著者
志水 宏吉
出版者
日本教育社会学会
雑誌
教育社会学研究 (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.53, pp.5-30, 1993

This paper focuses on the recent developments in the "new" sociology of education in the UK and Japan in order to clarify the dynamics of relationship between "theory" and "reality." The "new" sociology of education, an academic movement which originated in the UK in the early 1970s, was once said to bring about a paradigm shift in the sociology of education. Drastic changes in the British educational system have resulted in a fundamental transformation of research conditions. As a result, ironically, we can see interesting develoments in the "new" sociology of education. The "new" sociology of education was immediately imported into Japan. However, its application to the Japanese educational context has not been successful so far. "Visionary theorism" and "Parrlassian empiricism" in the Japanese sociology of education have prevented the successful development of the "new" sociology of education in Japan. Ethnography, an essential component of the "new" sociology of education with a relatively long tradition in the UK, can be the primary means of fulfilling the promises of the "new" sociology of education in Japan and revitalizing the interaction between "theory" and "reality." "Reflexive realism" should play a vital role in this research program.
著者
志水 宏吉
出版者
一般社団法人 日本教育学会
雑誌
教育学研究 (ISSN:03873161)
巻号頁・発行日
vol.85, no.4, pp.420-432, 2018 (Released:2019-10-12)
参考文献数
19

本稿では、日本の教育実践のなかで、最も差別・貧困の問題に敢然と立ち向かい、多くの成果を収めてきたと考えられる同和教育について、その歴史をたどり、今日的意義を考察する。同和教育は、解放教育そして人権教育と展開するなかで、その理論的・実践的な骨格を整えてきた。「集団づくり」「人権総合学習」「解放の学力」といった言葉で語られるそのエッセンスは、ペアレントクラシーという用語で表現されうる現代日本においてこそ、十全たる教育的意義を有している。
著者
志水 宏吉
出版者
日本教育社会学会
雑誌
教育社会学研究 (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.40, pp.193-207, 285-286, 1985-09-30

The aim of this paper is to re-evaluate the "New sociology of education." In the 1970s, an academic movement called "New sociology of education" arose in England. What made the moment was Young's readings, Knowledge and Control. Young criticized the "traditional" sociology of education on two points: (1) It takes for granted the reality of schooling and the presuppositions which make it existing; (2) It devotes itself to extract the relationships between inputs and outputs, so that it sees the "process" of schooling as a blackbox. Then, grasping the school as a culture-transmitting agency, he asserted that we have to call the organizing principles of the school (not only on knowledge but also on students) in question. We can say that the main character of the "New sociology of education" is its application of the "interpretive approach" for schooling. Its origins exist in Schutz's phenomenological sociology and Mead's symbolic interactionism, and it sees schooling as the negotiation process between teachers and students. One uses participant observations, interviews, video-cameras to understand the reality of schooling. Criticisms against the "New sociology of education" are as follows: it over-emphasizes the discontinuity with its tradition; it stands on super-relativism which puts values nowhere; it lacks the contact with the "structural" factors; its tecnique of data-analysis is unestablished and its findings are not suitable for generalization. Responding to these criticisms, the "New sociology of education" has been unfolding itself towards two directions: one direction that focuses on the micro process of schooling from the standpoint of symbolic interactionism and another direction that focuses on the macro constraint to the micro process from the standpoint of Marxism. In these circumstances, Willis's "Cultural reproduction theory" attracts our attention. Using the interpretive approach, it tries to reveal the interrelations between structural factors and interactional practices in a particular social setting. His study implies theoretical and methodological potentialities contained in the "New sociology of education" and its substance, that is, the interpretive approach.
著者
志水 宏吉
出版者
一般社団法人 日本教育学会
雑誌
教育学研究 (ISSN:03873161)
巻号頁・発行日
vol.82, no.4, pp.558-570, 2015 (Released:2016-05-18)
参考文献数
33
被引用文献数
1

本稿では、「教育の公共性」という問題を考える際の切り口として「学校選び」という現象を取り上げる。近年「ペアレントクラシー」という言葉が生みだされるほどに、「教育を選ぶ」人の存在が際立つようになっている。それと軌を一にするように、公教育内部の「差異化」を推し進める新自由主義が日本では主流となり、公教育の実質的な解体が進行しつつあるように思われる。特定の階層・集団のみを利することのなき、オープンかつコモンな公教育制度の再構築がのぞまれる。
著者
志水 宏吉
出版者
一般社団法人 日本教育学会
雑誌
教育学研究 (ISSN:03873161)
巻号頁・発行日
vol.82, no.4, pp.558-570, 2015

 本稿では、「教育の公共性」という問題を考える際の切り口として「学校選び」という現象を取り上げる。近年「ペアレントクラシー」という言葉が生みだされるほどに、「教育を選ぶ」人の存在が際立つようになっている。それと軌を一にするように、公教育内部の「差異化」を推し進める新自由主義が日本では主流となり、公教育の実質的な解体が進行しつつあるように思われる。特定の階層・集団のみを利することのなき、オープンかつコモンな公教育制度の再構築がのぞまれる。
著者
志水 宏吉
出版者
日本教育社会学会
雑誌
教育社会学研究 (ISSN:03873145)
巻号頁・発行日
vol.42, pp.167-181, 1987-09-30 (Released:2011-03-18)
参考文献数
8
被引用文献数
1
著者
小野田 正利 小林 正幸 近藤 博之 平沢 安政 藤岡 淳子 山下 晃一 近藤 博之 平沢 安政 藤岡 淳子 志水 宏吉 井村 修 木村 涼子 中村 高康 野田 正人 岩永 定 山下 晃一 田中 規久雄 古川 治
出版者
大阪大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2006

学校の教職員と保護者の間に、いま時として鋭い対立関係が生じてしまい、教育活動に大きな影響が出ていることが、わが国の学校問題の一つに急浮上してきた。本研究では、質的調査と量的調査を組み合わせ、同時に教育学の観点からだけでなく、心理学、精神医学、福祉学、法律学などの多様な分野の専門研究者を交えて、これらの問題の原因究明とともに、良好な関係性の構築の方向性を明らかにした。