著者
川名 雄一郎 KAWANA Yuichiro
出版者
名古屋大学大学院経済学研究科
雑誌
経済科学 (ISSN:00229725)
巻号頁・発行日
vol.67, no.3, pp.41-52, 2020-03

The remarkable flourishing of phrenology, a morphological study of brain initially conceived by a German neuroanatomist, Franz Joseph Gall in the 1790s, became the subject of much scholarly attention in early nineteenth-century Britain, and especially in Edinburgh, where the dispute about phrenology commenced with Thomas Brown's attack on Gall which appeared as early as 1803, and was followed by a number of other criticisms, including John Gordon's severe critique of Johann Gaspar Spurzheim in 1815, Francis Jeffrey's scathing article on George Combe's work in 1826, and William Hamilton's series of criticisms in the 1820s levelled against anatomical knowledge on which phrenology was founded. This article examines the nature of these anti-phrenological arguments, pointing out the intellectual milieu of Edinburgh at the turn of the nineteenth century, in which two learning and teaching traditions, namely mental philosophy (common sense philosophy originated in the works of Thomas Reid and developed by Dugald Stewart and Thomas Brown) and anatomy (thanks to the Monro family and those involved in the Royal College of Surgeons of Edinburgh), were established.
著者
小関 武史 深貝 保則 玉田 敦子 坂本 貴志 武田 将明 松波 京子 川名 雄一郎 長尾 伸一 屋敷 二郎 福島 知己 福田 名津子 逸見 竜生 坂倉 裕治 隠岐 さや香 飯田 賢穂
出版者
一橋大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2019-04-01

18世紀西洋の啓蒙は、科学、技術から政治思想に至る広範な領域で、19世紀以後の知の原型を与えたと考えられてきた。また20世紀後半以後の「近代」批判に対しては、啓蒙の現代的意義が主張されてきた。他方近年の啓蒙研究は、膨大な資料の丹念な発掘と読解、あるいはデジタル化などの新技術に基づき、当時のテクストを時代の文脈の中に位置づけ、多様で複雑な知の在り方を明らかにしてきたが、現代思想における近代批判や啓蒙の再評価に応える統一的な像を提起するには至っていない。本研究は啓蒙研究の現段階の方法と成果を総合し、「浮動する知の境界」という視点から多方面の貴重資料の分析を行い、啓蒙の知の総合的な解釈を試みる。
著者
川名 雄一郎
出版者
日本イギリス哲学会
雑誌
イギリス哲学研究 (ISSN:03877450)
巻号頁・発行日
vol.29, pp.103-118, 2006-03-20 (Released:2018-03-30)
参考文献数
35

This essay discusses John Stuart Mill and John Austin on the utilitarian doctrine in the 1830s. In spite of his disenchantment with Jeremy Bentham, Mill remained to be a utilitarian after the so-called Mental Crisis (1826-7). I first explain why and how Mill advocated the utilitarian doctrine, rejecting the alternatives. Second, the presumable source of his ‘new’ utilitarian theory, i.e. the argument of Austin, is examined, pointing out in what ways Mill's argument had similarities to that of Austin. It is from Austin that Mill learnt a mode in which the utilitarian principle could be coupled with reliance on moral rules.