著者
高木 駿 岩佐 宣明 品川 哲彦 青田 麻未
出版者
北九州市立大学
雑誌
学術変革領域研究(A)
巻号頁・発行日
2023-04-01

本研究では、「態度適合理論/分析」を、感情、自然・環境、生命、文化、ジェンダー、セクシャリティの観点から改良・使用することで、多元的で多様な現代社会に対応した尊厳概念を「社会的地位/身分」ではなく「絶対的価値」として正当化し、従来のモデルを克服する尊厳理解の新たなモデルを築くとともに、尊厳概念のより正確な定義を提案する。これにより、尊厳概念に多元化・多様化・拡張化を強く求める社会の要請に十分に応答可能な概念を「尊厳学」の確立の基盤として提供する。さらに、「生きるに値する/値し ない」の優生学的線引きとして機能することのない尊厳概念を練り上げ、その射程を人間以外のさまざまな存在者にまで拡張する。
著者
加藤 泰史 高木 駿 馬場 智一 小島 毅 納富 信留 建石 真公子 芝崎 厚士 後藤 玲子 杉本 俊介 田坂 さつき 柳橋 晃
出版者
椙山女学園大学
雑誌
学術変革領域研究(A)
巻号頁・発行日
2023-04-01

本総括班は、「領域運営調整会議」「ジェンダー学会議」「評価会議」を主導的に開催することで、本領域研究を適切に遂行できる環境と条件を整えると同時に、Web上にHPを作成して研究成果を各計画研究班で共有できるように工夫したりその都度社会に向けて発信したりできるようにする。その際に、各計画研究代表者の役割を明確にし、特に特任助教や特任研究員等の採用といった若手支援を適切に遂行できるように促す。また、年度毎の論文集の企画や『講座 尊厳』、さらに社会へのアウトリーチ等の企画にも責任を持つ。
著者
高木 駿
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.68, no.1, 2018-07-01

In the First Book of the Critique of the Power of Judgment (1790), judgments of tastewhich state the beauty are based on a subjctive ground, or the feeling of pleasure,so that they are not logical cognitive judgments which constitute "a cognition of theobject through concepts of it" (V 211) but aesthetic judgments. Therefore, they cannotstate truth or falsehood of themselves as logical cognitive judgments do. However,Kant uses the expression of "a false (or an erroneous) judgment of taste (ein irrigesGeschmacksurteil)" (V 216). If this "false (or erroneous)" is not logical one, whatdoes it mean? About what are judgments of taste false? Now, we have three leadinginterpretations of judgments of taste to resolve these questions, i.e. interpretationfrom an epistemological, moral, aesthetic point of view. But I think that the first twointerpretations are not successful, because they contradict Kant's statements in somepoints as I will show. Thus, in this paper by adopting the aesthetic interpretation ofjudgments of taste I shall answer the questions concerned, namely argue that thefalsehood (or error) of them consists in choosing an inappropriate feeling of pleasurefor the ground of judgments of taste.
著者
高木 駿
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.67, no.1, 2016

In the First Book of the Critique of the Power of Judgment (1790), Immanuel Kant says that judgments of taste are not cognitive but aesthetic, because they are grounded only in a subjective ground, or the feeling of pleasure (Vgl. V 203). Now logical cognitive judgments constitute "a cognition of the object through concepts of it" (V 211 Italics mine), therefore judgments of taste must be without concepts of object, namely nonconceptual. However, Kant's example of an object of judgments of taste, "the rose that I am gazing at" (V 215), and the judgment of taste "This rose is beautiful." seem to contradict the nonconceptuality of judgments of taste themselves, because this judgment appears to presuppose the use of concepts of understanding for empirically identifying what an object is, and the cognition "This is a rose.". In this point, does Kant make a self-contradictory statement? In this paper, by considering the meaning of Kant's conception of the nonconceptuality, I shall argue that the judgment of taste "This rose is beautiful." does not contradict the conception, and thus there is no Kant's self- contradiction.
著者
高木 駿
出版者
一橋大学
雑誌
研究活動スタート支援
巻号頁・発行日
2019-08-30

近代まで美の欠如と見なされてきた「醜」は、現代に入り美しくない芸術作品の登場とともに、作品を構成する一つの要素として積極的意義を担わされるようになった。現代美学は、醜に崇高さを惹起する効果があることを解明したが、これにより、すべての種類の醜さが明らかにされたわけでも、ましてや醜の体系的理解が得られたわけでもない。そこで、本研究は、「醜の美学」の体系化に向け、第一に、醜さを類型化し、第二に、別種の醜さの体系性を明らかにする。そのために、18世紀ドイツの哲学者I・カントの美学を用いる。というのも、カント美学では、不快の感情に基づいて、種々の醜さを分類し、それらの体系性を考察できるからである。
著者
高木 駿
出版者
北九州市立大学
雑誌
若手研究
巻号頁・発行日
2020-04-01

近代美学では、「美」が「善」から独立したことに伴い、「悪」と混同されてきた「醜」も、独立した一つの概念と見なされるようになった。現代に入ると、醜さは、崇高との強い連関が発見され、美の範疇では理解不可能な芸術を説明するための美的範疇として定着した。しかし、醜さは、崇高と関係しない場合もあり、芸術にのみ限定されるものでもなく、特に「自然の醜さ」が未解明のままに残されている。本研究は、「自然の醜さ」の解明を行う。そのために、 カントの美学理論を用いる。カントの理論は、自然を対象とする理論であると共に、不快の感情に基づき、崇高と関わる醜さをも含めた様々な種類の醜さを説明できるからである。
著者
高木 駿
出版者
日本哲学会
雑誌
哲学 (ISSN:03873358)
巻号頁・発行日
vol.2020, no.71, pp.172-183, 2020-04-01 (Released:2020-05-12)
参考文献数
11
著者
高木 駿
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.70, no.1, pp.25-36, 2019 (Released:2021-05-08)

This paper attempts to explain the concept of “purposiveness of nature” as “the mediating concept between the concepts of nature and the concept of freedom” (V 196) from the standpoint of the theory of taste in the Critique of the Power of Judgment (1790). Kant asserts that “there is an incalculable gulf” (V 175) between two domains of nature and freedom. In order to make filling up this gulf or transition from the former to the latter possible Kant needs a mediating concept, namely purposiveness of nature. Some interpreters construe this concept and transition as based on “supersensible substratum” (V 196). But this interpretation conflicts with the condition “without regard to the practical” (ebd.) for acquiring the concept of purposiveness of nature. On the other hand, according to Kant “the spontaneity in the play of the faculties of cognition” (V 197) is presupposition of the mediating function of such purposiveness. Now, this play is also the state of mind when we make the judgments of taste. Therefore, we cannot understand the mediating concept of purposiveness of nature between nature and freedom unless we interpret this concept from the standpoint of the theory of taste without regard to the practical.
著者
高木 駿
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.68, no.1, pp.13, 2017 (Released:2018-07-01)

In the First Book of the Critique of the Power of Judgment (1790), judgments of taste which state the beauty are based on a subjctive ground, or the feeling of pleasure, so that they are not logical cognitive judgments which constitute “a cognition of the object through concepts of it” (V 211) but aesthetic judgments. Therefore, they cannot state truth or falsehood of themselves as logical cognitive judgments do. However, Kant uses the expression of “a false (or an erroneous) judgment of taste (ein irriges Geschmacksurteil)” (V 216). If this “false (or erroneous)” is not logical one, what does it mean? About what are judgments of taste false? Now, we have three leading interpretations of judgments of taste to resolve these questions, i.e. interpretation from an epistemological, moral, aesthetic point of view. But I think that the first two interpretations are not successful, because they contradict Kant’s statements in some points as I will show. Thus, in this paper by adopting the aesthetic interpretation of judgments of taste I shall answer the questions concerned, namely argue that the falsehood (or error) of them consists in choosing an inappropriate feeling of pleasure for the ground of judgments of taste.
著者
高木 駿
出版者
美学会
雑誌
美学 (ISSN:05200962)
巻号頁・発行日
vol.67, no.1, pp.13, 2016 (Released:2017-07-18)

In the First Book of the Critique of the Power of Judgment (1790), Immanuel Kant says that judgments of taste are not cognitive but aesthetic, because they are grounded only in a subjective ground, or the feeling of pleasure (Vgl. V 203). Now logical cognitive judgments constitute “a cognition of the object through concepts of it” (V 211 Italics mine), therefore judgments of taste must be without concepts of object, namely nonconceptual. However, Kant’s example of an object of judgments of taste, “the rose that I am gazing at” (V 215), and the judgment of taste “This rose is beautiful.” seem to contradict the nonconceptuality of judgments of taste themselves, because this judgment appears to presuppose the use of concepts of understanding for empirically identifying what an object is, and the cognition “This is a rose.”. In this point, does Kant make a self-contradictory statement? In this paper, by considering the meaning of Kant’s conception of the nonconceptuality, I shall argue that the judgment of taste “This rose is beautiful.” does not contradict the conception, and thus there is no Kant’s self- contradiction.