著者
牟田 和恵 古久保 さくら 伊田 久美子 熱田 敬子 荒木 菜穂 北村 文 岡野 八代
出版者
大阪大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2014-04-01 (Released:2014-04-04)

・本研究課題の中心的目標の一つであった女性運動・研究の動画発信チュートリアルサイトを制作し、web上での公開に至った。 http://movie-tutorial.info/ これにより、ITやパソコンに疎い女性たちが、自らの手で簡易な機材と安価な手段で、容易に自分たちの活動や研究の成果を動画に撮影、簡単な編集を施してweb上で動画を発信し、より多くの人々に情報伝達することのできる可能性を提供した。なお、同サイトは、当初の研究計画では、ウィメンズアクションネットワーク(WAN)のサイト(https://wan.or.jp/)上に公開する予定で、WAN側の了解も得ていたのだが、研究費使用の公正性を確実に担保するため、自前独立のサーバーを用意し公開した。・「私のアソコには呼び名が無い」コロキウムを行った(12/19)。これは、アメリカのフェミニズム運動のVagina Monologue から始まり中国でVachina Monologue として発展した運動の中心人物であった柯倩テイ中山大学(広州)副教授をお招きし日本での展開の可能性を探ったものである。これにより、とくに若い世代のフェミニストの活動の支援を行うことができた。・中国海南島および山西省の日本軍戦時性暴力被害者の支援運動に関する調査を行うとともに、新たに発足した台湾「慰安婦」博物館(阿媽家・台北)の開館式に参加し現地活動家との交流を行った。これらにより、昨年度・一昨年度に続き、香港や中国のとりわけ慰安婦問題・性暴力に取り組む女性運動組織との連携をいっそう深めることができ、アジアの女性運動のネットワーキングが大いに達成された。
著者
岡野 八代
出版者
[出版者不明]
巻号頁・発行日
2010

制度:新 ; 報告番号:乙2295号 ; 学位の種類:博士(政治学) ; 授与年月日:2010/9/15 ; 早大学位記番号:新5473
著者
岡野 八代
出版者
The Japanese Association of Sociology of Law
雑誌
法社会学 (ISSN:04376161)
巻号頁・発行日
vol.2006, no.64, pp.60-76,276, 2006

Legal recognition of same-sex marriage is one of the biggest political issues of gay and lesbian movements in both Canada and the U.S. While same-sex marriage was legalized in July 2005 in Canada; the equal right to marriage for gays and lesbians is far from being established in the U.S., as suggested by the debates during the 2004 elections. What makes so much difference between the two countries on this issue? In searching for a key to answer this question, this paper intends to trace the difference to different understandings of "the politics of recognition."<br>Comparing theories of "the politics of recognition" in Canada and the U.S., as represented by two distinguished thinkers, Nancy Fraser and Charles Taylor, this paper explores the critical points made by each thinker and the inevitable dilemma which "the politics of recognition" reveals. Unlike Fraser's argument that claims for social justice since the 90s are increasingly divided into two conflicted claims-one seeking redistributive justice and the other, the politics of recognition-Taylor points out that "the politics of recognition" is deeply rooted in the modern liberalism, especially the politics of equal respect.<br>Following the Hegelian idea of constructing self-consciousness, Taylor views recognition by others as crucial for self-formation, and misrecognition as fatal to it, especially in the modern age. Through the recent changes in the gay and lesbian movement in Canada, we can realize that seeking equal rights under the law paradoxically de-politicizes the claims of the liberation movement of the 70s, and worse than that, forces the multiple actors into the single category listed in the law.<br>"The politics of recognition" à la Taylor discloses that "identity politics" does not result from claims for recognition, but from claims for equal respect. Or rather, a superficial understanding of self formation under the politics of equal respect and uncritical belief in the reversibility of a self and others gets claims for recognition more acute and serious in the modern age.
著者
岡野 八代
出版者
東京大学
雑誌
社會科學研究 (ISSN:03873307)
巻号頁・発行日
vol.58, no.2, pp.161-182, 2007-02-20

本稿では, 「希望格差」社会の弊害が危惧される現代の日本社会における「希望」の在処を考えるために, 西洋の政治思想史の知見を援用する.第1章では, リベラリズムの歴史を「希望の党派」と「記憶の党派」という二つの系譜の中で読み返し, 「記憶の党派」の中に民主的な変革の可能性を見いだしたジュディス・シュクラーの議論を参照する.彼女の議論を詳しく紹介することによって, 希望は明るい未来にこそ宿り, 記憶は過去に関わるといった単純な議論を批判する.第2章, 第3章では, 上述のシュクラーの思想にも多大な影響を与えたハンナ・アーレントの政治思想を再読することによって, 現代の危機の在処を明らかにしたうえで, 過去の「想起」と物語る能力のなかに, その危機を克服する契機が宿っていることを明らかにする.第4章では, 筆者が実際に出会った日本軍従軍<慰安婦>にされた女性たちの証言について考察することによって, アーレントの物語論の現代的意味を「証言の政治」という観点から考える.そして, 未来を展望するための希望の力は, 現在において閉ざされている過去を新たに拓き, そのことによって現在を変革することから生まれてくることを指摘する.
著者
岡野 八代
出版者
日本法社会学会/有斐閣
雑誌
法社会学 (ISSN:04376161)
巻号頁・発行日
vol.2006, no.64, pp.60-76,276, 2006-03-30 (Released:2012-06-20)
参考文献数
35

Legal recognition of same-sex marriage is one of the biggest political issues of gay and lesbian movements in both Canada and the U.S. While same-sex marriage was legalized in July 2005 in Canada; the equal right to marriage for gays and lesbians is far from being established in the U.S., as suggested by the debates during the 2004 elections. What makes so much difference between the two countries on this issue? In searching for a key to answer this question, this paper intends to trace the difference to different understandings of "the politics of recognition."Comparing theories of "the politics of recognition" in Canada and the U.S., as represented by two distinguished thinkers, Nancy Fraser and Charles Taylor, this paper explores the critical points made by each thinker and the inevitable dilemma which "the politics of recognition" reveals. Unlike Fraser's argument that claims for social justice since the 90s are increasingly divided into two conflicted claims-one seeking redistributive justice and the other, the politics of recognition-Taylor points out that "the politics of recognition" is deeply rooted in the modern liberalism, especially the politics of equal respect.Following the Hegelian idea of constructing self-consciousness, Taylor views recognition by others as crucial for self-formation, and misrecognition as fatal to it, especially in the modern age. Through the recent changes in the gay and lesbian movement in Canada, we can realize that seeking equal rights under the law paradoxically de-politicizes the claims of the liberation movement of the 70s, and worse than that, forces the multiple actors into the single category listed in the law."The politics of recognition" à la Taylor discloses that "identity politics" does not result from claims for recognition, but from claims for equal respect. Or rather, a superficial understanding of self formation under the politics of equal respect and uncritical belief in the reversibility of a self and others gets claims for recognition more acute and serious in the modern age.