著者
眞崎 睦子
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.65, pp.47-60, 2013-11-01

Drinking is a part of Japanese college life,with many young people in Japan starting to drink in their late teens,despite the fact that they are not legally permitted to purchase alcohol until age twenty. The author began surveying Japanese college students about alcohol consumption in 2002. More than ten years have passed since the first survey was administered, but the results have continuously shown a lack of practical information about alcohol’s risk as a gateway drug. For example, more than ninety percent of students are not aware of Danshukai, a self-help group for alcoholics in Japan. Over the years, the lack of practical information has manifested in deeply tragic ways. At Hokkaido University, for example, seven students have passed away due to college drinking since 1984. Unfortunately, an eighth victim of acute alcohol poisoning passed away in July, 2013. As with many other college drinking cases in Japan, the media reported the official statement by the college,that “no one compelled the student to drink” suggesting that the incidents were the result of individual choice, rather than an institutional problem. Given the threat of such tragedies, what kind of practical information about drinking should be given to students and how should colleges manage the risk of drinking in Japan?The author who recently published To you, a teenager who is about to hold a can of alcohol: twelve letters from Danshukai explains the atmosphere of college drinking as “quiet hazing”and introduces examples of alcohol related policies and risk management tactics of colleges in North America.
著者
高橋 吉文
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.58, pp.57-122, 2010-05-25

隠喩と変態との関係をドイツの思想家ブルーメンベルク等の隠喩観を対象として論じた『隠喩論III』と、ブルーメンベルクの思考の表舞台となっている基底隠喩間の(すなわち著作間の)配列に秘められていた「V字プロセス」(高橋)構想を明らかにした『隠喩論IV』を承けて、本論考『隠喩論V』では、ブルーメンベルクが概念体系の最終的根拠として設定した「絶対的隠喩」の実態を、『世界の読解可能性』において考察する。そこにおいて絶対的隠喩として明示される回数はわずかしかないが、それらが絶対的隠喩とされ、他のケースが隠喩や隠喩態、修辞と表現される基準の曖昧さ、絶対的隠喩の恣意性等、絶対的隠喩概念の不可解な非一貫性が確認される。しかし、それに続いてなされる絶対的隠喩言及箇所の具体的な分析から、著作全体の底にブルーメンベルクが設定した全体構想の描きだす思考の母型回路(「V字プロセス」)と、非-人間的「洞察」Einsichtenを志向するその著作の最終的目的、そしてブルーメンベルクによる絶対的隠喩の不可解な投入に隠されている「西洋文学の象徴体系」(高橋)に即した暗号的機能が明らかにされる。
著者
鈴木 純一
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.68, pp.95-108, 2015-03-20

This study is based on the functional similarity of metaphor and media. On the other hand both of them connect the various meaning, and on the other hand both of them also separate the connected meaning. The first purpose of this paper is to analyze the interdependency of these two functions theoretically, and the second purpose is to make the relation between these mechanism and text interpretation clear. Several text about philosophy, thought, literature, aesthetics and criticism is analyzed here. In particular text of German sociologist LUHMANN plays the double (recursive) roles as a theory of analysis and as a target of analysis. This duality seems to be a tautology or a paradox. But it makes the function of media by metaphor and also the metaphor-like function by media possible. Though logical contradiction is included, this relation supports the paradoxical structure by metaphor and media.
著者
クリース ヨハネス・フォン 山田 吉二郎 江口 豊
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.59, pp.137-189, 2010-11-15

In 1888 Johannes von Kries (1853-1928), a physiologist and neo-Kantian logician, published the well-known treatise "Über den Begriff der objektiven Möglichkeit und einige Anwendungen desselben" ("On the Concept of Objective Possibility and Some of its Applications"), which caused intense discussions of methodology among young social scientists: M. Weber (1964-1920), an Ukrainian jurist B. Kistiakovsky (1868-1920), a Russian statistician A. Chuprov (1874-1926), a Polish statistician L. Bortkiewicz (1868-1931) and a German jurist G. Radbruch (1878-1949). As M. Weber wrote in his work "Kritische Studien auf dem Gebiet der kulturwissenschaftlichen Logik" ("Critical Studies in the Field of Logics of Cultural Sciences"), specially in its footnotes, he had carefully read the papers of the above-mentioned scholars on von Kries. It seems that Weber, as well as his younger friends, was expecting that von Kries's original concepts ('objective possibility,' 'nomological knowledge,' 'adequate causation,' etc.) could be firm bases they were eagerly searching for new social or cultural sciences. J. von Kries's important and difficult work will provide knowledge of the indispensable context in which M. Weber and his contemporaries had made up their own methodologies.
著者
西 昌樹
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.62, pp.51-58, 2012-05-25

To provide an insight into Japanese culture through Japanese modern novels, I give a class "Japanese modern literature" for international students. In this class, students read a variety of Japanese novels and then examine various aspects and styles of Japanese literature as presented in these novels. I give here the last version of this program, using novels based on the weekly themes listed below. Course Description. Week 1. General Introduction: Change of Style: Banana Yoshimoto, Ryu Murakami, Rieko Matsuura, Makoto Shiina, Yoshio Kataoka, Eto Mori. Week 2. Origin of New Style: Motoko Arai. Week 3. New Colloquial Expression 1: Saeko Himuro. Week 4. New Colloquial Expression 2 (Girl's monologue by a male author): Osamu Dazai, Haruka Takachiho, Osamu Hashimoto. Week 5. Light Novel, Historical Review: Ryo Mizuno (Record of Lodoss War), Hajime Kanzaka (Slayers), Nagaru Tanigawa (Haruhi Suzumiya), Kouhei Kadono (Boogiepop), Masaki Okayu (Dokuro-chan), Daisuke Goya (A-kun(17)). Week 6. Great Hit: Kyoichi Katayama, Yoshi (Deep Love). Week 7. From Light Novel 1: Kazuki Sakuraba. Week 8. From Light Novel 2: Hiro Arikawa. Week 9. From Light Novel 3: Honobu Yonezawa. Week 10. Character Novel: Yoshiki Tanaka, Sunako Kayata. Week 11. Fantasy: Fuyumi Ono (Twelve Kingdoms), Nahoko Uehashi. Week 12. Playing with Words: Ishin Nishio. Week 13. Girl's Monologue today: Eimi Yamada, Tetsuya Honda, Nobara Takemoto, Miho Toyoshima. Week 14. Otaku: Shion Miura. Week 15. Today's Best: Risa Wataya and Mieko Kawakami.
著者
堀田 真紀子
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.54, pp.19-33, 2008-03-17

In this paper I try to make a clear difference between the mass media’s attitude toward images (which I call ‘spectacle’ in accordance with Guy Debord) and that of artists. In the highly information-oriented society of today the ‘spectacle’ influences people so deeply that we tend to take that attitude when we treat arts, which damages transmission of its essence. The main difference between the two attitudes consists in how they treat the moral context of the images. For artists the appearance of images, their effects or beauty are never depicted for their own sake. The effect or the beauty only comes after as the results or mere byproducts of his or her quest for a new reality. The quest is what matters. And it has a moral nature: the artist tries to discover something valuable to him or her and to other people. If the artist directly chooses effective or beautiful images without this quest, he can only produce ‘kitsch’ in the sense of Hermann Broch. For the mass media, only the fixed appearance of the image matters. And the media often refers to images ignoring their moral context, using them for different, often spectacular purposes which often contradict their originally moral contexts. In that way the mass media transforms every great art work into kitsch as it separates its appearance from its original moral contexts. An art gallery should be a countervailing power against this prevailing trend. And I examined the form of gallery which emphasizes the moral context of art works.
著者
Iida Maki
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.71, pp.65-93, 2018-03-26

近年、ヨーロッパ言語も含む様々な言語の話し言葉において発話末に現れ談話・語用論的な機能を果たす形式群を、「終助詞」(final particles)という新たな言語カテゴリーとして言語横断的視点から統一的に考察する研究が現れてきている。そこでは広東語や日本語における文末助詞(sentence-final particles)のような各言語において明確な語類ないし品詞を構成する形式群も同様に位置づけられている。 本稿は、広東語や日本語のほか、東アジア・東南アジア言語にしばしば見られる文末助詞という語類は、第一義的に文末に出現し、文との統合度の高い拘束的ないくつかの形式群からなる閉じたクラスを構成することから、少なくとも共時的レベルでは、上記のような広義の終助詞とは明確に区別して扱うのが妥当との見方をとる。 そこで本稿ではそうしたアジア言語の文末助詞についての理解を深めるべく、系統や類型を異にする広東語と日本語の文末助詞を比較対照し、その結果、両者の間の言語の別を越えたいくつかの類似点を指摘した。すなわち、統語的特徴としては、文末以外にも一定の伝達内容を持つ文中の句や語の後に生起すること、音韻的特徴としては、母音はいずれも開口度が大きく開音節であること、音調の類型や音調と意味の相関に共通の傾向が観察されることなど、いずれも伝達態度を文法化した語類であるがゆえの偶然とは見なしがたい共通点が挙げられた。 また、両言語では、対話場面における文末助詞ないし準文末助詞の使用頻度や義務性が高いことから、文ごとに伝達態度を標示することが半ば義務的になっており、すなわち文法化されており、文末助詞はその文法的手段として存在していることを主張した。
著者
クリース ヨハネス・フォン 山田 吉二郎 江口 豊
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.64, pp.39-65, 2013-03-27

The Japanese translation of von Kries' treatise "On the Concept of Objective Possibility and Some of its Applications" (1888) has been completed with this third part,and we are very glad that Japanese scholarly republic can now read this important treatise on their own language. It is almost obvious that von Kries wrote this treatise to commit himself to the famous controversy between the "old" and "new" schools of German jurists in the second half of XIX century, and therefore the field he tried to apply this concept to was the criminal law. Acquiring von Kries' methodology, Max Weber inquires into the possibility to appropriate it to quite another field --- history. Von Kries, characteristic concepts ("Objective possibility," "empirical rules," "adequate causaton," "generalization through abstraction," "quantitative gradation of real phenomena" etc.) were newly adapted and adopted by Weber eagerly and carefully. But it would be too hasty to say that Weber's methodology of "Ideal types" was constructed with these concepts because among Kries' concepts there is not the faintest nuance of "ideal" --- much more still remains to be done before we can shed light on Weber's methodology thoroughly.
著者
クリース ヨハネス・フォン 山田 吉二郎 江口 豊
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.60, pp.95-126, 2011-08-11

In the part published here of his treatise "On the Concept of Objective Possibility and Some of its Applications" (1888), von Kries discusses the "Concept of Danger (Gefahr)," which was one of the most essential issues of the controversy between the "old" and "new" schools of German legal philosophers in the second half of the 19th century. They argued whether pre-criminal "social dangerousness" is enough to be regarded as the committed crime or not. Von Kries defines "danger" as "objective possibility of a certain harmful result." According to him, judgments of "objective possibility" presuppose "nomological" knowledge, that is, "certain empirical rules widely known to many people" (M. Weber). It is on the basis of them that we can generalize various concrete experiences which must be distinguished from each other. As for "danger," e.g., we can classify them into two groups at first: the "absolutely" dangerous ones and the dangerous ones "in the wider senses." Then we must try to devide the latter cases into "grades," although we can't attain to numerical exactness. Von Kries calls this a "principle of generalization" (Prinzip der Generalisierung) which has methodologically great importance to Weber.
著者
鈴木 純一
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
no.72, pp.75-93, 2019-03-20

The purpose of this thesis is to examine a metaphor from the angle of the observation. That way, the feature as the function of the metaphor will be brought into shaper focus. A metaphor involves "cutoff" and "connection" processes at the same time while duplicating the meaning of the expression. In other words, a metaphor contains two contradictory elements at the same time. This article analyzes the function of medium of the metaphor from the perspective of social theory. The thesis also argues that paradoxes and tautologies, etc. are a fundamental principle of a metaphor by quoting Luhmann's theory.
著者
鈴木 純一
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.58, pp.39-56, 2010-05-25

In dieser Abhandlung geht es um die Beziehung zwischen Metapher und Meta-Denken in europäischen literarischen und philosophischen Texten. Im Mittelpunkt stehen die Analysen der neuzeitlichen Texte als Beispiele, denn dort kann man die besonderen Eigenschaften der europäischen Metapher erkennen. Als ein Gesichtpunkt der theoretischen Analyse wird die Systemtheorie Luhmanns berücksichtigt. In den ersten beiden Abschnitten wird zuerst Luhmanns Kritik an den Metaphern Husserls im Bezug auf Zeit-Begriff überprüft. In der Folge wird klar, dass die abendländischen Metaphern hauptsächlich die Neigung haben, durch das Konkrete das Abstrakte sichtbar zu machen und damit auf der Meta-Ebene das Begriffe-System zu konstruieren. Auf diese Weise haben die Metaphern zur Hierarchie zwischen dem Metaphysischen und dem Physischen beigetragen. Dass man in der Literatur diese Hierarchie manchmal dekonstruiert hat, zeigt sich in den dritten und vierten Abschnitten, wo die Metaphern von Th. Mann, Kafka und Proust analysiert werden. Anschliessend wird der theoretische Grund für diese gegensätzlichen Richtungen der Metaphern betrachtet. Dies führt zu dem Ergebnis, dass die Erscheinung dadurch ermöglicht ist, den Wortsinn verdoppelt zu machen. Die Verdoppelung kann man als eigentliche und grundsätzliche Funktion der Metapher ansehen. Dabei wird auch die Hierarchie zwischen Meta-Ebene (Begriffe-System) und Objektebene als eine anscheinend unvermeidliche Struktur betrachtet. Es gibt darum eine Genealogie der Kritik, die diese Hierarchie als Unterdrückung anklagt, z.B. die Kritik Nieztsches oder die Dekonstruktion Derridas. In den letzten beiden Abschnitten zeigt sich zuerst die Ungültigkeit dieser Kritiken, weil sie sich eine Paradoxie der Selbstreferenz bilden müssen. Stattdessen kann man in der Systemtheorie Luhmanns eine andere Möglichkeit finden. Luhmanns Theorie betont, dass jede Betrachtung unbedingt von der Meta-Ebene (in der zweiten Ordnung) zur Objekt-Ebene übergehen muss. Diese Übergang wird in den späteren Aufsätzen Luhmanns als Oszillation (fortdauerndes Wechseln zwischen Selbstreferenz und Fremdreferenz) ausgedrückt. Zum Schluss wird die funktionale Gleichartigkeit dieser Oszillation mit der Metapher überhaupt gezeigt.
著者
吉田 徹也
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.53, pp.85-98, 2007-12-14

Im zweiten Kapitel von 《Faktizität und Geltung》 wird ein Ansatz skizziert, “der die Spannweite zwischen soziologischen Rechts- und philosophischen Gerechtigkeitstheorien in sich aufnimmt.” Dabei geht Habermas von dem Perspektivenwechsel aus, den die Politische Ökonomie (Adam Smith und Ricard) und die Kritik der Politischen Ökonomie (Marx) herbeigeführt haben. Die Tradition des Vernunftrechts wurde erschüttert und die Kategorie des Rechts hat ihre theoriestrategische Schlüsselrolle verloren. Der Marktmechanismus und damit das Modell einer anonymen Vergesellschaftung gehen auch in der Gesellschaftstheorie in Führung. In dieser Weise versucht Habermas, einen theoriegeschichtlichen Hintergrund bis zu Systemtheorie in Bezug auf “die soziologische Entzauberung des Rechts” in einer Übersicht darzustellen. Die Rechtssoziologie von Niklas Luhmann markiere den vorläufigen Endpunkt auf dieser Achse. Bei ihm handelt es sich um die Objektivierung des Rechts zu einem selbstgesteuerten System und diesen Sachverhalt stellt Habermas in Frage, weil damit “die Kommunikation über Recht und Unrecht ihres sozialintegrativen Sinnes beraubt” wird. Aber dann, nach der sozialwissenschaftlichen “Unterminierung des vernunftrechtlichen Normativismus” hat die Rechtsphilosophie eine Wendung genommen und seit Rawls’ 《Theorie der Gerechtigkeit》 sei das Pendel zur anderen Seite ausgeschlagen. Rawls’ Theorie der Gerechtigkeit interessiert Habermas, weil Habermas in diesem Werk “die lange Zeit verdrängten moralischen Fragen als Gegenstand wissenschaftlich ernst zu nehmender Untersuchungen rehabilitiert” sieht. Rawls erörtert hier die Bedingungen der politischen Akzeptanz seiner Theorie der Gerechtigkeit und untersucht das alte Problem, wie das Vernunftprojekt einer gerechten Gesellschaft verwirklicht werden kann. Auch in 《Versöhnung durch öffentlichen Vernunftgebrauch》 beschäftigt er sich mit Rawls’ Theorie der Gerechtigkeit. Nach Habermas hat Rawls bei der Betrachtung des gerechten Zusammenlebens von Bürgern eines politischen Gemeinwesens die Kantische Formulierung der moralischen Grundfrage erneuert und eine intersubjektivistische Lesart für Kants Begriff der Autonomie vorgeschlagen. Im Ganzen hält Habermas Rawls’ Projekt und die wesentlichen Ergebnisse seines Unternehmens für richtig und seine Zweifel sollen sich deshalb auf drei Punkte beschränken: (1) ob das Design des Urzustandes geeignet ist,um den Gesichtspunkt der unparteiischen Beurteilung von Gerechtigkeitsprinzipien zu klären, (2) ob er die weltanschauliche Neutralität seiner Gerechtigkeitskonzeption mit der Preisgabe ihres kognitiven Geltungsanspruch erkaufen will, (3) ob er die liberalen Grundrechte dem demokratischen Legitimationsprinzip überordnet. Nach diesem Schema werden hauptsächlich etwa die Begriffe der Schleier des Nichtwissens, der übergreifende Konsens und die Grenzziehung zwischen privater und öffentlicher Autonomie erörtert. Im Hinblick auf die Autonomie weist Habermas nachdrücklich darauf hin, dass Rawls den Akzent vom Kantischen Begriff der Autonomie auf ethisch-existentielle Selbstbestimmung verschiebt und infolgedessen die öffentliche Autonomie in erster Linie als ein Mittel für die Ermöglichung der privaten Autonomie erscheint. Habermas hält am demokratischen Prozess fest, wo sich beide reziprok voraussetzen und immer wieder von neuem die Grenzen dazwischen definieren.
著者
高橋 吉文
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.61, pp.57-108, 2011-11-25

本論「その1」は、ルーマンの『社会システム理論』(1984)の意味論とダブル・コンティンジェンシー(二重不確定性)のトリックを明らかにする続編「その2」への前編にあたるものである。ルーマンのシステム論は〔システム/環境/世界〕の三区分を基本とするが、それと通底し照応関係にあるリスク論も、表向き提唱されている〔リスク/危険〕の二項対立図式ではなく、実際には〔リスク/危険/破局〕の三区分が基本となっている。本論は、ルーマンのそうしたリスク考察やシステムを、破局世界に距離をとり、その巨大な災厄の襲撃をそらしすり替える(=縮減する)ための抽象的な多重隠蔽装置として明らかにする。その隠蔽の極意は、無限の不確定性・未規定性を有限で僅かの擬似的な不確定性へと根拠なくすり替える操作にあり、その後に初めて、疑似的な不確定性(毒抜きされ馴致されたリスク)が可視化され、それを基底として意識(個人・心理システム)やコミュニケーション(社会システム)が産出される。絶望的な暗黒世界の中で、人は、そのような根拠なきシステムを仮象として虚構する(Hypotheses fingo)ことで初めて生き延びるのである。
著者
伊藤 孝行
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.72, pp.1-22, 2019

本稿では,『万代大雑書古今大成』(読み:ばんだいおおざっしょここんたいせい)の書誌および翻刻の一部を掲げる。『万代大雑書古今大成』は天保年間に発行され,明治に入り改訂版が刊行された。内容は,生活するうえで必要なことが記してある便覧である。それゆえ,古くから伝わる習慣から占星術,名付けの際の留意点等々,多岐にわたる内容となっている。『万代大雑書古今大成』は,管見のかぎり今のところ翻刻されていない。近代日本語資料の一として,また近代に於ける日本の習慣や風俗についての資料として,一定の価値はあろう。本稿では伊藤(2018)に続き,「う四」より「う十七」まで掲げる。
著者
西 昌樹
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.62, pp.59-72, 2012

To provide an insight into cinema directors and their films, I give a class "World Cinema Directors and Their Films" for university students. In this class, students watch a variety of films and then examine various aspects and images as presented in these films. I give the last version of this program, using films based on the weekly themes listed below. Course Description. Week 1. General Introduction: Derek Jarman (Blue) and many films. Week 2. Sergei Eisenstein: The Battleship Potemkin. Week 3. Luis Buñuel: An Andalusian Dog, Robert Flaherty: Nanook of the North, Man of Aran. Week 4. Leni Riefenstahl: Festival of Nations, Triumph of the Will. Week 5. How to analyze: Stanley Kubrick (Lolita), David Hamilton (Bilitis), Serge Gainsbourg (Stan the Flasher) etc. Federico Fellini: La Dolce Vita, 8 1/2, Toby Dammit (in Spirits of the Dead). Week 6. Jean-Luc Godard: Breathless. Week 7. Roman Polanski: Knife in the Water. Week 8. Jim Jarmush: Stranger Than Paradise. Week 9. Aki KaurismäLeningrad Cowboys Go America, Ariel. Week 10. Victor Erice: The Spirit of the Beehive. Week 11. Leo McCarey: Duck Soup. Week 12. Richard Lester: Help!. Week 13. Ingmar Bergman: The Seventh Seal. Week 14. How to analyze 2: Many films (Privilege, Sid & Nancy, Track 29, Trainspotting, American Graffiti, The Graduate, The Clockwork Orange, Blade Runner, Derek Jarman: The Angelic Conversation, Peter Greenaway: Windows, Water Wrackets). Week 15. Examination Mohsen Makhmalbaf: The Door (in Tales of Kish).
著者
小川 泰寛
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.55, pp.1-38, 2009-03-25

We may be given to understand that the story of the three caskets in The Merchant of Venice has a remarkable affinity with a folk tale of marriage proposal involving difficult questions in which a beautiful princess puts riddles to a suitor who will lose his life on the spot in case he turns out to be incapable of solving them. While in the Shakespearean canon the initial portion of Pericles most exactly fits in with this motif, our story seems to be a disguised and yet impressive variation upon it. Considering that they are deprived of the opportunity of begetting legitimate heirs thereafter, the lifelong celibacy to which Portia subjects unsuccessful suitors corresponds, in a symbolic way, to the deadly disaster that awaits the losers of the game in the folk tale as well as in the Shakespearean romance. The supposedly puzzling inscriptions attached to the caskets manifest themselves as difficult questions in the tale of marriage proposal in question. Each suitor actually addresses himself to deciphering them one by one. What is crucial with this schematized picture is that riddling is latent in the controversial episode of a song about "fancy" being sung. As is notorious, only Bassanio, the hero of this story, with whom Portia has fallen in love at first sight, is blessed with this vitally important musical design. By appropriately taking the cue offered in the shape of a sort of a riddle, he succeeds in choosing the correct casket. Portia proves inventive enough to solve her own dilemma where her desire to break the rule of the game and her absolute obligation to follow it clash with each other. Since she did not directly inform Bassanio of the correct casket, she is no way to blame. Riddling functioned as a clever stratagem to circumvent the strange will of the late lord of Belmont. At any rate, Bassanio wins, growing aware of the entrapping danger of deceptive. ornament, which ironically enough, he assumes himself, masquerading as something of a prince, while he is in actuality financially nothing, even less than nothing, as he has avowed to Portia. This nothing will organically relate to the nothing to which Antonio, his benefactor is to be financially brought, causing the pound of flesh court to be held.
著者
北見 幸一
出版者
北海道大学大学院メディア・コミュニケーション研究院
雑誌
メディア・コミュニケーション研究 (ISSN:18825303)
巻号頁・発行日
vol.56, pp.135-179, 2009-07-31

This paper discusses Corporate Social Capital and Public Relations. This paper overviewed the Social Capital studies, especially early studies in sociology field, proposed the framework to evaluate Social Capital in a capital. Social Capital has the merit to reduce transaction costs, and should be clearly positioned as a component of capital of corporation. Using the concept of the Corporate Social Capital, to rethink the definition of Public Relations, this paper proposed the following definition of Public Relations: Public Relations are the effective action to create the foundation for effective management by gaining the trust to build up the relationship between the organization and its stakeholders, accumulating the Corporate Social Capital, and reducing transaction costs in society.