著者
尾嶋 史章
出版者
日本教育社会学会
雑誌
教育社会学研究 (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.70, pp.125-142, 2002-05-15 (Released:2011-03-18)
参考文献数
16
被引用文献数
6 4

During the decade of the 1990s, an economic recession made us come to see inequality and injustice as matters of social concern. In spite of the recession, however, we experienced a “relatively high” expansion of education. A series of empirical studies have provided evidence that there were great differences in educational attainment by social origin. In this paper, I examine the changes in inequality of educational opportunity after World War II, by analyzing two data sets, the 1995 SSM (A) Survey data and Senior High School Students survey data conducted in 1981 and 1997, focusing especially on changes in the 1990s.Two aspects of educational stratification are analyzed:(1) the effects on educational attainment of academic achievement during junior high school and of the type of high school attended, and (2) the effects of the economic conditions of the family on educational attainment.Academic achievement in junior high school and the type of high school attended mediate the influence from social origin on educational attainment. The effect of social origin on academic achievement and on the type of high school attended, and the impact of these variables on educational attainment (or educational aspiration) have become stronger for women. This shows that academic achievement and the type of school attended have become important in the process of women's educational attainment. However, this does not mean that this effect is stronger for women than for men. Rather, men and women have come in recent years to have the same process of educational stratification.Family economic conditions, which directly influence educational attainment, had a strong effect until the 1970s. In the 1980s, their effect decreased, but became stronger again in the 1990s due to a fall of the higher education enrollment ratio in lower status families. Social origin still has a strong direct impact on educational attainment after controlling for intermediate variables such as academic achievement.
著者
佐藤 嘉倫 近藤 博之 斎藤 友里子 三隅 一百 石田 浩 尾嶋 史章 中尾 啓子
出版者
東北大学
雑誌
特別推進研究
巻号頁・発行日
2004

本プロジェクトは、社会階層の流動化と固定化という、一見相反する現象を統一的に理解・説明するための階層論を展開することを目的とした。この目的のために、理論的な検討をするとともに、データ分析のための社会調査を実施した。2005年に日本、韓国、台湾でほぼ同一の調査票を用いた実査を行った。また労働市場の流動性の影響をもっとも受けている若年層を対象とした郵送調査・ウェブ調査を2007年に行った。これらの調査データを用いた分析結果は、全15巻の研究成果報告書にまとめられた。また報告書以外にも、プロジェクトメンバーによる学会報告や論文・単行本刊行は多数に及ぶ。本研究プロジェクトは総合的研究なので、社会階層と社会移動をめぐってさまざまな視点からの分析を展開した。このため、研究成果すべてを述べることはできないが、たとえば(1)佐藤俊樹『不平等社会日本』で示されたホワイトカラー上層雇用の閉鎖性は2005年には存在しないこと、(2)非正規雇用者になる傾向は低学歴者と女性に高く見られること、(3)所得格差については正規雇用と非正規雇用の間の格差が大きいが、その格差が拡大しているかどうかは慎重な検討が必要であること、などの知見が得られた。また本プロジェクトが、本格的な東アジアにおける社会階層と社会移動の比較研究として初めてのプロジェクトであることも特筆に値する。その成果の一端は、研究成果報告書第13巻『東アジアの階層ダイナミクス』に収められている。
著者
尾嶋 史章 近藤 博之 阿形 健司 荒牧 草平 近藤 博之 阿形 健司 荒牧 草平 白川 俊之 多喜 弘文 西丸 良一 古田 和久 吉田 崇
出版者
同志社大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2007

本研究では教育達成過程の国際比較を行うことによって、教育機会格差が生じるメカニズムの日本的特徴を明らかにした。特に中心においたのは、PISAを用いた青少年の学力形成に及ぼす家庭背景の影響である。入学試験による選抜と学校の階層構造、学校外教育など異なる学校教育システム下における家庭背景と生徒の学力形成との関係を分析した結果、日本を含めた東アジアの国々は欧米諸国とは異なる教育達成過程を持つことが明らかになった。
著者
尾嶋 史章
出版者
数理社会学会
雑誌
理論と方法 (ISSN:09131442)
巻号頁・発行日
vol.25, no.2, pp.179-181, 2010 (Released:2011-03-12)
参考文献数
3
著者
佐藤 嘉倫 近藤 博之 尾嶋 史章 斎藤 友里子 三隅 一百 石田 浩 三輪 哲 小林 大祐 中尾 啓子
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2008

地位達成過程の背後にある制度に着目することで、不平等を生み出すメカニズムのより深い理解をすることが可能になる。たとえば、貧困にいたるプロセスは男女で異なるが、それは労働市場と家族制度における男女の位置の違いを反映している。また、日韓の労働市場の制度の違いにより、出産後、日本の女性のほとんどが非正規雇用者になるが、韓国の女性は正規雇用、非正規雇用、自営の3つのセクターに入る、という違いが生じる。