著者
加藤 桂子
出版者
東京女子大学
雑誌
史論 (ISSN:03864022)
巻号頁・発行日
vol.3, pp.196-210, 1955
著者
藤 桂 吉田 富二雄
出版者
日本社会心理学会
雑誌
社会心理学研究 (ISSN:09161503)
巻号頁・発行日
vol.25, no.2, pp.121-132, 2009

The relationship of Internet behavior to sociability and aggression in real life was investigated in a web-based survey. Weblog users (n=395) and online-game users (n=206) were asked to respond to questionnaires that included their behavior on the Internet, as well as to scales that measured real-life sociability, aggression, and social isolation. Results indicated that Self-reflection on weblogs and Feeling of Belonging during online-games related to enhancement of sociability. By contrast, Internet behavior such as flaming, as well as immersive and addictive use, related to decrease of sociability and increase of aggression regardless of the type of application that was used. These findings suggest that the effects of weblogs and online-games use depend on the type of behavior, as well as the types of application, that are used. It is also suggested that social isolation in real life decreased sociability through immersive and addictive use, and increased aggression through flaming.
著者
藤 桂 吉田 富二雄
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.80, no.6, pp.494-503, 2010
被引用文献数
1

This study examined the influences of online gaming on sociability and aggression in real life. It was hypothesized that the effects of online gaming would differ depending on the interaction style of the online-gamers. Online-gamers in Japan (<I>n</I>=1 477) were asked to respond to questionnaires that measured interaction style during online gaming, the effects of sociability and aggression, as well as social and individual orientation in real life. Factor analysis of the scores for interaction style extracted five factors. Covariance structure analysis indicated that sociable interactions such as "Broadening relations" and "Feeling of belonging" promoted sociability in real life. In addition, "Release from daily hassles" promoted sociability and decreased aggression. In contrast, non-sociable and aggressive interactions decreased sociability and increased aggression. The results also suggested that a social orientation in real life promoted sociable interactions during game playing, while an individual orientation promoted non-sociable and aggressive interactions. These results supported the hypotheses and suggested that online gaming resulted in positive outcomes for those who are socially, but negative outcomes for those who are not.
著者
藤 桂 吉田 富二雄
出版者
一般社団法人 日本教育心理学会
雑誌
教育心理学研究 (ISSN:00215015)
巻号頁・発行日
vol.62, no.1, pp.50-63, 2014-03-30 (Released:2014-07-16)
参考文献数
37
被引用文献数
3 2

インターネットの発展に伴い, 若年層において, インターネットがいじめの手段として用いられることも多くなってきた。このネットいじめに関しては, 多くの先行研究より, 被害者が誰にも相談しない場合が多いことが示されてきた。そこで本研究は, ネットいじめの被害者における, 周囲への相談行動が抑制されるまでの過程について検討を行った。その際, ネットいじめの脅威に対する認知が, 無力感を媒介して周囲への相談行動を抑制するという仮説に基づいて検討を行った。まず予備調査を実施し, 高校生および大学生8,171名より, 283名(3.5%)のネットいじめ被害経験者を抽出した。続いて本調査では, そのうち217名に, ネットいじめの被害経験, 被害時の脅威認知, 無力感, 周囲への相談行動を尋ねた。その結果, 被害時の脅威認知は, 孤立性, 不可避性, 波及性の3因子から構成されることが示された。また, ネットいじめ被害によって強められた脅威認知が, 無力感を経て相談行動を抑制していることも示された。これらの結果は仮説を支持するものであり, ネットいじめの速やかな解決のためには, 被害時の脅威認知を低減させる取り組みが重要であることが示唆された。
著者
藤 桂 吉田 富二雄
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.80, no.6, pp.494-503, 2010 (Released:2012-03-20)
参考文献数
29
被引用文献数
1 1

This study examined the influences of online gaming on sociability and aggression in real life. It was hypothesized that the effects of online gaming would differ depending on the interaction style of the online-gamers. Online-gamers in Japan (n=1 477) were asked to respond to questionnaires that measured interaction style during online gaming, the effects of sociability and aggression, as well as social and individual orientation in real life. Factor analysis of the scores for interaction style extracted five factors. Covariance structure analysis indicated that sociable interactions such as “Broadening relations” and “Feeling of belonging” promoted sociability in real life. In addition, “Release from daily hassles” promoted sociability and decreased aggression. In contrast, non-sociable and aggressive interactions decreased sociability and increased aggression. The results also suggested that a social orientation in real life promoted sociable interactions during game playing, while an individual orientation promoted non-sociable and aggressive interactions. These results supported the hypotheses and suggested that online gaming resulted in positive outcomes for those who are socially, but negative outcomes for those who are not.
著者
藤 桂 吉田 富二雄
出版者
日本社会心理学会
雑誌
社会心理学研究 (ISSN:09161503)
巻号頁・発行日
vol.25, no.2, pp.121-132, 2009-11-30 (Released:2017-02-20)
被引用文献数
3

The relationship of Internet behavior to sociability and aggression in real life was investigated in a web-based survey. Weblog users (n=395) and online-game users (n=206) were asked to respond to questionnaires that included their behavior on the Internet, as well as to scales that measured real-life sociability, aggression, and social isolation. Results indicated that Self-reflection on weblogs and Feeling of Belonging during online-games related to enhancement of sociability. By contrast, Internet behavior such as flaming, as well as immersive and addictive use, related to decrease of sociability and increase of aggression regardless of the type of application that was used. These findings suggest that the effects of weblogs and online-games use depend on the type of behavior, as well as the types of application, that are used. It is also suggested that social isolation in real life decreased sociability through immersive and addictive use, and increased aggression through flaming.
著者
富塚 澄江 藤 桂
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.88.16010, (Released:2017-09-30)
参考文献数
43

This study, informed by terror management theory, examined the influence of fear and avoidance of death in daily contexts on habitual health-related behavior. Four hundred adults above the age of 30 years were asked to respond to web-based questionnaires that measured their fear and avoidance of death, buffering factors to existential threats in the Tripartite Security System model (Hart, Shaver, & Goldenberg, 2005), habitual health-related behavior, frequency of holding services for deceased people, and experiences related to death. Covariance structure analysis revealed that fear of death promoted health-related behavior by eliciting buffering factors to existential threats. By contrast, conscious refusal and avoidance of death inhibited buffering factors as well as health-related behavior. These results suggested that confronting the fear of death and seeking a life that values relationships and self-esteem as a member of society are essential for promoting daily health-related behaviors.
著者
柳田 宗孝 荒井 崇史 藤 桂
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.89, no.1, pp.1-11, 2018-04-25 (Released:2018-04-25)
参考文献数
36

Many empirical studies have indicated a possible relationship between psychopathic traits and immoral behaviors. Conversely, some studies suggest that social support from a person’s family moderates this relationship. This study examined the moderating effect of family, friend, or romantic partner support on the relationship of psychopathic traits with immoral intentions and behaviors. A total of 486 college students completed the questionnaire. The results indicated that insufficient family support promotes immoral financial behaviors among students with strong psychopathic traits, which is consistent with previous studies. However, excessive support from family, friend, or a romantic partner promotes interpersonal immoral behaviors among students with strong psychopathic traits. These findings suggest that social support moderates the relationship between immoral behaviors and psychopathic traits. The results also suggest that an appropriate level of family support without excessive interference or overprotection as well as appropriate social support from a friend or romantic partner are essential to regulate the effect of psychopathic traits on immoral behaviors.
著者
伊藤 桂 福田 達哉 荒川 良
出版者
日本ダニ学会
雑誌
日本ダニ学会誌 (ISSN:09181067)
巻号頁・発行日
vol.26, no.1, pp.13-24, 2017-05-25 (Released:2017-06-25)
参考文献数
11

サガミナミハダニはクワクサを主な寄主植物とし,夏から秋にかけて高密度となる.サガミナミハダニがクワクサに適応しているという予測を検証するため,本種における寄主植物の適合性,および野外密度について調査を行い,それらの傾向を普通種のカンザワハダニ(カラムシ寄生)と比較した.葉の質について,サガミナミハダニの食性幅はカンザワハダニより狭く,クワクサでもっとも産卵数と生存率が高かったことから,クワクサに適応している可能性が示唆された.しかし,クワクサ上での産卵数や発育速度はカンザワハダニとは有意差がなかった.一方,野外ではサガミナミハダニとカンザワハダニはそれぞれクワクサとカラムシにしか見られず,サガミナミハダニの葉面積当たり密度はカンザワハダニよりも高かった.この傾向は,クワクサ上では捕食者のケナガカブリダニの密度が低いことと関係している可能性がある.
著者
後藤 桂葉 服部 イク 大野 知子 中野 典子 石川 昌子 熊沢 昭子 磯部 しづ子
出版者
The Japanese Society of Nutrition and Dietetics
雑誌
栄養学雑誌 (ISSN:00215147)
巻号頁・発行日
vol.40, no.4, pp.223-237, 1982

1940年以後日本において行われた栄養調査のうち, 高校生, 短大生, 大学生を対象とした栄養調査について経年的にその特徴を明らかにすることを試みた。<br>1) 文献数の最も少ないものは高校生を対象としたもので, 多かったのは女子短大生の調査であった。<br>2) 女子大生および短大生調査では, 家政科系でしかも普通の学生生活を営む学生を対象とした報告が多い。栄養素摂取量は1965年以後VAとCaを除き, バラツキの幅が少なくなる傾向がみられる。しかし, VAは1970年以後, 中部地区の調査において低値の報告がみられるところから, 今後の動向が注目される。<br>3) 女子大生調査の傾向は, 短大生と類似していた。<br>4) 食品群別摂取量の記載は, 1965年以後に多くみられた。このうち, 多くの報告に緑黄色野菜の少ないことを示していた。<br>5) 男子大学生は寮生, 寮食の調査が多くみられた。栄養素量では, たん白質摂取量は1958年以後77g程度に集中していた。<br>6) 各文献の報告者が指摘する問題点としてあげられている栄養素は, いずれのライフステージにおいてもVAとCa, 次いで, VB<sub>1</sub>, VB<sub>2</sub>など微量栄養素であった。
著者
佐藤 桂 皆川 鉄雄 加藤 丈典 平田 岳史 鈴木 和博
出版者
一般社団法人日本鉱物科学会
巻号頁・発行日
pp.211, 2012 (Released:2014-06-10)

本研究では,西南日本内帯の山陽帯に属する後期白亜紀花崗岩体〔広島花崗岩(複合)体〕内部の鉱床の形成条件・年代を調べる事を目的として,研究を開始した。今回は予察的研究として,岩体の南端である瀬戸内海 芸予諸島東部の大三島の大三島鉱山の花崗岩質岩2試料の記載およびその内の1試料の薄片から見出したモナズ石のCHIME年代測定を行なった。その結果,山陽帯の広島花崗岩の既報の年代と調和的な83.4 +/- 6.6 Ma(N = 51,2 sigma誤差表記)の年代が得られた。
著者
丸山 淳市 藤 桂
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.88.15076, (Released:2017-09-30)
参考文献数
39

This study examined the effect of humor in the workplace, focusing on the bidirectional relationship between behavior by managers and expressions of humor by their subordinates. Japanese employees (n = 565) responded to questionnaires addressing their managers’ style of leadership, humor expressed by employees in the workplace, their feelings about humor, the workplace atmosphere, and perceived job performance. Of the subjects, 315 reported that there was a subordinate who expressed humor in their workplace. Covariance structural analysis revealed that a leadership style involving supporting subordinates and maintaining group harmony promoted expressions of humor by subordinates, and such behaviors resulted in a workplace atmosphere that prioritized employee relationships by promoting positive feelings. The cooperative atmosphere promoted supportive leadership, as well as job performance. We discuss the role of humor in the workplace in regard to the bidirectional influence between leadership and subordinates.
著者
佐野 文子 伊藤 桂子 宮治 誠 香本 頴利 小川 浩也 亀井 克彦
出版者
日本医真菌学会
巻号頁・発行日
pp.124-124, 2005 (Released:2005-09-07)

抗真菌活性をもつ漢方生薬としてオウバク末,キキョウ根末,センキュウ末,クレンピ末,オウゴン末を含む 17 種の漢方生薬配合薬(新中森獣医散®,中森製薬株式会社,宮崎県)は元来動物の消化器疾患の治療を目的とする薬剤であったが,粉末を当量の水とまぜてペースト状にし,Trichophyton verrucosum に感染しているウシの皮膚に連日 4 日間塗布したところ著効し,治療開始後 15 日以内に鱗屑の脱落を観察,1 ヶ月後には発毛し,治癒したという報告がある.そこで今回,人獣共通真菌症原因菌に対するこの配合薬の in vitro での抗真菌作用を調べた.配合薬のエキスは濃い褐色のため液体培地による希釈法が応用できないため,平板培地における集落の直径を測定する方法で検討した.配合薬 0.1,0.3,1.0,3.0,10.0%(V/W)の割合で添加した 1/10 サブロー平板培地に皮膚糸状菌 6 菌種 9 株,日和見真菌症原因菌 7 菌種 9 株を 1 点平板中央に接種して,25℃ もしくは 35℃ で 2 ないし 6 週間培養し,集落の直径を薬剤無添加培地と比較した結果,T. verrucosum, T. mentagrophytes,T. rubrum, T. tonsurans, Microsporum canis, Histoplasma capsulatum, Cryptococcus neoformans, Malassezia pachydermatis には 0.3-1.0% 濃度で発育抑制もしくは発育阻止効果を認めた.一方,Candida albicans, Alternaria alternata, Schizophillum commune, T, mentagrophytes var. erinacei および M. gypseum では 3-10% 薬剤添加培地での発育抑制効果を認めたが,Aspergillus fumigatus には効果を示さなかった.本配合薬は T. verrucosum に対する発育抑制ならびに阻止効果は大であり,外用薬としてウシの皮膚糸状菌症に有効であることが in vitro での活性からも証明できた.また多くの人獣共通真菌症原因菌種にも有効であった.