- 著者
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園山 大祐
- 出版者
- 大分大学教育福祉科学部
- 雑誌
- 大分大学教育福祉科学部研究紀要 (ISSN:13450875)
- 巻号頁・発行日
- vol.30, no.1, pp.59-70, 2008-04
ここでは,フランスにおける子どもの貧困について,その実態と,教育結果について考察する。どのような家庭生活環境に育っ子どもが,いかなる教育結果を導くかについて,その相関について分析する。その結果,17歳の無資格者は,おおよそ同年齢層の4%を占め,うち30%が10分の1###の収入層に属することが判明した。また,その家庭的特徴には,ひとり親世帯,移民,劣悪な住宅事情などが連鎖していることが明らかとなった。こうした子どもの貧困との闘いは,社会正義という観点からも重要で,社会的###結束(cohsion sociale)の進展のためにも大きな課題である.###This paper has two objectives. The first is to discuss the major issues involved in defining and measuring the situation of child poverty in France. The second objective is to clarify the correlation between poverty and low school attainment.###An important challenge in reversing this trend concerns the need to develop a clear definition of child poverty for public policy ln specific territory as "Banlieue" and to set a feasible and credible targets as a public support programme to reduce social poverty.