著者
安藤 明人 曽我 祥子 山崎 勝之 島井 哲志 嶋田 洋徳 宇津木 成介 大芦 治 坂井 明子
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.70, no.5, pp.384-392, 1999-12-25 (Released:2010-07-16)
参考文献数
25
被引用文献数
48 73

The Aggression Questionnaire (Buss & Perry, 1992) has been used to investigate links between personality factors and health outcomes. We developed the Japanese version of the Buss-Perry Aggression Questionnaire (BAQ) and assessed validity and reliability of the scale. Study I (N=1 125 college students) used a 45-item rating questionnaire measuring each of four components of aggression: Anger, Hostility, Physical Aggression, and Verbal Aggression. Four aggression subscales emerged clearly from exploratory factor analysis. Study II (N=611 college students) used a 24-item questionnaire and replicated factor structure and factor loadings of Study I. The scales were shown to be highly internally consistent, and stable at appropriate levels over 4-month time period. Normative data, factorial validity, and external evidence of construct, convergent, and discriminant validity for the scales were also presented.
著者
島井 哲志 大竹 恵子 宇津木 成介 池見 陽 Sonja LYUBOMIRSKY
出版者
日本公衆衛生学会
雑誌
日本公衆衛生雑誌 (ISSN:05461766)
巻号頁・発行日
vol.51, no.10, pp.845-853, 2004 (Released:2014-08-29)
参考文献数
31
被引用文献数
14

目的 本研究の目的は,日本版主観的幸福感尺度(Subjective Happiness Scale: SHS)の信頼性と妥当性を検討することであった。方法 日本版 SHS は 4 項目からなる尺度であり,翻訳およびバックトランスレーションを行い,原著者による概念の同一の確認を受け,日本語版項目の作成を完成した。大学生364人(男性158人,女性206人)を対象に質問紙調査を実施した。調査内容は,日本版 SHS, positive health のうち生活充実感の 5 項目,GHQ28項目,自尊感情尺度10項目であった。再テスト信頼性は 5 週間隔で行った。結果 日本版 SHS の α 信頼性係数は.80から.84であり,内的整合性が高いと考えられた。再テスト信頼性については,5 週間隔において相関係数が.86であり,日本版 SHS の再現性は高いことが示された。因子分析の結果から,SHS は 1 因子構造であることが示された。SHS の得点が高いことが,positive health の質問項目,自尊感情の得点の高さに関連していることが明らかにされた。また,SHS が高い人は健康であり,特に,うつと負の相関関係にあることが示された。結論 以上の結果から,日本版 SHS 尺度は,再テスト信頼性,収束的妥当性,弁別的妥当性ともに高いことが示唆された。
著者
大竹 恵子 島井 哲志 池見 陽 宇津木 成介 ピーターソン クリストファー セリグマン マーティンE. P.
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.76, no.5, pp.461-467, 2005-12-25 (Released:2010-07-16)
参考文献数
23
被引用文献数
21 20

Purpose of this study was to develop the Japanese version of the Values In Action Inventory of Strengths (VIA-IS). Japanese VIA-IS was back-translated, and their items were checked by the developers of the original VIA-IS. Participants in our standardization study were 778 undergraduate students who answered a battery of self-report questionnaires. The battery consisted of the Japanese versions of VIA-IS, Subjective Happiness Scale, General Health Questionnaire, and NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI). It was found that VIA-IS has high internal consistency and test-retest reliability. Happier people showed higher overall scores on VIA-IS and on almost all subscales both in men and women. Scores on VIA-IS were higher in the healthier group than in the unhealthy group, especially on the subscales of depression and impediment of social activities. Subscales of NEO-FFI were related to subscales of VIA-IS in a consistent way. High nomination groups showed significantly higher scores on eight subscales of VIA-IS than low nomination groups.
著者
宇津木 成介 野口 智草
出版者
奈良学園大学
雑誌
奈良学園大学紀要 = Bulletin of Naragakuen University (ISSN:2188918X)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.187-195, 2016-09-30

文系の学部における初等統計学の教育では、標本から母集団の分散を推定する際、標本の偏差平方和をnで割るかわりにn-1で割るべきことを教えるが、なぜそうであるのかを説明することは簡単ではない。本研究では、複数の内外の教科書がこの問題についてどのように対処しているかを概観した。結論として、いずれの教科書においても、わかりやすい説明は見当たらなかった。初学者向けの説明としては、実例を多く挙げて説得を試みること、また、n個の標本に基づく標本平均値の分散の期待値が母分散をnで割ったものに等しいことをわかりやすく説明することが必要であろう。
著者
宇津木 成介
出版者
日本感情心理学会
雑誌
感情心理学研究 (ISSN:18828817)
巻号頁・発行日
vol.22, no.2, pp.75-82, 2015-01-01 (Released:2015-04-11)
参考文献数
20

Psychologists, who are working in the broad area of research on emotion, need clearer definitions of the emotion-related words that are used as technical terms. This article reports the frequency of occurrence of six conceptual words that have appeared in historically important writings. The words that were analyzed were: affection, emotion, feeling, passion, sensibility, and sentiment. The study surveyed the following seven books: Descartes' “The passions of the soul,” Spinoza's “Ethica,” Hume's “A treatise of human nature (Book 2), ” Adam Smith's “The theory of moral sentiments,” Haven's “Mental philosophy (Division 2), ” and James' “The principles of psychology (Chapter 25), ” and “Psychology, briefer course (Chapter 24).” In the 17th and 18th centuries the word “passion (s)” was preferred in the articles. In the 19th century, however, American psychologists mostly used emotion (s) rather than passion (s).
著者
宇津木 成介
出版者
日本感情心理学会
雑誌
エモーション・スタディーズ (ISSN:21897425)
巻号頁・発行日
vol.5, no.1, pp.25-36, 2020-03-31 (Released:2020-11-11)
参考文献数
44

In this article the author discusses about the locus of consciousness in psychology of emotion or experimental psychology in general. To begin with a consideration is made about “the great chain of being” to illustrate historical change of the ideas about the distance between man and animals. Some famous philosophers’ ideas are also discussed.In the second section a few experimental studies are presented that indicate animals, such as fish or mice, feel pain. Animals may not automatically respond to a noxious stimulus, but compare some neural representations and choose the most beneficial action.The next section treats whether an animal has real consciousness. Even though an English word “feel” predominantly indicates the subject is conscious, leading psychologists have never asserted that animals are conscious beings. In fact no one has ever succeeded in showing humans are conscious animals if everyone believe “I am conscious.” We have no evidence that inanimate things are really unconscious.Finally two books written by famous psychologists of emotions, William James and Carol Izard, are reviewed and the conclusion is that both psychologists believe that consciousness plays a central role in emotions, but consciousness is not a secure scientific concept, contradictorily. Many psychologists and philosophers believe consciousness has no active role (epiphenomenon theory of consciousness). The author suggests that consciousness is a window to communicate with others by using a code system, i.e. language. Vygotski presented the idea in 1934, but he did not extend the idea to animals. Consciousness expresses a part of the inner state of the organism to other animals including humans, verbally or nonverbally like facial expressions of emotions.
著者
鈴木 智草 宇津木 成介
出版者
日本行動医学会
雑誌
行動医学研究 (ISSN:13416790)
巻号頁・発行日
vol.16, no.1, pp.1-11, 2010 (Released:2014-07-03)
参考文献数
22

本研究では、公共閉所空間としてエレベーター室内を想定し、そこにおける音楽の有無と男子同乗者の有無が女子実験参加者の主観的不安と心拍数および居心地感に与える影響を測定した。実験1では、実験参加者の意思で自由にエレベーターから出られる状況を設定した(高自由度条件)。その結果、音楽の影響は見られなかったが、居心地感に対する同乗者の影響が見られた。実験2では、5分間エレベーターに入っていなければならないという、低自由度条件で実験を行ったところ、音楽によって心拍数の増大が抑制された。実験3では同乗者条件、音楽条件に加えて、状況の自由度の条件を設定した。その結果、高自由条件では、音楽が実験参加者の不安を低減させ、同乗者の存在は居心地を低下させた。低自由度条件では、同乗者の存在によって実験参加者の居心地は上昇し、また音楽は心拍数の増大を抑制した。これらの結果から、BGMには女性搭乗者の不安や居心地を改善する作用のあることが認められたが、その作用は同乗者の存在および状況の自由度によって異なっていた。
著者
宇津木 成介
出版者
神戸大学
雑誌
国際文化学研究 : 神戸大学国際文化学部紀要 (ISSN:13405217)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.73-91, 2007-12

How many basic emotions are? As William James suggested, we may have an endless list of words expressing emotional states if we enumerate them. In this article the author briefly introduced "seven (basic) emotions" which seem to be based on Buddhism. Charles Darwin provided 37 affective words in eight chapter titles in his "On the expression of the emotions in man and animals." To the contrary J.B. Watson argued he found only three basic emotions X,Y, and Z in his "Behaviorism." James listed seven names of emotions in his 1884 article, and eight names in his 1892 textbook. Only anger and fear appeared in the both lists. He thought that "the varieties of emotion are innumerable," so he seemed to try not to talk about each emotion but to explain emotion per se. Researchers like Wundt have suggested the dimensional structure of emotion. Later, Plutchik introduced his three dimensions theory of emotions and maintained that there are 8 primary emotions and they compose other emotions as three primary colors do. His dimensional view of emotions seems to be the opposite to the one that we humans have a set of basic instincts and each emotion connects to the instinct. James' view of emotion could be understood on a sort of physiological continuum, he also subscribed the idea that humans have discrete instincts. Watson, criticizing James, followed the way suggested by James, that emphasizes the stimulus arousing the emotional response. Although he did not deny the basic action parts observed in the newborn child, he did deny the importance of human instinct which was laid a great importance by McDougall. Woodworth showed that 58 emotional words could be classified into 11 classes. He also indicated that there might be six categories of emotions using Feleky's data. The six categories showed a similar circular structure proposed by Plutchik. In sum, most common number of basic emotions will be 6 to 8. The modern theories of basic emotions should be compared with the older philosophical views of emotions speculated by Tomas Aquinas, Descartes, and Spinoza who proposed 3 to 6 basic emotions that humans have.
著者
橋本 由里 宇津木 成介 Yuri HASHIMOTO Narisuke UTSUKI
雑誌
島根県立大学短期大学部出雲キャンパス研究紀要 (ISSN:18824382)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.11-17, 2011-03-18

動物に「こころ」があるかどうか定かではないが、動物への共感は人間らしさの原点になっている。本研究では、動物に「こころ」の作用を認めない者ほど攻撃性が高く、共感性が低いという仮説のもとに、ラスムッセンら(1993)の調査対象を植物や無生物にまで拡張し、心的機能に関する大学生の認知の仕方が、攻撃性や共感性を含む情動知能とどのように関わっているのかを調べた。その結果、攻撃性の高い者ほど対象に心性を認めないこと、共感性が高い者ほど対象に心性を認めることが明らかになった。ペット飼育や動物園における動物との接触体験等が動物への共感性を育成する可能性が示唆された。
著者
宇津木 成介
出版者
日本感情心理学会
雑誌
感情心理学研究 (ISSN:18828817)
巻号頁・発行日
vol.22, no.2, pp.75-82, 2015

Psychologists, who are working in the broad area of research on emotion, need clearer definitions of the emotion-related words that are used as technical terms. This article reports the frequency of occurrence of six conceptual words that have appeared in historically important writings. The words that were analyzed were: affection, emotion, feeling, passion, sensibility, and sentiment. The study surveyed the following seven books: Descartes' “The passions of the soul,” Spinoza's “Ethica,” Hume's “A treatise of human nature (Book 2), ” Adam Smith's “The theory of moral sentiments,” Haven's “Mental philosophy (Division 2), ” and James' “The principles of psychology (Chapter 25), ” and “Psychology, briefer course (Chapter 24).” In the 17th and 18th centuries the word “passion (s)” was preferred in the articles. In the 19th century, however, American psychologists mostly used emotion (s) rather than passion (s).
著者
柴 眞理子 小高 直樹 宇津木 成介 魚住 和晃 萱 のり子 米谷 淳 菊池 雅春
出版者
神戸大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2000

本研究の目的は、舞踊,音楽(ピアノ),書という異なる芸術分野に共通する基本的感情検証と、日・韓・中の異文化間比較によりその基本的感情が文化を超えて共通であることを確かめ,それと同時に,それぞれの芸術や文化に固有な感情表現についても明らかにすることであった。そのために、3つの評価実験を行い、その結果、次のような知見を得た。舞踊・音楽・書(漢字・かな)の3つの分野に共通する感情は「美しい」「きれい」「なめらか」「力強い(強い)」のみであった。3つの分野のうち,舞踊と音楽間では,例えば「楽しい」「悲しい」「こわい」など多くの感情が共通しているのに対し,書は他の2分野と共通する感情が少なく、いわゆる「快・不快」の感情を表現(伝達)しにくい。しかし、かなの書では「悲しみ」の感情は表現(伝達)されており,かなの表現性(表現力)が漢字とは異なる点があることも示唆された。異文化間比較では、各舞踊刺激、音楽刺激を視聴させ、その感情にふさわしい書をマッピングさせるという方法をもちいた。その結果、舞踊の場合のほうが音楽に比べ,「異文化的」な評価が少ない傾向がみられた。また,漢字とかなについては、漢字の方が,「文化差が小さい」ように見える。この点については、かなが我が国に固有の表現媒体であること,したがって舞踊なり音楽なりの感性的印象を評価する場合,漢字を用いるほうが「文化的共通性」を生み出しやすいことが推察される。以上のような知見と同時に、本研究を通して「感性評価の異文化間比較」は,単に,学術的な研究の対象となるばかりではないことを再認した。たとえば日本の芸術作品の海外における評価が日本的な感性による評価と一致するものかどうか,換言すれば,日本において高く評価される芸術的表現が他文化において同一基準で評価されるかどうかという,実際的な場面にも応用が可能であろうと思われる。
著者
大竹 恵子 島井 哲志 池見 陽 宇津木 成介 ピーターソン クリストファー セリグマン マーティンE. P.
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.76, no.5, pp.461-467, 2005
被引用文献数
20

Purpose of this study was to develop the Japanese version of the Values In Action Inventory of Strengths (VIA-IS). Japanese VIA-IS was back-translated, and their items were checked by the developers of the original VIA-IS. Participants in our standardization study were 778 undergraduate students who answered a battery of self-report questionnaires. The battery consisted of the Japanese versions of VIA-IS, Subjective Happiness Scale, General Health Questionnaire, and NEO Five Factor Inventory (NEO-FFI). It was found that VIA-IS has high internal consistency and test-retest reliability. Happier people showed higher overall scores on VIA-IS and on almost all subscales both in men and women. Scores on VIA-IS were higher in the healthier group than in the unhealthy group, especially on the subscales of depression and impediment of social activities. Subscales of NEO-FFI were related to subscales of VIA-IS in a consistent way. High nomination groups showed significantly higher scores on eight subscales of VIA-IS than low nomination groups.