著者
廣田 照幸 佐久間 亜紀 筒井 美紀 徳久 恭子 荒井 英治郎 植上 一希 末冨 芳 布村 育子 森 直人 小野 方資 宇内 一文 丸山 和昭 冨士原 雅弘 長嶺 宏作 古賀 徹 岩田 考 太田 拓紀 清水 唯一朗 二宮 祐 冨士原 雅弘 佐藤 晋平 田中 真秀 金子 良事 長嶺 宏作 香川 七海 中嶋 亮太 高木 加奈絵
出版者
日本大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2013-04-01 (Released:2013-05-15)

本研究の成果として、a)初期教育研究大会の成立と講師団選出過程、b)日教組結成から1950年までの法的な位置づけと政治的な立ち位置の変容、c)「教え子を戦場に送るな」のスローガンの成立過程、d)人材確保法の成立過程、e)日教組におけるストライキ批准体制の確立、f)1973年春闘におけるストライキ戦術と交渉の解明、g)連合加入をめぐる400日抗争の解明、h)1995年の文部省と日教組の和解のプロセス、i)国際労働運動における日教組の位置を明らかにした。以上の点から、労働運動体と教育運動体としての日教組との二重性をふまえ、日教組の多面的な運動、それぞれに与えた影響を実証的に明らかにした。
著者
長嶺 宏作
出版者
日本比較教育学会
雑誌
比較教育学研究 (ISSN:09166785)
巻号頁・発行日
vol.2003, no.29, pp.114-132, 2003-06-27 (Released:2011-01-27)

This paper considers the characteristics of the home schooling movement which rose to prominence in the United States during the 1980s. Home schooling consists of instruction and learning conducted in a family setting in place of attending at school. The numbers of ‘home schoolers’ have been increasing rapidly in recent years, and according to an estimate by P. M. Lines they have reached a total of between 1.5 million and 2million.The growth of home schooling may be explained in terms of two separate movements, both educational and social. Viewed in social terms encompassing political, cultural, and religious elements, it may be thought of as having received strong influences from the new conservatism and the new religious right. The new religious right became a powerful voice in the United States during the 1980s, and this was reflected in the development of home schooling at the time. On the other hand, home schooling also grew as part of an educational movement organized by people who sought an alternative to public education. Criticism of public education had become widespread since the 1960s, and education at home was seen as a means of avoiding exposure to a discredited system.