著者
中村 征樹
出版者
公益財団法人 日本学術協力財団
雑誌
学術の動向 (ISSN:13423363)
巻号頁・発行日
vol.26, no.5, pp.5_36-5_41, 2021-05-01 (Released:2021-09-24)

科学技術基本法の改正では、「人文科学のみに係るものを除く」という規定が削除され、人文・社会科学が科学技術・イノベーション政策のなかに明確に位置づけられることになった。人文・社会科学を科学技術基本法の対象に組み込むことは日本学術会議も求めてきたことであるが、人文・社会科学の健全な発展、さらには学術全体の振興という観点からはどのようにとらえることができるのだろうか。 本稿では、2008年に提案された「学術基本法」、および1960年代の科学技術基本法制定をめぐる議論、また、1956年の科学技術庁設置をめぐる議論から、科学技術基本法の改正について検討する。
著者
中村 征樹 Nakamura Masaki
出版者
科学技術社会論学会
雑誌
科学技術社会論研究
巻号頁・発行日
vol.5, pp.31-43, 2008-07

科学技術社会論研究 5 : サイエンス・コミュニケーション
著者
中村 征樹
出版者
日本哲学会
雑誌
哲学 (ISSN:03873358)
巻号頁・発行日
vol.2016, no.67, pp.61-79, 2016-04-01 (Released:2017-06-13)
参考文献数
4

After a series of serious misconduct cases uncovered in the previous years, the situation surrounding research misconduct in Japan is changing dramatically. The government stipulated new guidelines for research misconduct in 2014. As such, the research institutions are now required to implement measures to prevent misconduct, including research integrity education. In the face of this rapidly changing situation, it seems imperative to clarify what the research misconduct issues are and to closely examine countermeasures. Research misconduct is principally defined as fabrication, falsification, and plagiarism. But what is wrong with these types of behavior? In the case of plagiarism, it is considered unforgivable not because it poses any real harm or breaches the law, but because it violates the moral norms of the scientific community and damages the ecosystem of scientific research. “Responsible” conduct, which is emphasized in the discourse on research integrity, could be properly understood by considering this intrinsic dimension of research misconduct. Examining the “responsible” authorship issues makes it possible to illuminate another feature of research integrity. While the biomedical community has been elaborating on the criteria for “responsible” authorship, the high energy physics community formulated an alternative model of authorship: collective authorship. This difference stems from a constellation of internal and external factors of a given scientific community. This shows that research integrity is deeply embedded in the economy of scientific research.
著者
白鳥 義彦 岡山 茂 大前 敦巳 中村 征樹 藤本 一勇 隠岐 さや香 上垣 豊
出版者
神戸大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2011

研究課題として設定した、①「大衆化」と「卓越化」との二律背反の相克、②高等教育の「自由化」政策の影響、③リベラル・アーツと教養教育、という3つのテーマを軸に日仏両国の比較研究を進めた。日本およびフランスのいずれの国においても、さまざまな「改革」の動きの一方で、ともすれば見過ごされているようにも見受けられるのは、「改革」を通じてどのような高等教育を目指すのか、あるいはまた、その新たな高等教育を通じてどのような社会を目指すのか、といった本質的、理念的な問いである。研究代表者および研究分担者は、こうした根本的な問いを共有しながら、それぞれの具体的な研究テーマに取り組んで研究を進めた。
著者
中村 征樹
出版者
科学技術社会論学会
雑誌
科学技術社会論研究 (ISSN:13475843)
巻号頁・発行日
vol.5, pp.31-43, 2008-06-30 (Released:2021-08-01)
被引用文献数
2

Science Cafés are one of the most prominent activities among a wide variety of science communication initiatives in Japan. In the past few years, they have spread throughout the country widely, and gained exceptional public acknowledgement as such an enterprise. The characteristics of Japanese science cafés lie in the great diversity of styles and organizers. Such diversity may be a result of challenges to adapt the European origin science cafés to a Japanese culture. In this paper, the scope and challenge of Japanese science cafés are examined by comparison to their pioneers. Science Cafés were born in France and in the United Kingdom around 1997. Although their styles and aims are different among both, a high priority is placed on the discussion in common, and plural standpoints are strongly emphasized. Such an emphasis on "public dialogue" can find its roots in the global change of the relation between science and society. Science cafés do not only bring about a new "mode" to talk about science, but also they cultivate a new relationship between science and society. For the future of Japanese science cafés, such aspects of "public dialogue" are worth serious consideration.
著者
大前 敦巳 岡山 茂 田川 千尋 白鳥 義彦 山崎 晶子 木方 十根 隠岐 さや香 上垣 豊 中村 征樹
出版者
上越教育大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2022-04-01

大学は都市の発達とともに拡大発展を遂げてきた。両者の間にどのような歴史的関係性を築いてきたか、学際的な観点から問い直すことが、今日世界的に注目されている。本研究は、中央集権の近代国民国家を形成した日本とフランスを対象に、都市との相互浸透性の中で大学が拡大し、学問が変容してきた歴史をたどり、大学人にとどまらない重層的な行為者との関わりを考慮に入れた国際比較を企てる。その基底に潜在する学問的無意識を、日仏の経路依存性の違いをふまえながら省察し、今日のグローバル化する共通課題に対し、大学のユニバーサリズムとローカリズムを両立させる持続的発展がいかに可能になるか、国際的な議論と対話を展開する。
著者
東島 仁 中川 智絵 山内 保典 三浦 優生 高橋 可江 中村 征樹
出版者
北海道大学 高等教育推進機構 高等教育研究部 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP)
雑誌
科学技術コミュニケーション (ISSN:18818390)
巻号頁・発行日
vol.11, pp.28-43, 2012-06

The advancement of science and technology has brought not only positive but also negative influences. As a result, people are finding it important to examine the potential consequences of science and technology and their effects on society. In this paper, we describe a public dialogue to examine the relationship between autism (Autism Spectrum Disorders) and society, with detailed methodology for conducting it. Autism is a lifelong neurodevelopmental disorder; approximately one in 100 people have autism. The study of autism is one of the most active fields of research. The approximately 30 participants in the dialogue included various citizens, for example, entrepreneurs, autistic people, parents of young children with/without autism, educators, artists, and students. After being provided with sufficient information on autism, participants were divided into 5 groups to discuss the topic and offer proposals. Finally, 5 proposals for an autism-friendly society were announced; these can be viewed in English at http://ristex-kanazawa.w3.kanazawa-u.ac.jp/syoppu/Consensus.htm. In each proposal, the importance of collaborating with a variety of sectors such as citizens, medical institutions, schools, and other professionals was mentioned. We hope that these proposals will be a foundation for future discussions on the relationship between autism and society.
著者
重本 直利 細川 孝 望月 太郎 碓井 敏正 細井 克彦 植田 健男 碓井 敏正 細井 克彦 小山 由美 植田 健男 中村 征樹
出版者
龍谷大学
雑誌
基盤研究(C)
巻号頁・発行日
2007

研究成果は以下の5点である。(1)ステークホルダー間調整視点から「評価-機能モデル」を仮説的一般理論としてまとめた。(2)「評価-機能」の相互関係性の検討を行う上での基本用語の整理を行った。(3)韓国およびドイツ等での「大学内ステークホルダー間調整」視点からの調査において、教員、研究員(職員)、学生(院生)における「評価-機能」の相互関係性をまとめた。(4)日本の大学および認証機関における「PDCAサイクル」での評価の取り組みを「評価-機能モデル」から検討し、結論としてコミュニケーション型モデル・了解志向型モデルを提案した。(5)『研究報告書(研究記録を含む)』としてまとめた(2010年3月19日)。また、重本直利は『大学経営学序説』(晃洋書房、2009年)において成果の一部の公表を行った。
著者
中村 征樹
出版者
一般社団法人 情報科学技術協会
雑誌
情報の科学と技術 (ISSN:09133801)
巻号頁・発行日
vol.73, no.11, pp.476-479, 2023-11-01 (Released:2023-11-01)

市民が科学研究の一翼を担うシチズンサイエンスが,近年,科学研究の重要な潮流として台頭してきた。本稿ではシチズンサイエンスの概要を確認したうえで,多様なシチズンサイエンスの取り組みを理解するため,シチズンサイエンスを類型化しようとする取り組みを紹介する。そこでは,市民の関与のレベルや,プロジェクトに参加する市民と科学者の関係性といった観点から各種のシチズンサイエンスが位置づけられる。それを踏まえたうえで,本稿ではシチズンサイエンスの意義について検討する。
著者
中村 征樹
出版者
日本科学史学会
雑誌
科学史研究 (ISSN:21887535)
巻号頁・発行日
vol.44, no.233, pp.1-12, 2005 (Released:2021-08-12)

In Restoration France 1814-1830, the advancement of industrialization had encouraged the mechanization of manufacturing processes, while weakening the apprenticeship as a legitimate training system for the artisans. In such circumstances, technical books began to emerge as a new channel to technical information. These technical books flourished especially in the latter half of the 1820s. This paper focuses on this "boom" of technical books in Restoration France. By conducting a quantitative analysis of Bibliographie de la France, the publication trend of the technical books will be examined, particularly with respect to format and price. From this analysis, it has be shown that the boojcs which triggered such a boom were the "manuals" -small in format, and moderately priced- of particular professions. These were elementary technical books available to the ordinary artisans. In order for these "manuals" to be actually useful, the contents mainly consisted of "practical knowledge," for each targeted profession. Moreover, in most of these manuals, the use of scientific terms were avoided, and instead, descriptions were given in everyday language. Indeed, some of them went as far as using the traditional measurement system, rather than the metric system. Although the actual number of copies of these "manuals" cannot be determined from existing data, presumably they had achieved certain commercial success. In fact, such manuals continued to be published constantly even after the 1830s, and a few of them became so popular that the revised editions had been published one after another.