著者
大桃 敏行 秋田 喜代美 村上 祐介 勝野 正章 牧野 篤 藤村 宣之 本田 由紀 浅井 幸子 北村 友人 小玉 重夫 恒吉 僚子 小国 喜弘 李 正連 植阪 友理 市川 伸一 福留 東土 新藤 浩伸 齋藤 兆史 藤江 康彦 両角 亜希子 高橋 史子 星野 崇宏 伊藤 秀樹 山本 清 吉良 直 星野 崇宏 伊藤 秀樹
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2014-04-01

日本を含めて多くの国で多様化や競争、成果に対するアカウンタビリティを重視するガバナンス改革が行われてきた。また同時に、単なる知識や技能の習得からそれらを活用する力や課題解決力、コミュニケーション能力などの育成に向けた教育の質の転換の必要性に関する議論が展開されてきた。本研究の目的はガバナンス改革と教育の質保証との関係を検討しようとするものであり、成果志向の改革では、広い能力概念に基づく教育において評価がどこまでまたどのように用いられるのかが重要な課題となってきていることなどを示した。
著者
吉良 直 北野 秋男 北野 秋男
出版者
日本教育大学院大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

本研究は、平成4年から日本でも導入された同制度のモデルとなったアメリカの大学におけるティーチング・アシスタント(TA)制度と養成制度に関する現状と課題を解明することを目的とした研究である。本研究では中西部の主要大学の実態に着目し、TA養成制度の全学的、分野別プログラムの区分、学問領域間の差異、並びに大学院生の教育力を育成する一貫したシステムが確立されていることを解明した。研究成果は日米の学会で発表し学会誌に論文が掲載された。
著者
吉良 直 北野 秋男
出版者
京都大学高等教育研究開発推進センター
雑誌
京都大学高等教育研究 (ISSN:13414836)
巻号頁・発行日
vol.14, pp.25-35, 2008-12-01

This paper examines training programs for graduate students as junior educators and researchers in U.S. universities in order to learn lessons for the development and improvement of such programs in Japan. For training junior educators, teaching assistant (TA) programs play a crucial role in providing graduate students with invaluable experience of developing their teaching skills. Most large research universities have training programs for new TAs in place, and Preparing Future Faculty (PFF) programs, started in the 1990s, have been assisting graduate students to acquire important skills and knowledge to become faculty members. For training junior researchers, research assistant (RA) programs and postdoctoral fellow (PDF) programs play a major role in providing graduate students with opportunities to develop their research skills. Unlike with TAs, there is no systematic training program for RAs and PDFs, but lessons can be learned from U.S. programs of the responsibilities, statuses, and remuneration for RAs and PDFs at Japanese universities. Japanese universities have expanded their programs for TAs, RAs, and PDFs, but now the quality of these programs needs to be improved to develop the next generation of educators and researchers in Japan.