著者
加藤 昂希 杉森 絵里子
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集
巻号頁・発行日
vol.2017, 2017

Karremans,Claus,&Storoebe(2006)が行った実験によると,パソコン課題をしている被験者の画面に「LiptonIce」という文字を意識下では知覚できない程の短い時間繰り返し提示したところ,喉が渇いている被験者においてのみリプトンアイスティーを飲む人の割合が増えたという。この実験を受け,私は視覚的なサブリミナル効果だけでなく,聴覚的なサブリミナル効果でも同じ様に結果が出せるか否かを検証する事とした。具体的には,喉が渇いている被験者に,サブリミナル音声を忍ばせた音源を聞いてもらい,その後の選択行動に影響があるかどうかを検証した。結果として,サブリミナル効果は出なかったものの,音源をリラックスして聞いてもらった後に直感を頼りに選択してもらう場合において,サブリミナル効果が出やすくなる事が明らかになった。
著者
杉森 絵里子
出版者
東京大学
雑誌
特別研究員奨励費
巻号頁・発行日
2008

統合失調症は、自己主体感(自分自身が行動を起こしているという感覚)の障害であると考えられている。また、「自分が発話している」という感覚の障害であると言われている幻聴と、「自分が考えている」という感覚の障害であると言われている思考吹入の関係について、「発話=自分の考えをアウトプットすること」という観点から関係が深く、両者を検討する必然性がうかがえる。●研究1:大学生約100名を対象とし、ソースモニタリング課題を用いて発話の自己主体感に関わる要因について検討した。参加者は、単語を「聴く」「発話する」「内言する」「口真似する」のいずれかでインプットした後、モニタリング段階ではそれぞれの単語を「発話したか否か」について答えた。その結果、発話をイメージすること、口を動かすこと、声のフィードバックが得られること、その声が自分の声と同じであることが、それぞれ「発話した」判断に関わることが明らかになった。この結果の一部はQJEPに投稿し、受理された。●研究2:大学生約200名を対象とし、DRMパラダイムを用いて、幻聴傾向と思考吹入の関係について検討した。DRMパラダイムは、学習時に提示しないクリティカル語(ねむい)と、15語の連想語からなるリストで構成されている。被験者はリスト語(ベッド、おやすみ、おきる、つかれた、ゆめ、さめる、いびき、ふとん、いねむり、ひるね、あんらく、あくび)を学習し、後に再認を求められた。その結果、幻聴傾向とクリティカル語虚再認率に正の相関が見られ、幻聴傾向が高いと思考吹入が起こりやすいことが示唆された。この結果はConsciousness & Cognitionに投稿し、受理された。
著者
浅井 智久 高野 慶輔 杉森 絵里子 丹野 義彦
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.80, no.5, pp.414-421, 2009 (Released:2012-03-20)
参考文献数
37
被引用文献数
11 11

A “sense of agency” involves a contemporaneous experience that the “self” causes the actions performed by the “self” (i.e., “I am the one who causes my actions”). This may comprise the main component of self-consciousness. The present research focuses on the development of a questionnaire to investigate the subjective aspects of a sense of agency. We selected items from the extant relevant measures and from previous empirical studies, and conducted four longitudinal surveys with additional scales. Statistical computations confirmed the validity and reliability of the Sense of Agency Scale (SOAS), consisting of seventeen items involving three factors. Furthermore, the results indicated that these three factors might be organized hierarchically, with each factor showing a unique relationship with emotional or social traits. This novel finding, emerging from the Sense of Agency Scale, would have been difficult to obtain via traditional empirical studies.
著者
楠見 孝 松田 憲 杉森 絵里子
出版者
日本基礎心理学会
雑誌
基礎心理学研究 (ISSN:02877651)
巻号頁・発行日
vol.28, no.1, pp.142-146, 2009-09-30 (Released:2016-12-01)
被引用文献数
2

In several studies, we used surveys and experimental methods to investigate the factors evoking consumers' sense of safety and feelings of nostalgia in relation to the mere exposure effect in consumer's ad processing. The first series of studies revealed that the frequent repetition of an ad increased familiarity, liking as well as the sense of safety of a product by mere exposure effect. However, prior risk information about the products suppressed those effects. The second series of studies found that nostalgia occurs in response to events that had a long time lag after having frequent repetition in the past. We found five steps of nostalgic ad processing using a structural equation modeling: (1) nostalgic predisposition, (2) perception of nostalgic triggers, (3) retrieval of past events and ad memory, (4) familiarity and positive mood on ad, and (5) intention of purchase. Finally, we discuss the function of nostalgia based on experiments of source monitoring and emotion associative memory using auditory or visual ad stimuli.
著者
松田 憲 平岡 斉士 杉森 絵里子 楠見 孝
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.14, no.1, pp.133-154, 2007 (Released:2008-12-15)
参考文献数
73

We examined effects of repeated exposure of banner advertisement on measure of product's image such as knowledge of, liking for, and purchase intention for products. In Experiment 1, 24 participants were repeatedly presented banners of various trade names with different typicality. Then they were required to judge the trade names with respect to the level of typicality, liking, purchase intention, and recognition using 9-point scale. As results, higher typicality of trade names led to higher levels of recognition, liking, and purchase intention, including false recognitions. Those levels were not, however, likely to increase by repeated exposure. In Experiment 2, repetition frequency of exposure was increased and 79 participants were divided into three segments based on their present interests. The results showed that presenting banners with lower typicality particularly raised liking and purchase intention levels. We discuss the cognitive process that link typicality of trade name to liking and purchase intention.
著者
加藤 昂希 杉森 絵里子
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第15回大会
巻号頁・発行日
pp.32, 2017 (Released:2017-10-16)

Karremans,Claus,&Storoebe(2006)が行った実験によると,パソコン課題をしている被験者の画面に「LiptonIce」という文字を意識下では知覚できない程の短い時間繰り返し提示したところ,喉が渇いている被験者においてのみリプトンアイスティーを飲む人の割合が増えたという。この実験を受け,私は視覚的なサブリミナル効果だけでなく,聴覚的なサブリミナル効果でも同じ様に結果が出せるか否かを検証する事とした。具体的には,喉が渇いている被験者に,サブリミナル音声を忍ばせた音源を聞いてもらい,その後の選択行動に影響があるかどうかを検証した。結果として,サブリミナル効果は出なかったものの,音源をリラックスして聞いてもらった後に直感を頼りに選択してもらう場合において,サブリミナル効果が出やすくなる事が明らかになった。
著者
杉森 絵里子 浅井 智久 丹野 義彦
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.80, no.5, pp.389-396, 2009
被引用文献数
7

Auditory hallucinations are important symptoms when making a diagnosis of schizophrenia. Since normal people may also experience auditory hallucinations, there may be a spectrum of auditory hallucinations ranging from those experienced in schizophrenia to those experienced by normal people. To assess the propensity to auditory hallucinations in a non-clinical population, we selected forty items from the questionnaire in Tanno, Ishigaki, & Morimoto (1998) and developed the Auditory Hallucination-like Experience Scale (AHES). Test-retest reliability showed that the AHES was internally consistent. There were high correlations between the AHES and the STA subscale and the overall O-LIFE (especially ‘unusual experiences’), both of which are thought to be strongly related to schizophrenia. Furthermore, the rate of false positives was higher in people more prone to auditory hallucinations than in the group less prone to auditory hallucinations. Factor analysis revealed that the AHES consists of four factors. The results suggest that the AHES has high reliability and validity as a measure of susceptibility to hallucinations.
著者
杉森 絵里子 浅井 智久 丹野 義彦
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.80, no.5, pp.389-396, 2009 (Released:2012-03-20)
参考文献数
47
被引用文献数
7 7

Auditory hallucinations are important symptoms when making a diagnosis of schizophrenia. Since normal people may also experience auditory hallucinations, there may be a spectrum of auditory hallucinations ranging from those experienced in schizophrenia to those experienced by normal people. To assess the propensity to auditory hallucinations in a non-clinical population, we selected forty items from the questionnaire in Tanno, Ishigaki, & Morimoto (1998) and developed the Auditory Hallucination-like Experience Scale (AHES). Test-retest reliability showed that the AHES was internally consistent. There were high correlations between the AHES and the STA subscale and the overall O-LIFE (especially ‘unusual experiences’), both of which are thought to be strongly related to schizophrenia. Furthermore, the rate of false positives was higher in people more prone to auditory hallucinations than in the group less prone to auditory hallucinations. Factor analysis revealed that the AHES consists of four factors. The results suggest that the AHES has high reliability and validity as a measure of susceptibility to hallucinations.
著者
松田 憲 興梠 盛剛 小野 史典 杉森 絵里子 楠見 孝
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第14回大会
巻号頁・発行日
pp.28, 2016 (Released:2016-10-17)

パワープライミングとは,抑制的な先行手掛かりが安全・安心といった認知を高め,促進的な手掛かりが成長・発展・発達といった認知を高めることである。本研究では参加者にパワープライミング課題を課してハイパワーとローパワーの操作を行い,ノスタルジックな画像ないし先進的な画像と広告との連合形成及び広告の評価に及ぼす影響について検討を行った。商品カテゴリーとして,食品(お茶,レトルトカレー)と家電(液晶TV,ノートPC)を用いた。参加者にはパワープライミング課題を課した後に広告と画像を連続対呈示し,その後に広告への評価を求めた。実験の結果,特に家電カテゴリーにおいて,ハイパワー条件では先進的画像と対呈示された広告の評価が,ローパワー条件においてはノスタルジー画像と対呈示された広告の評価が高かった。これは,ハイパワー操作によって新奇性選好が,ローパワー操作によって親近性選好が促された結果であると考える。
著者
杉森 絵里子 楠見 孝
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.13, no.4, pp.512-522, 2006 (Released:2008-11-13)
参考文献数
21

We investigated how automatic⁄controlled process affect output monitoring under the condition where action phrases are well learned previously and dual task is performed. In fixed sequence condition, the order of action phrases was same during input session, while in random sequence condition, the order of action phrases was different. It was revealed that the fixed sequence condition enables participants to remember action phrases more easily and faster than the random condition. However, the fixed sequence condition makes the response to &ldqup;I'm not sure” more than random sequence condition in output monitoring session. We concluded that action phrases were remembered automatically as a series of actions in the fixed sequence condition and load of cognition decreased. However decreasing load of cognition made output monitoring difficult. We further discussed the output monitoring error in the relation to human error in everyday life.