著者
宮腰 哲雄 陸 榕 石村 敬久 本多 貴之
出版者
合成樹脂工業協会
雑誌
ネットワークポリマー (ISSN:13420577)
巻号頁・発行日
vol.31, no.5, pp.224-232, 2010-09-10 (Released:2014-03-31)
参考文献数
27
被引用文献数
2

漆は古くから用いられてきた天然塗料で,その塗膜は艶があり優雅で美しいことから器物の装飾や華飾に用いられてきた。ウルシノキは日本や中国に生育しており,それから得られる樹液が漆液である。漆液の乾燥硬化は特殊で,高湿度下でラッカーゼ酵素の酸化作用で進行する。そのため漆液を塗装した器物を乾燥するには特別の設備が必要で,湿度や温度の管理が重要になる。そのことから漆液が自然乾燥する促進法についていろいろ研究されているがまだ本質的な改質に至っていない。本稿では,当研究室で行った漆の改質法としてくろめ返し漆やハイブリッド漆の開発について述べる。また金コロイドを用いたワインレッド様漆塗料の開発,ナノ漆の開発と,それを用いたインクジェットプリンターよる蒔絵製作法の開発など工業塗装への応用研究について概説する。
著者
中井 俊一 佐藤 正教 武藤 龍一 宮腰 哲雄 本多 貴之 吉田 邦夫
出版者
一般社団法人日本地球化学会
雑誌
日本地球化学会年会要旨集 2013年度日本地球化学会第60回年会講演要旨集
巻号頁・発行日
pp.228, 2013 (Released:2013-08-31)

漆はウルシ属樹木であるウルシが分泌する樹液を脱塵,脱水などの処理をした後,空気にさらし,酸化酵素ラッカラーゼの働きにより硬化させ,塗料や接着剤として用いられてきた.ウルシ属の樹木は日本の他,中国,ベトナム,タイなどに自生している.現在,日本の漆工芸で使われている漆は大部分が中国,ベトナム産である.日本では縄文時代早期の遺跡から,漆塗の髪飾り,腕輪などが出土し,古い時期からの利用を示している.漆塗料の産地を決めることができれば,漆文化の起源や,時代による交易圏の変遷を考える手がかりになりうると予想できる.漆の主成分である有機化合物の分析により,日本産の漆をタイ,ベトナム産のものと区別することはできるが,日本産の漆を中国,韓国産のものと区別することはできない.そこで土壌の源岩の年代により変動する87Sr/86Sr同位体比を用いて漆の産地推定を行うことを検討してきた.
著者
北野 信彦 小檜山 一良 竜子 正彦 本多 貴之 宮腰 哲雄
雑誌
保存科学 = Science for conservation
巻号頁・発行日
no.53, pp.67-79, 2014-03-26

During excavation in the center of Kyoto (O-ike site) from 2003 to 2004, many fourlobed jars were excavated. These jars were used to stock imported urushi paint from Thailand or Cambodia from the end of the 16th to the first half of the 17th century. At the same site many traditional urushi paint tools produced in Japan during the Momoyama cultural period were also excavated. Results of elemental analysis by Py-GC/MS showed that the urushi paint was composed of Melanorrhoea usitata, Rhus vernicifera, Rhus succedanla,or their mixture. But there is no idea as to what objects,other than nambanstyle exported lacquerware,imported urushi paint was used for. Analyses of five lacquerware excavated at O-ike site showed that the urushi paint was compound of a mixture of Rhus vernicifera and Rhus succedanla. This result is material evidence that imported urushi paint was used on urushi objects in Japan.
著者
北野 信彦 佐々木 良子 山田 卓司 本多 貴之 吉田 直人
出版者
龍谷大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2019-04-01

現在、文化財建造物の漆塗装修理は極力日本産漆を使用が求められるとともに、漆塗料以外の塗装彩色修理には合成樹脂より伝統的な膠材料の使用が求められている。ところが日本産漆や膠材料の調達や使用量の算定、伝統的な金具の漆箔施工の仕様、さらには過去多用されたことが明らかとなってきた柿渋や固化不良が生じやすい乾性油系(油彩系)塗料の伝統的な仕様には不明な点が多い。本研究では文化財建造物における伝統的な塗装彩色材料・技術の系譜の解明と再評価をまず行う。そのうえでこれらの材料・技術を修理に応用した際の施工や保守管理方法の策定、3D技術を応用した復元彩色欄間の作成を資料活用として提示することなどを目的とする。
著者
田端 雅進 高野 麻理子 渡辺 敦史 福田 健二 井城 泰一 本多 貴之 小谷 二郎 黒田 克史
出版者
国立研究開発法人森林研究・整備機構
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2019-04-01

我々の研究グループは国産漆の増産に向けたDNAマーカーなどに関する研究を行い,ウルシクローン間で漆滲出量やウルシオールの成分組成等に違いがあり,漆の硬化時間に影響を与えることを明らかにした。本研究では,これまでの成果を発展させ,傷とシグナル物質による樹体反応のウルシクローン間の相違性,及び漆滲出量に関与する組織構造と遺伝子の解析を行い,漆滲出量増加に対するシグナル物質の作用機序を明らかにする。さらに,漆の硬化時間に直接影響するラッカーゼの構造と生合成に関する遺伝子発現をクローン間で解析し,漆成分の生化学的特性の多様性が漆の品質に与える影響を明らかにする。
著者
北野 信彦 本多 貴之 佐藤 則武
雑誌
保存科学 = Science for conservation
巻号頁・発行日
no.49, pp.25-44, 2010-03-31

The present paper is a report on the study of the red coating paints used at the Nikko-Toshogu Shrine constructed during the early Edo period, particularly those newly built in the Genna age or reconstructed in the Kan,ei age. The coating methods used were simple, just one coating layer applied directly on the surface of the structure with no foundation underneath. This is very different from the method used for repair in the middle and late Edo period in which several layers of urushi coating were applied over a thick foundation. The raw materials of the pigments used for the reddish brown coating paints were mineral hematite (α-Fe2O3) containing much quartz (SiO2). Since some old documents record that akatsuchi was offered by the Tsugaru daimyo to the Tokugawa shogunate and that toshu was used as one of the red coating materials on wooden architecture at the Nikko-Toshogu Shrine, it is our understanding that these red pigments (mineral hematite containing much quartz) are the same materials as akatsuchi and toshu. Moreover, as a result of PY-GC/MS analysis of these coating materials, it became clear that urushi coating material to which a great amount of drying oil, starch and animal glue had been added was used as coating paint. Many of these coating materials were used accordingly to suit the character or the importance of each building.
著者
宮腰 哲雄 本多 貴之 吉田 邦夫 中井 俊一
出版者
明治大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2012-04-01

歴史的な琉球漆器を科学分析したところ、日本や中国に生育するウルシの木の樹液やベトナムに生育するハゼノキ の樹液が利用され、これらはぞれぞれ単独に、あるいは混合して使われていた。琉球漆器からウルシオールが検出されたものは漆膜中のSr同位体比を分析したところ中国産の漆であることが分かった。また漆器の木質材料を分析したところ多くは中国産の杉「コウヨウザン」であることが分かった。このことから琉球の漆器作りは中国や東南アジアとの交流や交易の中で行なわれていたと考える。さらに琉球漆器の制作年代や加飾法の違いなどと漆の原材料の入手の関連を研究することが重要になってきた。
著者
北野 信彦 本多 貴之
雑誌
保存科学 = Science for conservation
巻号頁・発行日
no.53, pp.1-18, 2014-03-26

Nio-do style suit of armor was a novel design suit of armor in the Momoyama cultural period(from the end of the 16th to the first half of the 17th century). Characteristics of this suit of armor are the appearance of a naked male body and flesh(skin)-colored coating. The present paper is a report on the observation and analysis of this flesh(skin)- colored coating and makie technique used to make the Nio-do suit of armor owned by Ichinomiya City Museum. Several elemental analyses including those using a microscope,PY-GC/MS and X-ray diffraction pattern,as well as cross-section analysis by observation were conducted on small pieces of coating layers. As a result,it was found that the flesh(skin)-coloredcoating is a mixture of white lead(2PbCO3・Pb(OH)2)and vermillion(HgS)to which dried oil was blended. As for the makie,small gold(Au)grains were used in the technique of hiramakie (Kodaiji makie)with harigaki and kakiwari, characteristic of makie of theMomoyama cultural period. In Japan,dried oil paint was first used in the Asuka-Nara period(from the end of the 7th to the first half of the 8th century),but its use was discontinued until the Momoyama cultural period when,according to old documents,oil painting technique was importedfrom Europe. Then,in the Edo cultural period,dried oil paint such as mitsuda and chang paint appeared. It is assumed that this oil painting material and technique was applied in making the flesh(skin)-colored coating of the Nio-do style suit of armor and that the makie technique was one that is characteristic of the Momoyama cultural period.
著者
本多 貴之
巻号頁・発行日
pp.196-201, 2012-03-31

新しいアイヌ史の構築 : 先史編・古代編・中世編 : 「新しいアイヌ史の構築」プロジェクト報告書2012