著者
廣田 照幸 佐久間 亜紀 筒井 美紀 徳久 恭子 荒井 英治郎 植上 一希 末冨 芳 布村 育子 森 直人 小野 方資 宇内 一文 丸山 和昭 冨士原 雅弘 長嶺 宏作 古賀 徹 岩田 考 太田 拓紀 清水 唯一朗 二宮 祐 冨士原 雅弘 佐藤 晋平 田中 真秀 金子 良事 長嶺 宏作 香川 七海 中嶋 亮太 高木 加奈絵
出版者
日本大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2013-04-01

本研究の成果として、a)初期教育研究大会の成立と講師団選出過程、b)日教組結成から1950年までの法的な位置づけと政治的な立ち位置の変容、c)「教え子を戦場に送るな」のスローガンの成立過程、d)人材確保法の成立過程、e)日教組におけるストライキ批准体制の確立、f)1973年春闘におけるストライキ戦術と交渉の解明、g)連合加入をめぐる400日抗争の解明、h)1995年の文部省と日教組の和解のプロセス、i)国際労働運動における日教組の位置を明らかにした。以上の点から、労働運動体と教育運動体としての日教組との二重性をふまえ、日教組の多面的な運動、それぞれに与えた影響を実証的に明らかにした。
著者
香川 七海
出版者
日本教科教育学会
雑誌
日本教科教育学会誌 (ISSN:02880334)
巻号頁・発行日
vol.39, no.4, pp.45-58, 2017 (Released:2020-01-26)
参考文献数
64
被引用文献数
1

本稿は,教育雑誌『ひと』誌上の漢字教育実践の概要と変遷について論究をするものである。『ひと』が創刊された1970年代以前,民間教育研究運動のなかでは,「反動」と見なされた国語教育政策の動向に対して,体系的な漢字教育実践の必要性が認識されていた。そうした状況を背景に,『ひと』においても,漢字教育実践の体系化をはかる自主編成が試みられることとなる。70年代から80年代前半にかけては,岡田進が藤堂明保の字源研究を援用し,80年代後半から90年代にかけては,宮下久夫グループが白川静の字源研究を援用して漢字教育実践の体系化を試みた。初期の岡田の実践は,限定符をもとにした漢字の分類方法(=「漢字家族」)を中心とするものであったが,そこには,問題点も内包されていた。他方,後期の宮下らの実践は,従来の漢字教育の知見を下敷きにしつつも,白川の字源研究を援用することで,その問題点を克服することが可能となるものであった。
著者
広田 照幸 冨士原 雅弘 香川 七海
出版者
教育史学会
雑誌
日本の教育史学 (ISSN:03868982)
巻号頁・発行日
vol.61, pp.6-18, 2018 (Released:2019-04-01)
参考文献数
8

The objective of this paper is to clarify the relationship between Ethical Guidelines for Teachers (hereafter, Ethical Guidelines) and Explanatory Notes on Ethical Guidelines (hereinafter, Explanatory Notes). Specifically, the paper examines (1) by whom, (2) when, (3) why, and (4) through what process these documents were created. As a document setting forth basic guidelines for teacher disposition and behavior, Ethical Guidelines was formulated and adopted through a formal procedure by the JTU. In July of 1951, the draft version of Ethical Guidelines, written by a number of well-known pedagogists and philosophers, was submitted to the JTU Central Executive Committee, where it was accepted as a “draft document.” Thereafter, the Ethical Guidelines “draft document” was officially adopted at the regular JTU general assembly held in June of 1952, attended by representatives of the member unions.In contrast, Explanatory Notes was created and published without having gone through the formal approval process within the JTU. Explanatory Notes was independently prepared by the Information and Public Relations section of the JTU and published in September of 1951 as an informational pamphlet. The contents of the pamphlet were neither approved by the Central Executive Committee nor discussed at a regular general assembly. Thus, Explanatory Notes, is merely an unofficial document.Ethical Guidelines sets forth abstract principles for teacher behavior and is written using moderate expressions from beginning to end. The Explanatory Notes, on the other hand, contains passages written in a militant style that evokes images of Marxist class struggle. For this reason, since the mid-1950s, right-wing polemicists as well as conservative government officials and politicians who disagree ideologically with the JTU have criticized the Ethical Guidelines by shining a spotlight on the Explanatory Notes.However, as demonstrated by this paper, Ethical Guidelines and Explanatory Notes are completely unrelated documents, both in terms of how they were created and how they were approved (or not approved) by the JTU.
著者
廣田 照幸 佐藤 晋平 森 直人 二宮 祐 丸山 和昭 香川 七海 冨士原 雅弘 長嶺 宏作 太田 拓紀 小野 方資 末冨 芳 神代 健彦 田中 真秀 徳久 恭子 岩田 考 宇内 一文 荒井 英治郎 金子 良事 筒井 美紀 布村 育子 古賀 徹 植上 一希
出版者
日本大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2019-04-01

本研究は、日本教職員組合(日教組)の1950年代から1980年代末までの期間を研究対象に据え、日教組が所蔵する非公開史料の特別な利用、日教組幹部OBのヒアリングや私文書の活用により、それぞれの時期に日教組内部でどのような論争や対立があり、それが結果的に日教組の運動にどういう方向性を与えたのかを、労働運動と教育運動の両面から分析する。保守対革新、文部省対日教組という単純な2項対立の図式で描かれることが多かった日教組運動史を、多様なイデオロギーのグループ間のダイナミックな相互作用過程としてとらえ直していく。
著者
香川 七海
出版者
日本教師教育学会
雑誌
日本教師教育学会年報 (ISSN:13437186)
巻号頁・発行日
vol.25, pp.114-124, 2016

<p>  This research examined the kinds of challenges and difficulties that led teachers to utilize aspects of the private educational research movement in voluntary training, based on the discourse found in <i>Hito</i> magazine.</p><p>  The challenges as described in <i>Hito</i> magazine were two fold. First, the teachers acknowledged their limited ability to prepare lessons. This limitation led teachers to become involved in the movement to obtain data on the results of the educational movement's experimental research. The goal of the movement was to provide specific educational techniques which would permit teachers better preparation for their class lessons. Second, while the teachers learned and practiced the skills as found in the private educational movement, they were aware of the necessity of individualizing the information to fit each child, not applying blanket theories. In this voluntary training, teachers considered it as ideal not to imitate the knowledge or the skills given by the government agencies and not just follow the outlined directions.</p><p>  By using <i>Hito</i> magazine we have been able to study the relationship between the private educational research movement and voluntary teacher training which has not been studied before.</p>