著者
立岡 裕士
出版者
公益社団法人 日本地理学会
雑誌
日本地理学会発表要旨集 2009年度日本地理学会春季学術大会
巻号頁・発行日
pp.57, 2009 (Released:2009-06-22)

「日本総国風土記」(以下「総国風土記」)は、近世初頭に古風土記を模造して作られた偽書とされる。しかし「総国風土記」は単一の文献と見なすことが困難なほどに多様な形式・内容の写本群として残存している(「総国風土記」という名称を冠した一群の文献が伝えられる一方、それと類似した内容をもちながら「(某国)風土記残篇」といった名称をもつものがあり、また外題的に「総国風土記」として一括されながら内題的には「総国風土記」という名称をもたない文献もある。報告者は当面、「総国風土記」を一群の文献に対する総称として最広義に用いることにする。すなわち、和銅~延長に撰進された古風土記、近世以降に古風土記とは異なるものであることを明示しながら編纂された「新風土記」、のいずれにも属さない「風土記」を「総国風土記」と呼ぶ)。 「総国風土記」の検討は早川(1987)の提起にもかかわらずほとんど進んでいない。「総国風土記」について検討することは、それが受容されたことを通して近世初頭の地誌的知識希求の風潮について考えるための基礎作業である。さらに「総国風土記」作成の原資料について検討することにより、存在が推定される「失われた中世日本地誌」について考えるよすがとなろう。本報告はその端緒として「総国風土記」の分類を試みる。 現存する「総国風土記」は『日本古典籍総合目録』(国文学研究資料館)に収録されただけでも44機関に164部の写本が存在する。近世に地方史誌類などに翻刻収録されたものもある。年代の確実な写本のなかで古いのは18C初頭のもののようである。しかし山崎闇斎の『会津風土記』序文からは17C半ばにはすでに幾つかが流通していたことが考えられる。 「総国風土記」は風土記の残篇として、「虫喰」「落丁」などが織り込まれた形で伝えられている。一つの国の全郡の記事がそろっているのは駿河のみとされる。しかし何らかの記事がある国は45に及ぶ。同一国・同一郡について内容の全く異なるものが存在する場合があり、しかもそれが(異本という形で)同じ写本のなかに併存していることもある。 報告者は当面、下記の観点から「総国風土記」を分類することができるのではないかと考える: ・構成の形式:国単位で巻をなすものと郡単位で巻をなすものとがある。 ・空間的単位:郷・荘(庄)・里・村などが明記されたものと、そうした単位名がついていないものとがある(後者の場合、『和名抄』郷名と一致するものも多いが、そうでないものも多い)。 ・内容:大きくは貢租・物産・説話に分けられる。貢租記事は「公(土)穀○○仮粟○○貢○○」、物産記事は「土地○○民用○○出○○」という形式をとる。説話は地名・寺社の由来などである。特に前2者が混在することは少ない。 ・表記:和風諡号と漢風諡号との違い ・書写奥書:鎌倉~南北朝期(元亨・文和・嘉慶)・戦国末~近世初(大永・弘治・天正・寛永・寛文)のものが多く共通に見られる。
著者
立岡 裕士
出版者
鳴門教育大学
雑誌
鳴門教育大学研究紀要 (ISSN:18807194)
巻号頁・発行日
vol.32, pp.348-448, 2017-03-10

Hudoki, chorographies compiled in each provances in ancient Japan, is regarded as compilation of tales in modern Japan. Hudoki has been rewritten for children since the eraly 20th Century. Hudoki has low reputation as literary classics, those juvenile works usually hold only a part of tale−books named such as Japanese old tales, seldom having the word Hudoki in their title. This author tried to compile a list of those juvenile works and clarified the original articles in Hudoki for each work.
著者
木原 資裕 皆川 直凡 立岡 裕士 藪下 克彦 内藤 隆 田村 隆宏 南 隆尚 町田 哲 久米 禎子 眞野 美穂 畠山 輝雄 小倉 正義 Motohiro KIHARA Naohiro MINAGAWA Yuuzi TATUOKA Katsuhiko YABUSHITA Takashi NAITO Takahiro TAMURA Takahisa MINAMI Tetsu MACHIDA Teiko KUME Miho MANO Teruo HATAKEYAMA Masayoshi OGURA
出版者
鳴門教育大学
雑誌
鳴門教育大学研究紀要 = Research bulletin of Naruto University of Education (ISSN:18807194)
巻号頁・発行日
vol.36, pp.334-348, 2021-03-10

Naruto University of Education offers an undergraduate class called "Awa (Tokushima) Studies", which is taught by twelve instructors whose specialties span history, geography, psychology, art, physical education, and linguistics. In this class, after studying the background and history of Ohenro, a pilgrimage route in Shikoku, in classroom lectures, the students and the instructors walk a part of the pilgrimage route on a one-night-two-day trip, in which interdisciplinary studies are practiced. This class is an ideal opportunity for teacher training and therefore can serve to strategically promote Naruto University of Education as a unique university in offering such a class.
著者
立岡 裕士
出版者
The Human Geographical Society of Japan
雑誌
人文地理 (ISSN:00187216)
巻号頁・発行日
vol.37, no.3, pp.193-214, 1985-06-28 (Released:2009-04-28)
参考文献数
167
被引用文献数
2

The purpose of this study is twofold; (1) to clarify the problems of introducing the method of neo-Kuhnian history of science into the history of geography, pointing out the defects of earlier arguments about the validity of paradigm concept in geography by some methodologists, and (2) to throw new light on a theme not so well studied so far, diffusion (i. e. advocacy, acceptance, transformation) of theories, with a case study of the Hartshornian paradigm.Although some critics have considered ‘paradigm’ in geography as a model of scientific development, paradigm is a device for grasping both social and intellectual aspects of science together. Actually such critics have paid attention to the social aspect of geography, but they identify it with external influences as though it were separable from its intellectual aspect. Scientific knowledge is dependent on the context of scientific community, which has become apparent after institutionalization.Obtained from studying natural sciences, the methods of the history of science must be modified in some degree so that they are applicable to geography. Institutionalized geography has two different aspects from academic science; one is that the codification in geography is less developed, and the other is that the circle of the profession is not closed. However, geography is not so deprived of autonomy as industrialised science. So, with alterations on some items which result from the above differences, such as social relevance and the undefined nature of groups of geographers, we could apply the framework used to analyze academic science to institutionalized geography.Under the condition of less developed codification, a theory with little concreteness has much room for various interpretation. And frequently this is the case with geography. Therefore, diffusion of a theory in geography always involves some transformation of its meaning. Nevertheless historians of geography have shown little interest in this aspect except in the transfer of a theory beyond the boundaries of disciplines or of nations. This is probably because they have seen the transformation as external and contingent noise, unconsciously assuming communication of a shared code. Yet we should view this process adopting a communication model in which sender and receiver have their own codes, respectively, which are dependent on their past experiences and present situations. At this point we can study such transformation and fixation of theories as social and essential phenomena, not as personal nor accidental. In sum, diffusion of theories should be examined in the following respects: the context of advocate, his intent, the context of accepters, and the condition of the medium.The context in which The Nature of Geography (NG) was brought forth consisted of two parts: 1) Hartshorne's career of study leading to NG, 2) the group into which he had been socialised and with which he had common experiences.Hartshorne was incorporated into the ‘invisible college’ of the field conferences (FC) which was organized by W. D. Jones and Sauer for studying methods of land-use survey. At the outset they treated this theme from the viewpoint of environmentalism, but with the expansion of the study they had gotten off environmentalism into regionalism by the early thirties. The central problem in their methodological debates was the conventionalisation of procedures for regional study. And with it there were theoretical problems, such as the necessity for and means of generalization and synthesis, visibility as the criterion for research, and treatment of the time-dimension. Some alternative sets of answers to these questions were presented.From 1924 to 1939 Hartshorne had changed his subjects of inquiry but nevertheless some traits were consistent
著者
立岡 裕士
出版者
学術雑誌目次速報データベース由来
雑誌
地理学評論. Ser. A (ISSN:00167444)
巻号頁・発行日
vol.60, no.8, pp.516-539, 1987-08
被引用文献数
3

日本のアカデミズム地理学の初期段階において日本地理学会が負わされた主たる役割は,コミュニケーションの場を提供することにより地理学の知的・社会的制度化を促進することであった。そこで戦前期の日本地理学会が社会的制度化の進展にどの程度貢献したかという点を明らかにするために,研究者に対する本学会の包摂性と本学会に対する研究者の依存性とを検討した。その結果,次の3点が明らかになった. 1) 会員の構成では当会は1930年代半ばにはある程度全国的な組織となっていた. 2) これに積極的に参加していた者はほとんど東大または文理大の出身者で,東京近在ないしはたかだか東日本の居住者であるが,その一方で全国化の傾向も認められる. 3) 当会が提供した発表の機会は学界全体を覆うほどのものではなく,それに対する会員の依存度も必ずしも高くない.<br> 以上のことから,戦前期の日本地理学会は地理学の社会的制度化にとって一応の貢献はしたが,研究者の相互依存性を著しく高めるにはいたらなかった,と考えられる.
著者
立岡 裕士
出版者
鳴門教育大学地域連携センター
雑誌
鳴門教育大学学校教育研究紀要 (ISSN:18806864)
巻号頁・発行日
no.31, pp.103-113, 2016

早鳥/はやとりという作品は,戦前・戦後を通じて約40年間,小学校国語教科書に教材として利用された。この作品には国定教科書系と光村出版系との二つの種類があるが,構成には大きな差はない。いずれの作品でも主題となっているのは,子どもと重ね合わされる楠の伸びる力とそれが障害となった時の人々の対応とである。人々の対応をどれほど重視するかは教科書によって同じではないが,この二つの近代的価値がこの教材を長く採用させることになった要素であろう。Hayatori is a tale adapted as a textbook material of elementary school. It was adopted nearly for 40 years in spite of great social change in Japan. This author enquired the value laden for the tale as the background of the preference for thie tale. The growth power of a camphor tree identified as those of children, and the decisiveness of people who were compelled to confront the tree, are the main element for the preference.
著者
立岡 裕士
出版者
鳴門教育大学
雑誌
鳴門教育大学研究紀要 (ISSN:18807194)
巻号頁・発行日
vol.30, pp.326-340, 2015-03-13

In 1936-1948, Koyama−shoten published 8 books under the title of Sin−Hudoki Sosyo(New Chorography Series). Koyama had confidence that this series aiming at Heimatdichtung would gain popularity. Finally this series suffered a setback by the War. It is said that the series succeeded to a certain extent. This author survey the posession of public libraries to make clear whether the books of this series were read everywhere in Japan. The survey reveals that the distribution of the books has spatial partiality, but that the partiality is not so keen.
著者
平井 松午 溝口 常俊 出田 和久 南出 眞助 小野寺 淳 立岡 裕士 礒永 和貴 鳴海 邦匡 田中 耕市 渡辺 誠 水田 義一 野積 正吉 渡辺 理絵 塚本 章宏 安里 進
出版者
徳島大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2009

本研究は、各地に所蔵される近世後期に作成された実測図もしくは実測図系絵図の作成法とその記載内容・精度の比較検討を行い、その上で近世実測図を用いたGIS 解析法の確立を目指したものである。その結果、徳島藩・金沢藩・鳥取藩では藩領全域をカバーする測量図がそれぞれ独自の手法によって作成されていたこと,また近世後期の城下絵図についても測量精度が向上して,これらの測量絵図が GIS 分析に適した古地図であると判断した。