著者
飯島 渉
出版者
一般財団法人 アジア政経学会
雑誌
アジア研究 (ISSN:00449237)
巻号頁・発行日
vol.67, no.4, pp.58-71, 2021-10-31 (Released:2021-11-16)
参考文献数
22

The Chinese government under the control of the Chinese Communist Party selected a lockdown to control COVID-19 in the first half of 2020. The main purpose of lockdown was to restrict the activities of ordinary people including their everyday life. The transfer from Wuhan/Hebei province to other cities/provinces was under severe restrictions. The Chinese government stopped the public transportations including railway, subway, bus, ships, and private car drive in Wuhan. The mobilization inside Wuhan was also under severe regulations, to buy everyday food was also under the mobilization permit. These kinds of severe and big-scale lockdown were the first case in the history of public health.The lockdown was very effective to control COVID-19 in Wuhan, the pandemic was quite controlled in a few months. To control mobilization, the Chinese government prepared to supply much food, medical instruments for the ordinary people of Wuhan, and the central and local governments also paid much attention to support the people’s everyday life. The Chinese People’s Liberation Army was also mobilized to support the lockdown.Why did the Chinese government succeed in anti-COVID-19? In Wuhan and other Chinese urban districts, “community” (社区 She-qu) played a key role in the lockdown. The severe inspections for health conditions were advanced at the health stations in the “community” by the staff who had a close tie with the local unit of the Chinese Communist Party. A severe curfew was also advanced based on “community” and sub-“community” (小区 Xiao-qu). The origin of this method was started at the anti-SARS movement in 2003, but the digitalization of community or personal control by the advanced ITC systems, for example, the “Health Code” was one of the new key methods at the control of COVID-19 pandemic in 2020.The reality in China shows us that the “community” control is the reason why the Chinese government succeed in the control of COVID-19. The urban “community” was reorganized during the period of the privatization of the state-owned company, but only few studies discussed the role of public health. How to examine the role of “community” of China in the history of public health and the contemporary anti-epidemic measures is one of the important topics in Chinese studies and public health studies.
著者
山本 太郎 飯島 渉 小堀 栄子 橋爪 真弘 蔡 国喜 夏 品蒼
出版者
長崎大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2012-04-01

中国における効果的エイズ対策を行うことを目的として研究を行ってきた。研究の過程で、多くのHIV感染者に治療の遅れが見られることが明らかになった。その主たる原因は、受診の遅れであり、早期の受診が、治療効果の向上につながることを報告した。早期の受診には、感染者のHIV感染に対する正確な知識が欠かせないこともわかった。早期治療は、感染予防にもつながるものであり、さらなる啓発が求められる。一方健康教育においてピア教育が健康に対する行動変容に重要な役割を演じることもわかった。したがって、ピアの役割を組み込んだ対策が求められる。
著者
鈴木 晃仁 脇村 孝平 飯島 渉 橋本 明 杉田 聡 渡部 幹夫 山下 麻衣 渡部 幹夫 山下 麻衣 猪飼 修平 永島 剛
出版者
慶應義塾大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2007

19世紀後半から20世紀前半にかけての日本における「健康転換」を、当時の先進国と日本の植民地を含めた広域の文脈で検討した。制度・行政的な側面と、社会的な側面の双方を分析し、日本の健康転換が、前近代社会としては疾病構造の点では比較的恵まれている状況で、市場が優越し公共の医療が未発達である状況において、欧米の制度を調整しながら受容したものであったことを明らかにした。
著者
飯島 渉 橋本 雄太 市川 智生 五月女 賢司 中澤 港 井上 弘樹 高橋 そよ 後藤 真
出版者
青山学院大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2023-04-01

COVID-19のパンデミックの歴史化をめぐっては、個人的な記録や記憶など、感染症対策への反応を示す資料群の整理・保全が必要である。そのための仕組みとして、国立歴史民俗博物館が運用しているクラウドソーシング・デジタル・プラットフォームを援用し、「コロナ関係資料アーカイブズ」(仮称)を構築・運用する。COVID-19のパンデミックの感染状況などの基本的な状況を示すデータを組み込む。中澤港(神戸大学)が整理・公表してきた時系列的な感染の推移データを基本とし、国別の状況も組み込む。持田誠(浦幌町立博物館)、五月女賢司(大阪国際大学)、高橋そよ(琉球大学)の収集資料などを、デジタル化して組み込む。
著者
飯島 渉
出版者
公益財団法人 史学会
雑誌
史学雑誌 (ISSN:00182478)
巻号頁・発行日
vol.102, no.11, pp.1915-1946,2071, 1993

This article attempts to examine the background, content and results of the Cailijiasui (裁釐加税) problem in the Mackay treaty negotiations of 1902, and tries to point out a special feature of the financial structure of late Imperial China. Cailijiasui means abolishment of the lijin tax (釐金税) and an increase in tariff rates. This problem existed from the 1860s to 1930s between China and Powers. Many foreign merchants regarded the lijin tax as a barrier to Chinese inland markets, and demanded the tax be abolished in exchange for increases in tariffs as a alternative fiscal source. However, Cailijiasui was also a policy of Chinese central government for reconstruction of its fiscal system through maritime customs. From a this viewpoint, the Cailijiasui policy was a method of converting China's fiscal system in the true sense. Zhang zhi dong (張之洞) opposed Cailijiasui, because it would have caused local government's loss of its main fiscal source. After the negotiations, he succeeded reserving the right of local government to impose a consumption tax (銷場税). Finally, Article VIII of the Mackay Treaty provided abolishment of the lijin tax partially and increased tariffs. The United States, Japan and Portugal agreed with the tariff rates of the Mackay Treaty, but Germany and the other powers opposed it, so, the internationalization of Cailijiasui was lost, despite the Chinese government's demand for its realization. The Cailijiasui problem is part of a Chinese historical tradition of confrontation between the central government and the local government.
著者
鈴木 晃仁 脇村 孝平 杉田 聡 橋本 明 飯島 渉 杉田 米行 加藤 茂生 廣川 和花 渡部 幹夫 山下 麻衣 永島 剛 慎 蒼健 ヨング ジュリア 香西 豊子 逢見 憲一 田中 誠二
出版者
慶應義塾大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2010

疾病・病者・医者の三つのエージェントが会して構成される「医療」という動的な場は、どのような歴史的な構造を持つのか。疾病環境の変化、人々の病気行動の変化、そして医療者の科学と技術の変化の三つの相からなる医療の構造変化は、近現代の日本の変化とどのような関係があり、世界の中の変化とどう連関したのか。これらの問いが、急性感染症、スティグマ化された疾患、帝国医療の主題の中でとらえられた。