater effects for both psychological benefits and costs after crying than crying in front of others. Factor analysis revealed three components of the scale of social reactions. When they cried in front of others, “catharsis”, “positive attitude”, and “recognition of the relationship with others” after crying were associated with “empathy and social support” from others. The factors of “recognition of negative reality” and “negative attitude” were associated with “criticism and slander” from others. These results were discussed in terms of the communicative functions and the reflective functions of adult crying.
著者
澤田 忠幸
出版者
石川県立大学
雑誌
石川県立大学研究紀要 = Bulletin of Ishikawa Prefectural University (ISSN:24347167)
巻号頁・発行日
vol.2, pp.77-85, 2019-03

本研究では、地方A 大学の1 年生135 名を対象として、初年次教育科目の授業前後で行った学生調査および学校法人河合塾と株式会社リアセックが開発したPROG(Progress Report On Generic Skills)の結果から、1 年前期終了時における汎用的技能(generic skills)の習得レベルの実態と個人差を規定する要因について検討を行った。その際、Astin(1993)のI-E-O モデルを基に、入学時点での学生の心理的特性要因、前期を通じた学生の成長指標(算出された各前期変化量)、授業経験後における習得技能(前期終了時の自己調整学習方略)の各尺度得点とPROG スコアとの関連を検討した。その結果、リテラシースコアと関連する要因は見出されなかった。一方、入学時の自己効力感の高さのみならず、前期を通じて自己効力感が高まった者、前期終了時にメタ認知的な自己調整学習方略を習得している者ほど、コンピテンシー総合スコアが高いことが明らかとなった。
著者
澤田 忠幸 松尾 浩一郎 橋本 巌
出版者
The Japanese Psychological Association
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.82, no.6, pp.514-522, 2012
被引用文献数
1

This research focused on both the psychological benefits and costs of crying. We investigated the relationships of intrapersonal and interpersonal consequences of crying. Female nurses (<I>N</I> = 300) were requested to describe one of the most impressive negative episodes where they had cried. Then, they were asked to complete a questionnaire including a scale of their psychological changes after the crying episode and the social reactions when they cried. Factor analysis revealed five components of the psychological changes scale. Solitary crying had greater effects for both psychological benefits and costs after crying than crying in front of others. Factor analysis revealed three components of the scale of social reactions. When they cried in front of others, "catharsis", "positive attitude", and "recognition of the relationship with others" after crying were associated with "empathy and social support" from others. The factors of "recognition of negative reality" and "negative attitude" were associated with "criticism and slander" from others. These results were discussed in terms of the communicative functions and the reflective functions of adult crying.