著者
外村 大 宮本 正明 猪股 祐介 坂田 美奈子 伊地知 紀子 菅野 敦志 岡田 泰平 松田 ヒロ子 加藤 恵美 中山 大将
出版者
東京大学
雑誌
新学術領域研究(研究領域提案型)
巻号頁・発行日
2017-06-30

本年度は、それぞれ分担研究者が担当する、過去の紛争、戦争、植民地支配等に起因する対立、葛藤の「和解」に関わる市民の活動についての、資料収集と整理、関係者からの聞取りを進めた。それぞれの研究内容については、適宜、報告を行い、その内容を相互に把握し、比較検討して各自の研究のうえでも参照している。整理に着手した資料のうちには、1970年代以降現在まで、戦後補償運動の各種市民運動、訴訟等に関わってきた市民活動家兼研究者が所蔵する大量の資料があり、これについては、2017年度中に、予備調査を行うとともにデータベース作成の準備を進めた。また、いくつかの重要な市民活動の担い手については、研究分担者全員ないし一般市民にも公開でヒアリングを行った(市民の活動についての関係者からの聞取りとしては、戦時動員の対象となり、死亡した朝鮮人の遺骨返還の活動を行う僧侶や「満蒙開拓」の史実を語り継ぐ活動に取り組むNPO法人理事などからの聞取りなど)。このほか、2018年4月に、脱植民地化と冷戦激化を背景に起きた大規模な住民に対する過剰弾圧、虐殺事件である、済州4・3事件が70周年を迎えるということもあり、それをどのように遺族らが記念し、「和解」を導き出そうとしているか等についても実情把握を進めた。その一環として、3月28~30日には分担研究者ら7名が済州島を訪れて、地元研究者との交流、遺族からの証言の聴取などを進めた。さらに「和解学」の創成をかかげて行なわれている、シンポジウム等にも、分担研究者は積極的に参加し、企画されている「和解学」の研究叢書の執筆の準備を進めている。
著者
高嶋 航 藤田 大誠 中嶋 哲也 金 誠 束原 文郎 浜田 幸絵 菅野 敦志 佐々木 浩雄 新 雅史
出版者
京都大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2018-04-01

本研究は、20世紀前半の帝国日本におけるスポーツの全体像を実証的に解明することを最終目的とし、本年度は上記の課題を遂行する上でミッシングリンクとなっている満洲のスポーツについて、関連資料を調査収集しつつ、研究テーマを探ることを主たる活動目標とした。資料収集においてとりわけ重点を置いたのは、1907年から1943年まで刊行された『満洲日日新聞/満洲日報』である。満洲スポーツの全体像を窺うには、まずこの資料を十分に踏まえておかねばならない。しかしながら、『満洲日日新聞』は大連(のち奉天)に拠点を置いているため、満洲国の首都である新京や、いわゆる「北満」と呼ばれた地域に関する情報は決して多くない。そのため、新京で刊行されていた『新京日日新聞』(1933~1940年)の収集も並行して進め、収集した記事を年表の形に整理している。研究会は五月、八月、一二月と三回開催し、満洲や帝国日本のスポーツに関わる研究発表を行った。資料から明らかになった満洲スポーツのいくつかの側面について、日本や朝鮮の事例と比較しながら、考察を進め智識を共有した。海外調査は三月に大連、丹東、瀋陽で実施し、戦前のスポーツ関連施設の現状を調査した。繰越分については、中国での再調査に使用する予定であったが、中国での図書館利用が見込めなくなったため、IOCオリンピックセンター(スイス)での調査に変更した。この調査では、日本と満洲国のオリンピックおよび極東大会参加に関する資料を収集した。
著者
菅野 敦志
出版者
一般財団法人 アジア政経学会
雑誌
アジア研究 (ISSN:00449237)
巻号頁・発行日
vol.51, no.3, pp.41-59, 2005

This paper clarifies the significance and implications of Chiang Ching-kuo's 'cultural construction' and his 'Taiwanization' (localization) policy that brought a drastic change in the Kuomintang's cultural policy in postwar Taiwan. <BR>'Cultural construction', launched by Chiang Ching-kuo, is the name that has been given to the last of the twelve major construction projects beginning in 1977, and includes the construction of local cultural centers and the establishment of a Cultural Commission in cabinet. By the construction of cultural centers in every county and major city, this 'cultural construction' is acknowledged as the most important cultural policy in the 1970s, having a strong impact on cultural developments in Taiwan thereafter. <BR>The major findings of this paper are concerned with the implications of Chiang's 'cultural construction' and his intention of promoting a 'Taiwanization' policy, not only in political administration but also in cultural administration. The basis of this discussion will be centered on the following observations. <BR>Firstly, Chiang Ching-kuo's landmark announcement to launch his own cultural policy marked a clear transition from Chiang Kai-shek's policy of the 1960s. <BR>Secondly, the highly symbolic appointment by Chiang Ching-kuo of Ch'en Ch'i-lu, a prominent Taiwanese scholar in the field of Taiwanese aboriginal studies, to the chair of the newly founded Cultural Commission in 1981, represented the first time the KMT was to place a local-oriented personality as the head of the government's national cultural administration. As a result, Ch'en's concern with local culture and the notion of Chinese culture opened up new horizons for the KMT's cultural policy. <BR>Thirdly, Chiang Ching-kuo's policy of cultural localization is evident through the establishment of Taichung's first cultural centre, founded in 1976 by the well-known Taiwanese poet Ch'en Ch'ien-wu. When examining the significance of Chiang's localization policy, we should not neglect the fact that the ideas of a single Taiwanese intellectual became the base upon which Taiwan's cultural policy was formed after 1970. <BR>Fourthly, the establishment of display rooms and museums in local cultural centers, exhibiting notions of the 'tradition' and 'uniqueness' of various local places, presents a good illustration of the enhancement of local history and culture to represent the cultural policy of the new age. Such museums, initially conceived by Ch'en Ch'i-lu, can nowadays be seen everywhere, while the concept itself continues to be strongly promoted by the present government. <BR>Finally, following the 'Local Autonomy Act', enforced in 1999, local cultural centers were gradually reorganized into local cultural bureaux. In short, it can be said that Chiang's cultural centers became a prototype that since the 1990s has provided the basis for the decentralization of cultural policy. Hence, due to the above reasons, it is possible to state that Chiang Ching-kuo's 'cultural construction' was a significant part of his 'Taiwanization' policy, which can be defined clearly as the 'turning point' in the KMT's cultural policy.
著者
野入 直美 飯島 真里子 佐藤 量 蘭 信三 西崎 純代 菅野 敦志 中村 春菜 八尾 祥平
出版者
琉球大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2019-04-01

本研究は、(1)引揚者が戦後の沖縄社会でどのように包摂され、いかなる階層に位置したか、(2)引揚者はどのような社会的役割を果たしたか、(3)「専門職引揚者」の社会移動は、他県でも見出せるパターンが沖縄で集約的に表れているのではないかということを、沖縄の台湾・満洲「引揚げエリート」を事例に解明し、(4)戦後沖縄社会を<引揚げ>という新しい視点からとらえなおす。「引揚げエリート」とは、日本帝国圏の在住期から戦後にかけて、水平・上昇の社会移動を遂げ、沖縄の戦後再建を担った人びとを指す。その中心は、外地において教員、公官吏などの専門職に就き、その経験を資源として戦後を生きた「専門職引揚者」であった。
著者
菅野 敦志
出版者
名桜大学総合研究所
雑誌
名桜大学総合研究 (ISSN:18815243)
巻号頁・発行日
no.28, pp.1-13, 2019-03

本研究は,エリザベス・サール・ラムが中国における英語俳句の紹介に果たした役割について,主に中国人読者との交流に焦点を当てて明らかにするものである。一般的に,文化交流研究は二国間の関係が中心であり,俳句も日中文化交流研究にとって一つの重要な検討対象となる。しかしながら,1980年代以降の中国において,それは日本文化としての受容に限られるものではなく,むしろ,米国人によって詠まれる英語俳句=「ハイク」という形態をとり,民間レベルでの交流を進展させていた過程が見受けられたのであった。中国におけるハイクの紹介は,ラムが1985年7月に中国の雑誌『英語世界』に寄稿した,北米でのハイクの広がりを紹介する文章が嚆矢であった。その後,ラムは40数名もの中国人読者から手紙を受け取ることとなる。多くは数回のやり取りで途絶えたが,なかには龔海平のように,長年の交流の末にラムのハイクを翻訳して刊行するなど,確実に交流の成果を残す者も現れることとなった。最初のラムの文章から8年後,龔海平が中国語に翻訳して1993年に刊行された彼女の句集は,1979年の米中国交樹立後の民間交流の一つの小さな成果と呼べるものであった。それは同時に,戦後東西文化交流のなかの多文化間関係の一事例でもあったといえよう。
著者
菅野 敦志
出版者
一般財団法人 アジア政経学会
雑誌
アジア研究 (ISSN:00449237)
巻号頁・発行日
vol.51, no.3, pp.41-59, 2005-07-31 (Released:2014-09-30)
参考文献数
46

This paper clarifies the significance and implications of Chiang Ching-kuo’s ‘cultural construction’ and his ‘Taiwanization’ (localization) policy that brought a drastic change in the Kuomintang’s cultural policy in postwar Taiwan. ‘Cultural construction’, launched by Chiang Ching-kuo, is the name that has been given to the last of the twelve major construction projects beginning in 1977, and includes the construction of local cultural centers and the establishment of a Cultural Commission in cabinet. By the construction of cultural centers in every county and major city, this ‘cultural construction’ is acknowledged as the most important cultural policy in the 1970s, having a strong impact on cultural developments in Taiwan thereafter. The major findings of this paper are concerned with the implications of Chiang’s ‘cultural construction’ and his intention of promoting a ‘Taiwanization’ policy, not only in political administration but also in cultural administration. The basis of this discussion will be centered on the following observations. Firstly, Chiang Ching-kuo’s landmark announcement to launch his own cultural policy marked a clear transition from Chiang Kai-shek’s policy of the 1960s. Secondly, the highly symbolic appointment by Chiang Ching-kuo of Ch’en Ch’i-lu, a prominent Taiwanese scholar in the field of Taiwanese aboriginal studies, to the chair of the newly founded Cultural Commission in 1981, represented the first time the KMT was to place a local-oriented personality as the head of the government’s national cultural administration. As a result, Ch’en’s concern with local culture and the notion of Chinese culture opened up new horizons for the KMT’s cultural policy. Thirdly, Chiang Ching-kuo’s policy of cultural localization is evident through the establishment of Taichung’s first cultural centre, founded in 1976 by the well-known Taiwanese poet Ch’en Ch’ien-wu. When examining the significance of Chiang’s localization policy, we should not neglect the fact that the ideas of a single Taiwanese intellectual became the base upon which Taiwan’s cultural policy was formed after 1970. Fourthly, the establishment of display rooms and museums in local cultural centers, exhibiting notions of the ‘tradition’ and ‘uniqueness’ of various local places, presents a good illustration of the enhancement of local history and culture to represent the cultural policy of the new age. Such museums, initially conceived by Ch’en Ch’i-lu, can nowadays be seen everywhere, while the concept itself continues to be strongly promoted by the present government. Finally, following the ‘Local Autonomy Act’, enforced in 1999, local cultural centers were gradually reorganized into local cultural bureaux. In short, it can be said that Chiang’s cultural centers became a prototype that since the 1990s has provided the basis for the decentralization of cultural policy. Hence, due to the above reasons, it is possible to state that Chiang Ching-kuo’s ‘cultural construction’ was a significant part of his ‘Taiwanization’ policy, which can be defined clearly as the ‘turning point’ in the KMT’s cultural policy.
著者
菅野 敦志 すがの あつし Sugano Atsushi 名桜大学国際学群
出版者
名桜大学総合研究所
雑誌
名桜大学総合研究 (ISSN:18815243)
巻号頁・発行日
no.25, pp.77-86, 2016-03

本稿は,日本における台湾研究の理解につなげることを目的として,戦前・戦後の台湾教育史をめぐる研究動向とその変遷について論じるものである。教育史に限らず,台湾史研究の特殊性は,1945年を境としてそれ以前が国内史,それ以後が外国史として扱われることにある。戦前は日本統治がもたらした「文明化」としての教育近代化の成果を誇示するものであった他方,戦後はかつての植民地教育が,天皇制に基づく国家主義の下での異民族に対する民族性剥奪の教育であったとして批判される傾向にあった。とはいえ,第一,第二世代の研究者を経て,第三世代の研究者の登場や,1987年の戒厳令解除に伴う日本統治時代をめぐる歴史観の見直しという台湾内部の変化を受けて,日本の学界においても日本統治時代の教育を,「抑圧―被抑圧」の二項対立だけでなく,統治された側の主体性の点に着目して再検討されるようになり,研究の枠組みは大きな転換を果たすこととなった。本稿では,それら第一世代から第三世代の研究者の成果を紹介しながら,「制度から人へ」,そして「支配―被支配」から「台湾人の主体性」へと変容を遂げていった日本の台湾教育史研究の変容と回顧を概観したうえで,今後の研究についても展望を試みる。In this paper, I would like to briefly review the transition of the research trends and analytical frames regarding the History of Taiwanese Education in Japan, from the Pre-WWII Period to the present, mainly by reviewing the most important book publications during the period. The scholarship on the History of Taiwanese Education can be divided into two periods: one is the Japanese Colonial Era from 1895 to 1945, and the next is the Republic of China Era from 1945 to the present. The turning point came after the lifting up of martial law in Taiwan in 1987, when Kuomintang's historical view of an anti-Japanese narrative began to accept more moderate and objective views in the evaluation of the past Japanese rule. This change in historical discourse in Taiwan had also influenced trends in Japanese academic circles. Gradually, new research and publications came to focus and underscore the importance of the subjectivity of the Taiwanese people during the Japanese Colonial Era, rather than the long dominant framework which often presupposes a binary opposition between the colonizer and the colonized, oppressor and oppressed.