著者
野家 啓一
出版者
科学基礎論学会
雑誌
科学基礎論研究 (ISSN:00227668)
巻号頁・発行日
vol.43, no.1-2, pp.31-36, 2016-03-30 (Released:2017-08-31)
参考文献数
14

Sixty years ago, "metaphysics" was a kind of pejorative word in the philosophical movement of logical positivism. Its slogan was "elimination of metaphysics" and "unification of sciences." But in the 1970's philosophical climate has gradually changed. Nowadays metaphysics rather become popular in the field of analytic philosophy. Such transformation was caused by Michael Dummett and Saul Kripke. Dummett's Anti-realism based on intuitionistic mathematics and Kripke's possible world semantics and new theory of reference based on quantified modal logic introduced metaphysical perspective into analytic philosophy. These are typical examples of interaction between philosophy, mathematics and logic.
著者
野家 啓一
出版者
数理社会学会
雑誌
理論と方法 (ISSN:09131442)
巻号頁・発行日
vol.16, no.1, pp.3-17, 2001-03-31 (Released:2016-09-30)
参考文献数
24
被引用文献数
2

「実証主義」および「実証的方法」の起源、歴史的展開、現状を科学史・科学哲学の観点から概観する。科学における実証的方法は、17世紀の科学革命を推進した「実験哲学」の精神に由来し、19世紀半ばに「観察-実験」および「検証-反証」の手続きを組み合わせた「仮説演繹法」として定式化された。社会科学の領域に実証的方法が導入され、古典的実証主義が成立するのも、この19世紀半ばのことである。20世紀に入ると、「論理実証主義」を標榜するウィーン学団が「統一科学」を目標に掲げ、自然科学と社会科学の方法的統合を試みた。しかし、物理学の統一言語によって社会科学をも自然科学に同化吸収しようとするラディカルな還元主義は、種々の困難から中途で挫折せざるをえなかった。論理実証主義に代わって登場した「ポスト実証主義」の潮流は、「観察の理論負荷性」や「決定実験の不可能性」などのテーゼを提起することによって、「実証性」の理解に重大な変更を迫った。それを踏まえるならば、自然科学と社会科学の関係もまた、「階層関係」ではなく「多元的共存」の形で捉え直されねばならない。
著者
野家 啓一
出版者
聖路加看護大学
雑誌
聖路加看護学会誌 (ISSN:13441922)
巻号頁・発行日
vol.8, no.1, pp.50-51, 2004-06-23
著者
野家 啓一 川本 隆史 篠 憲二 清水 哲郎 鈴木 淳子 座小田 豊
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2001

ヘラクレイトスの「万物は流動する」(panta rhei)やゼノンのパラドックスを引くまでもなく、哲学の源流をなす思想家たちにとって《動き》は重要なテーマであった。モノの動きとヒトの動きにはどれほどの共通性があり、どこが違うのか。あるいは同じ動物の動きの中で、人間の動きにはどんな特徴があるのか。「人の移動の哲学」は、そうした哲学の根本問題に立ち返りながら知の組み替えを図り、同時に現代の社会と文化の変動が突きつけてくる実践的な難問に応答することを試みるものである。1年目は、「人の移動」を《哲学する》方法論の探究に主力を費やし、研究代表者の野家啓一は、「人の移動」がもたらす境界領域としての「異界」に注目する作業を始めた。2年目は、「人の移動」を可能にする空間のあり方を主たる検討課題とした。次いで、「人の移動」に関連する文化現象の一例として、「メタファー」を取り上げ、東北哲学会との合同シンポジウムを開催した。3年目は「人の移動」を可能にする時間のあり方の吟味から共同研究をスタートさせた。次いで、「人の移動」の哲学の基礎理論を固めるべく、世界的に再評価の動きが見られる哲学者ディルタイを取り上げ、東北哲学会との合同シンポジウムを開催した。哲学・倫理学の研究者を核として、社会心理学、比較文化論・農業経済学という関連領域の第一線のメンバーを分担者に加えた本研究の成果は、すでに各種のシンポジウムで公開したほか、東北大学倫理学研究会の協力のもと三冊におよぶ資料集を発行し、関係諸機関に送付してある。さらに研究代表者・協力者の個別の論文・報告にも共同研究の成果は折り込み済みである。
著者
野家 啓一
出版者
日本科学哲学会
雑誌
科学哲学 (ISSN:02893428)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.45-60, 1996-11-15 (Released:2009-05-29)

Prof. Kobayashi criticized the Duhem-Quine thesis from an original point of view in his recent book Philosophy of Sience. His point is that there is "a difference of degree concerning theoreticity" which means the vulnerability to a theoretical revision in the whole system of physical theory. But, in my view, scientists cannot uniquely determine which is the object of revision between main hypotheses and auxiliary hypotheses. While in the "normal science" period auxiliary hypotheses are revised by falsificational experiments, only in the "scientific revolution" period main hypotheses are falsified. Therefore the so-called crucial experiment is no other than an honorary title which is awarded by historical consideration in a later period.
著者
野家 啓一
出版者
西田哲学会
雑誌
西田哲学会年報 (ISSN:21881995)
巻号頁・発行日
vol.6, pp.1-17, 2009 (Released:2020-03-23)

It may sound strange to call Nishida Kitaro a philosopher of science, because he is generally known as a philosopher of religion or a metaphysician. However, in Nishida’s later ten years, his speculation was devoted to studying problems in the philosophy of science. We can see tracks of his struggle for foundation of science in his seven volumes of Philosophical Papers. Nishida’s lifetime(1870~1945)was in the middle of “the crisis of science,”which included the discovery of Russell’s paradox in mathematics, the rise of quantum mechanics in physics, and the controversy between mechanism and vitalism in biology. It is interesting that Nishida identifies himself with heterodox positions in such a controversial situation of sciences, namely Brouwer’s intuitionism in mathematics, Bridgman’s operationalism in physics, and Haldane’s organism in biology. The reason for Nishida’s sympathy with these opinions is deeply related to his later philosophy founded on the key concept of “acting intuition,”which means intuitive grasp of an object through bodily action as poiesis. As Nishida has stated, “Every conceptual knowledge is stemmed from the historical reality grasped by acting intuition and must be proved on this ground.” From such a viewpoint, he criticizes the law of excluded middle in logic following Brouwer’s analysis of the π-sequence and evaluates the development of quantum physics as “genuine returning to the intuition of bodily self.” We may call Nishida’s philosophy of sciencein his later stages “anti-realism”because his view of science does not presuppose an ideal scientific world independent of scientists’activities. To put it another way, the natural world is not furnished with an unchanging and everlasting structure, but is malleable to the various operations including scientific measurements and experiments. This position is expressed best by Nishida when he quotes de Broglie’s following words: “as de Broglie said, before analysis by prism there are seven colors in the colorless ray. But they exist in the sense that if we make an experiment, they come out.”From this passage, we realize that the structure of reality itself is involved in the historical formation by acting intuition and bodily poiesis. Nishida also characterizes his position as “radical positivism.” Nishida’s philosophy of science occupies an indispensable part of his later philosophy, as stated above. However, his achievements of grounding sciences have been unjustly neglected. If we intend to understand the core of Nishida’s philosophy as a whole, we must revaluate his philosophy of science from a contemporary viewpoint.
著者
野家 啓一
出版者
特定非営利活動法人 横断型基幹科学技術研究団体連合
雑誌
横幹 (ISSN:18817610)
巻号頁・発行日
vol.4, no.2, pp.81-88, 2010 (Released:2016-03-21)
参考文献数
21

Modern science developed its methodology through the Scientific Revolution in 17th century and established its social institution through the second Scientific Revolution in 19th century. In the latter period, science was specialized from science to sciences, and lost its unity as “natural philosophy.” The mainstream of scientific thought consists of atomism, analytic method and local optimization. To overcome the specialization of science and to realize the integration of knowledge, it may be stimulating to consult the intellectual heritage of Japanese thought which includes the unique concepts of “place (basho),” “scene (bamen)” and “between-ness (aida).”
著者
野家 啓一
出版者
東北大学哲学研究会
雑誌
思索 = SHISAKU (ISSN:0289064X)
巻号頁・発行日
vol.45, no.1, pp.1-20, 2012-10-17
著者
野家 啓一
出版者
東北大学
雑誌
一般研究(C)
巻号頁・発行日
1992

マッハの「物理学的現象学」は、物理学の体系からあらゆる形而上学的カテゴリー(実体、因果、絶対運動など)を排除し、世界を形作る原的所与である感性的要素の複合体を思考経済の法則に則って記述することを通じて物理法則を探究しようとする試みである。この構想を支えているのは、19世紀の科学研究を領導したヘルムホルツ流の「力学的自然観」への根本的批判であり、マッハのニュートン力学に対する概念批判は、アインシュタインの相対性理論に道を開くと同時に、科学哲学の分野においてはウィーン学団による論理実証主義の成立を促し、後の分析哲学の展開に先鞭をつけた。他方でマッハの「現象学」概念はフッサールに影響を及ぼし、彼の超越論的現象学の形成に寄与した。両者に共通するのは、根源的所与である「現象」の純粋記述に徹するという方法的態度である。しかし、マッハの物理学的現象学は、あくまでも自然的態度を基盤とした「世界内在的」現象学にすぎなかった。フッサールはマッハの立場を生物学主義として批判し、「現象学的還元」の手続きを導入することによって,超越論的現象学の確立を至った。以上のことから、マッハの物理学的現象学は、一方では「言語論的転回」を通じて分析哲学へと変貌し、他方では「超越論的転回」を経てフッサールに始まる現象学運動に道を開いたと言うことができる。その意味で、マッハの業績は今世紀の哲学を代表する二大潮流の原点に位置するものであり、20世紀哲学史はこのような観点からマッハを軸にして書き換えられる必要がある。

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著者
野家 啓一
出版者
日本科学哲学会
雑誌
科学哲学 (ISSN:02893428)
巻号頁・発行日
vol.33, no.1, pp.91-94, 2000-05-15 (Released:2009-05-29)
著者
野家 啓一
出版者
日本感情心理学会
雑誌
エモーション・スタディーズ (ISSN:21897425)
巻号頁・発行日
vol.6, no.Si, pp.42-47, 2021-03-22 (Released:2021-03-25)
参考文献数
10

The relation between psychology and philosophy is like one with a close relative and a distant relative. They have the same research object, i.e. mind, but their methodologies differ in kind. Emotion is a suitable subject for philosophy to dialogue with psychology. This essay puts forth the comment rather critically on three articles from a philosophical viewpoint. First, Ogihara’s article criticizes the prejudice that the reason is superior to the emotion in western philosophical tradition. Although I agree with his intention, I would like to point out some defects in his arguments. Secondly, related to Kido’s article about Kant’s conception of “common sense,” a query is raised that the double aspect of common sense amounts to a strange concept of “empirical a priori.” Thirdly, Murayama’s article represents an attempt to define the concept of “love” by way of “happiness,” but this definition might fall into a vicious circle. Lastly, joint research is proposed between psychology and philosophy to transcend the concept of causal relations in the mind–brain problem.
著者
野家 啓一
出版者
科学基礎論学会
雑誌
科学基礎論研究 (ISSN:00227668)
巻号頁・発行日
vol.43, no.1, pp.31-36, 2016

<p>Sixty years ago, "metaphysics" was a kind of pejorative word in the philosophical movement of logical positivism. Its slogan was "elimination of metaphysics" and "unification of sciences." But in the 1970's philosophical climate has gradually changed. Nowadays metaphysics rather become popular in the field of analytic philosophy. Such transformation was caused by Michael Dummett and Saul Kripke. Dummett's Anti-realism based on intuitionistic mathematics and Kripke's possible world semantics and new theory of reference based on quantified modal logic introduced metaphysical perspective into analytic philosophy. These are typical examples of interaction between philosophy, mathematics and logic.</p>
著者
野家啓一著
出版者
講談社
巻号頁・発行日
1998