- 著者
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杉本 良男
杉本 良男
- 出版者
- 国立民族学博物館
- 雑誌
- 国立民族学博物館研究報告 = Bulletin of the National Museum of Ethnology (ISSN:0385180X)
- 巻号頁・発行日
- vol.44, no.3, pp.445-534, 2020
小論は,スリランカ(セイロン)の仏教改革者アナガーリカ・ダルマパーラにおける神智主義の影響に関する人類学的系譜学的研究である。ダルマパーラは4 度日本を訪れ,仏教界の統合を訴えるとともに,明治維新以降の目覚ましい経済・技術発展にとりわけ大きな関心を抱き,その成果をセイロンに持ち帰ろうとした。実際,帰国後セイロンで職業学校などを創設して,母国の経済・技術発展に貢献しようとした。そこには,同じく伝統主義者としてふるまったマハートマ・ガンディーと同様に,根本的に近代主義者としての性格が見えている。ところで,一連のダルマパーラの活動の手助けをしたのは,神智協会のメンバーであったこと,さらには生涯を通じて神智主義,神智協会の影響が決定的に重要であったことは,これまでそれほど深くは論じられてこなかった。しかし,ケンパーが言うようにダルマパーラにおける神智主義が世上考えられているよりはるかにその影響が決定的であったことは否定すべくもない。さらに,神智協会が母体となってセイロンに創設された仏教神智協会は,ダルマパーラの大菩提会とは仇敵のような立場ではあったが,ともに仏教ナショナリズムを強硬に主張した点では共通していた。仏教神智協会には,S.W.R.D. バンダーラナーヤカ,ダッドリー・セーナーナーヤカ,J.R. ジャヤワルダナなど,長く独立セイロン,スリランカを支えた指導者が集まっていた。その後の過激派集団JVP への影響も含めて,神智主義の普遍宗教理念が,逆に生み出したさまざまな分断線は,現在まで混乱を招いている。同じように,インド・パキスタン分離を避けられなかったマハートマ・ガンディーとともに,神智主義,秘教思想を媒介にしたその「普遍主義」の功罪について,その責めを問うというよりは,たとえそれが意図せざる帰結ではあっても,その背景,関係性,経緯などを解きほぐす系譜学的研究に委ねて,問い直されるべき立場にある。This anthropological, genealogical study examines Sinhala Buddhistnationalism in Sri Lanka after the influence of Anagarika Dharmapala(1864–1933), an internationally reputed, Buddhist reformist and Sinhalanationalist of Ceylon. During his life, which was devoted entirely to the propagationof Buddhism and militant Sinhala-Arya Buddhist nationalism, he visitedJapan four times, 1889, 1893, 1902, and 1913. The connection betweenJapan and Dharmapala was established through the Theosophical Society,founded in 1875 in New York, later shifted to Madras in 1879. As Dr.Stephen Kemper rightly pointed out, Dharmapala was much more deeplyinfluenced by theosophy than scholarly accounts have averred. His familywas devoutly Buddhist and Theosophist. At the age of 16, Dharmapala firstmet co-founders of the Theosophical Society, "Madame" Blavatsky and'Colonel' Olcott, in Colombo in 1880. He joined the Society in 1884, and leftfor Madras to assist the work of Blavatsky and Olcott. However, tensionsarose in his relationship with the Society, particularly with Olcott, mainlybecause of his progressive identification with the Buddhist cause after foundationof the Maha Bodhi Society in 1891.Although Dharmapala had great sympathy for Japan, he did not latermake much headway in Japan. The main reason underpinning the failure ofDharmapala's project for a unified Buddhist mission in Japan based on thecooperation of all the Buddhist sects was the Mahayana–Theravada schismand severe sectarian conflicts. As a modernist, he was concerned aboutJapanese economic and technological development after the Meiji Revolutionas well as Buddhist revivalist and reformist. Dharmapala founded theHewavitarana Industrial Centre as the first industrial training school in thecountry. His idea was a fusion of modern technology and economic developmentwith traditional Theravada Buddhist values. Both AnagarikaDharmapala and Mahatma Gandhi (1869–1948) were from merchant backgroundfamilies of South Asia under British colonial rule. As elite nationalists,they held paradoxical beliefs about British and Western modernism withtraditional religious universalism based on traditional Hindu and Buddhistideas.