著者
柴田 寛 髙橋 純一 行場 次朗
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.85, no.6, pp.571-578, 2014 (Released:2015-02-25)
参考文献数
29
被引用文献数
3

The current study used video clips of bowing actions depicted by three-dimensional computer graphics. The bend angle (15° and 45°) and duration of the bent posture (0–4.5 seconds) were varied. In the first experiment, the participants rated their subjective impressions of the bowing actions. The bowing actions that were made at a 45° angle and held for more than 1 second were rated as courteous. Bowing motions held for shorter durations were rated as smooth. In the second experiment, the participants evaluated whether a bowing action was appropriate for a specific social context. The participants judged 15°-angle bowing of no / very short duration appropriate for greeting, 45°-angle bowing of no / short duration appropriate for gratitude, and 45°-angle bowing for about 2 seconds appropriate for an apology. The results of these two experiments are discussed in terms of how angle and duration influence the impressions and evaluations of the appropriateness of a bowing action.
著者
二瀬 由理 行場 次朗
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.67, no.3, pp.227-231, 1996-08-26 (Released:2010-07-16)
参考文献数
9
被引用文献数
8 8

It is a well-known observation that when a Kanji character is viewed steadily and continuously, the viewer often becomes unable to recognize the Kanji as a whole pattern and it becomes difficult to judge whether or not the Kanji is orthographically correct. Such a phenomenon is called the “Gestaltzerfall” of Kanji characters. In the present study, two experiments were carried out to examine delays in the recognition of test Kanji following 25 s of prolonged viewing of adaptation Kanji, which were comprised of either the same or different parts and structures. When the size of the adaptation Kanji was equal to that of the test Kanji, there were significant delays of more than 50 ms, both when the stimuli were of the same pattern, and when they had the same structure but different components. However, when their sizes were different, delays were found only when the test and the adaptation Kanji were of the same pattern. These results suggest that a Kanji pattern may be internally represented as a whole, independent of its size, while the processing of Kanji structure may be dependent upon its size. Prolonged viewing may produce an adaptation effect specific to such representations.
著者
平 あき津 五十嵐 崇訓 行場 次朗
出版者
日本感性工学会
雑誌
日本感性工学会論文誌 (ISSN:18845258)
巻号頁・発行日
pp.TJSKE-D-20-00063, (Released:2021-04-15)
参考文献数
7

This study investigated the relationship between facial youthfulness and facial areas. The cognitive model reported previously shows that youthfulness is a complex impression composed of estimated age, lively impression, and clean impression. Eight participants rated these impressions of seven facial images using Scheffe’s paired comparison method. The images consisted of an average face of 19 women in their 50s and modified average faces by adding moderate or severe wrinkles on the forehead, under the eyes, or around the mouth of the average face. Additionally, eye-movements were monitored during the rating of the average face. These investigations revealed that youthfulness and estimated age related to forehead and under-eye areas, whereas lively impression and clean impression related to under-eye area. Further analysis suggested that youthfulness had a combined feature of other three impressions. These results support the cognitive model of youthfulness reported previously and demonstrate that important facial areas vary with impressions.
著者
立花 良 行場 次朗
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第12回大会
巻号頁・発行日
pp.150, 2014 (Released:2014-10-05)

近年の視覚的注意研究では、基礎研究と応用研究に共通したメカニズムを解明するアプローチの一つとして、ミスディレクションが注目されている。ミスディレクションとは手品師が用いる技法であり、観客の注意を操作できる。日常場面で人の注意を統制する技術に応用すべく、実際に手品を利用したミスディレクションの研究が行われてきた。しかし、どのようなミスディレクションがより注意を誘導できるかいまだ不明確である。本研究では、代表的な3つの手品手法 (物体の出現・消失・変化) を実験刺激として用い、眼球運動測定によって注意がどのように誘導されるかを検討した。結果から、「物体の出現」が最も強くミスディレクションを引き起こすとわかった。一方で、眼球運動からは「物体の消失」によるミスディレクションへの注視時間が最も長いとわかった。これらの結果は、注意と眼球運動が乖離し、手品手法ごとに注意に及ぼす影響が異なることを示している。
著者
高橋 純一 行場 次朗
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第18回大会
巻号頁・発行日
pp.112, 2021-03-15 (Released:2021-03-15)

本研究では,アファンタジア傾向者の視覚イメージ特性について一事例検討を行った。アファンタジアとは,視知覚に異常は認められないにも関わらず,視覚イメージの形成に困難を示す状態である。本研究の事例(K)について,視覚能力(レーブン・テスト)とイメージ能力(鮮明性,統御性,常用性[認知スタイル])の測定を行った。結果から,Kの視覚能力について問題は見られなかった。イメージ能力では,視覚,触覚や痛覚などに関するイメージは皆無であったが,聴覚イメージのみ弱く保たれていた。また,視覚イメージの欠如から,統御性は判断ができなかった。さらに,認知スタイルについては,視覚処理よりも言語処理の優位性が明らかとなった。以上より,アファンタジア傾向者では,視覚イメージが欠如している一方で,他の感覚モダリティに関するイメージ(e.g., 聴覚イメージ)の残存性と言語処理の優位性について,認知の代償性が存在すると考える。We examined a single case of Aphantasia, focusing on mental imagery abilities. Aphantasia is a condition in which individuals have difficulties in forming mental imagery although their visual perception is intact. The subject (K) had never experienced visual imagery. His visual (Raven’s test) and imagery abilities (vividness, controllability, and cognitive style) were assessed. While he displayed no difficulty in his visual abilities of perceiving/discriminating objects, he showed a complete deficit in his imagery abilities of visual, tactile, pain, gustatory, olfactory, and somatic image clarity. There may have also been substantial deficits in auditory image. He could not judge controllability due to his blind imagination. Moreover, his cognitive style seemed to mainly involve verbal strategies. We speculated that individuals with Aphantasia display cognitive compensations for their blind imagination, for their imagery to function in some modality (e.g., auditory imagery) and they show superiority in verbal processing.
著者
平 あき津 南 浩治 五十嵐 崇訓 行場 次朗
出版者
日本感性工学会
雑誌
日本感性工学会論文誌 (ISSN:18845258)
巻号頁・発行日
vol.19, no.1, pp.65-71, 2020 (Released:2020-02-28)
参考文献数
19

This study aimed to construct a cognitive model of facial youthfulness. First, we investigated which higher-order impressions (e.g. lively, clean, etc.) compose youthfulness on the hypothesis that youthfulness is a complex impression. Then, we investigated which lower-order impressions (e.g. wrinkles, translucency, etc.) account for the constituent impressions of youthfulness. Eight trained participants rated 27 impressions of 32 women’s facial images in their 50s. Factorial analysis and multiple regression analysis were conducted on the rating data. Our investigation revealed that youthfulness consisted of lively impression and clean impression in addition to estimated age, while lively impression was the main constituent of youthfulness. Further analyses showed that those three impressions respectively related to strong appearance of eyes, perceived translucency, and wrinkled appearance. Based on these results, we proposed a cognitive model representing that youthfulness is a complex impression composed of three higher-order impressions, which are affected by particular facial features.
著者
二瀬 由理 行場 次朗
出版者
The Japanese Psychological Association
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.67, no.3, pp.227-231, 1996
被引用文献数
1 8

It is a well-known observation that when a <i>Kanji</i> character is viewed steadily and continuously, the viewer often becomes unable to recognize the <i>Kanji</i> as a whole pattern and it becomes difficult to judge whether or not the <i>Kanji</i> is orthographically correct. Such a phenomenon is called the "Gestaltzerfall" of <i>Kanji</i> characters. In the present study, two experiments were carried out to examine delays in the recognition of test <i>Kanji</i> following 25 s of prolonged viewing of adaptation <i>Kanji</i>, which were comprised of either the same or different parts and structures. When the size of the adaptation <i>Kanji</i> was equal to that of the test <i>Kanji</i>, there were significant delays of more than 50 ms, both when the stimuli were of the same pattern, and when they had the same structure but different components. However, when their sizes were different, delays were found only when the test and the adaptation <i>Kanji</i> were of the same pattern. These results suggest that a <i>Kanji</i> pattern may be internally represented as a whole, independent of its size, while the processing of <i>Kanji</i> structure may be dependent upon its size. Prolonged viewing may produce an adaptation effect specific to such representations.
著者
高橋 純一 安永 大地 杉村 伸一郎 行場 次朗 坂本 修一 堀川 友慈 齋藤 五大 大村 一史
出版者
福島大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2022-04-01

本研究が対象とする「アファンタジア(aphantasia)」は,実際の知覚は機能しているにもかかわらず心的イメージが機能しない特質のことであり,新たな事例として提唱された。心的イメージとは刺激対象が実際に目の前に存在していなくとも,それを疑似体験できる機能である。私たちは想像(創造)や思考など日常生活で意識せずにイメージを多用しているが,アファンタジア当事者はイメージを思い浮かべることが少ないことから,結果的にイメージ以外の情報処理機構を用いていると推測できる。本研究は,アファンタジアという新たな事例の認知・神経科学的理解を通して,社会におけるアファンタジア理解を促進しようとするものである。
著者
寺本 渉 吉田 和博 日高 聡太 浅井 暢子 行場 次朗 坂本 修一 岩谷 幸雄 鈴木 陽一
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集 日本認知心理学会第8回大会
巻号頁・発行日
pp.37, 2010 (Released:2010-09-01)

背景的・空間的な「場」の本物らしさに関係する臨場感はよく取り上げられるが、場面の印象にとって重要な前景的要素(対象や事象など)の本物らしさを表す感性については検討されていない。本研究では,この前景的要素の本物らしさに対応する感性を「迫真性」と定義し,臨場感との比較を通じて,その時空間特性を検討した。まず,「鹿威し」がある庭園風景を素材とし、その提示視野角と背景音の音圧レベルを操作した。その結果、臨場感は視野角も音圧も大きいほど高まるが,迫真性は視野角が中程度,背景音が実物と同じ場合に最も高くなることがわかった。次に,鹿威しの打叩映像と打叩音の時間ずれを操作した結果,臨場感は音が映像に先行しても高く維持されるのに対し,迫真性は音が映像に対して遅れても維持された。以上の結果は,臨場感と迫真性は異なる時空間情報によって創出される独立した感性であることを示唆する。
著者
髙橋 純一 行場 次朗
出版者
心理学評論刊行会
雑誌
心理学評論 (ISSN:03861058)
巻号頁・発行日
vol.64, no.2, pp.161-174, 2021 (Released:2022-11-01)
参考文献数
70

We reviewed the properties of mental imagery in aphantasia—a condition whereby individuals have difficulty in forming mental imagery, although their visual perception is intact. Individuals with aphantasia have demonstrated lower priming effects regarding visual imagery in the binocular rivalry paradigm. However, these individuals can complete visual short-term memory tasks normally via the use of verbal strategies (i.e., nonvisual strategies). Few studies have provided clear evidence regarding its neurological basis. Thus, future research is necessary to obtain evidence thereof. For object and spatial imagery, nearly no differences existed in spatial imagery between individuals with and without aphantasia with regard to the rating scores of imagery questionnaires, although individuals with aphantasia had a dysfunction in object imagery. We review the imagery model and the debate regarding aphantasia for which findings from studies on aphantasia may provide important suggestions for perceptual and imagery studies. We expect a better understanding of aphantasia will be promoted in society by developing studies that apply various approaches—including case studies, psychological tests, brain science, and educational support—following the present review article.
著者
柴田 寛 杉山 磨哉 鈴木 美穂 金 情浩 行場 次朗 小泉 政利
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.13, no.3, pp.301-315, 2006 (Released:2008-11-13)
参考文献数
34

According to a widely held view, the object-subject-verb word order in Japanese is derived from the subject-object-verb word order by shifting the object to the sentence-initial position. This movement of the object, called scrambling, is hypothesized to leave “a trace” in the original object position (Saito, 1985). With regard to this view, during online sentence processing, a fronted object must be associated with its trace (filler-driven parsing). If a human actually processes scrambled sentences by filler-driven parsing, it is assumed that an object is reactivated and the processing load increases at the trace position. Although many psycholinguistic studies have been conducted in order to investigate the processing of a trace at the trace position, few studies have focused on processing around the trace positions. In the present study, by using a cross-modal lexical priming (CMLP) task that is capable of measuring the processing load and the activation level of an object at arbitrary positions, we investigated the processing around the trace positions in Japanese clause-internal scrambled sentences. In this study, in order to correct the problem encountered in the preceding study (Nakano et al., 2002) using the CMLP task, we did not measure the direct priming effect; however, we measured the indirect priming effect as a method of investigating the activation level of an object. When the data of all the participants were analyzed together, the increases in the processing load and the reactivation of an object around the trace position were not revealed. However, because of the difficulty of the CMLP task, the previous study (Nakano et al., 2002) presented the reactivation of an object at the trace position for participants who responded to lexical decisions quickly and possessed a high working memory capacity. Therefore, the participants in this study were divided into fast and slow groups based on their lexical decision latencies during the task. The results that reflect the filler-driven parsing were revealed only for the fast group. In the fast group, the processing load at the trace position was found to exceed the load at the position preceding and following the trace position. Further analyses of the results showed that the activation level of an object increased only at the trace position.
著者
寺本 渉 吉田 和博 浅井 暢子 日高 聡太 行場 次朗 坂本 修一 岩谷 幸雄 鈴木 陽一
出版者
一般社団法人 映像情報メディア学会
雑誌
映像情報メディア学会技術報告 (ISSN:13426893)
巻号頁・発行日
vol.36, pp.37-44, 2012
参考文献数
22

情報通信技術の発展に伴い,より自然でリアルなコミュニケーションシステムへの期待が高まっている。それを実現するためには,情報の受け手である人を意識し,臨場感や迫真性など高度感性情報の創出・評価技術を確立していく必要がある。本稿では,まず,バーチャル・リアリティ(VR)や立体映像・立体音響分野で,従来用いられてきた感性情報である臨場感を取り上げ,質問紙調査から得られたデータに基づき,臨場感とは何かについて議論を行う。次に,背景的な「場」の本物らしさに関係すると考えられる臨場感に対して,前景情報を中心とした本物らしさに関連すると考えられる感性印象「迫真性」を取り上げ,両者の相違について実験データを示す。最後に,VRを通じたコミュニケーション場面で問題となる他者の存在感(臨(隣)人感)について,最近行った評価の試みを紹介する。
著者
寺本 渉 吉田 和博 日高 聡太 浅井 暢子 行場 次朗 坂本 修一 岩谷 幸雄 鈴木 陽一
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集
巻号頁・発行日
vol.2010, pp.37, 2010

背景的・空間的な「場」の本物らしさに関係する臨場感はよく取り上げられるが、場面の印象にとって重要な前景的要素(対象や事象など)の本物らしさを表す感性については検討されていない。本研究では,この前景的要素の本物らしさに対応する感性を「迫真性」と定義し,臨場感との比較を通じて,その時空間特性を検討した。まず,「鹿威し」がある庭園風景を素材とし、その提示視野角と背景音の音圧レベルを操作した。その結果、臨場感は視野角も音圧も大きいほど高まるが,迫真性は視野角が中程度,背景音が実物と同じ場合に最も高くなることがわかった。次に,鹿威しの打叩映像と打叩音の時間ずれを操作した結果,臨場感は音が映像に先行しても高く維持されるのに対し,迫真性は音が映像に対して遅れても維持された。以上の結果は,臨場感と迫真性は異なる時空間情報によって創出される独立した感性であることを示唆する。
著者
柴田 寛 行場 次朗
出版者
日本認知心理学会
雑誌
日本認知心理学会発表論文集
巻号頁・発行日
vol.2007, pp.39-39, 2007

本研究では二者間で行われる協同動作の適切さを評定しているときの事象関連電位を調べた。二枚一組の写真が刺激として使用され、一枚目の写真では一方の人間が物体を手渡し、二枚目の写真ではもう一方がその物体を受け取った。実験参加者は、写真の組み合わせが適切か不適切かの判断を受け取り動作に対して行った。二つの時間枠において不適切な動作の観察が適切な動作の観察よりも大きな陰性電位を生じさせた。第一の陰性電位(300-500 ms)は頭頂付近で最大であったが、第二の陰性電位(700-900 ms)は前頭付近で最大であった。N400は意味的プライミング、N700は心的イメージを反映して引き起こされる傾向が知られている。そのため、第一の陰性電位は手渡し動作の観察が適切な受け取り動作をプライミングさせた処理を反映したのかもしれない。第二の陰性電位は不適切な受け取り動作を心的に修正させた処理を反映したのかもしれない。
著者
小泉 政利 安永 大地 木山 幸子 遊佐 典昭 行場 次朗 酒井 弘 大滝 宏一 杉崎 鉱司 玉岡 賀津雄 金 情浩 那須川 訓也 里 麻奈美 小野 創 大塚 祐子 矢野 雅貴 八杉 佳穂 上山 あゆみ
出版者
東北大学
雑誌
基盤研究(A)
巻号頁・発行日
2015-04-01

本研究プロジェクトの目的は,マヤ諸語とオースロネシア諸語のなかのOS言語(特に,グアテマラのカクチケル語と台湾のタロコ語)を対象に,談話内での1.文理解過程,2.文産出過程,3.言語獲得過程,ならびに4.言語の語順と思考の順序との関係を,聞き取り調査やコーパス調査,行動実験,視線計測,脳機能計測などを用いて,フィールド心理言語学の観点から多角的かつ統合的に研究することである。より具体的には,1~4における個別言語の文法的要因と普遍認知的要因が文脈に埋め込まれた文の処理に与える影響を明らかにし,脳内言語処理メカニズムに関するより一般性の高いモデルを構築することを目指す。本年度は特に以下の研究を実施した。[文法理論部門]タロコ語の文法調査を行った。[理解部門・神経基盤部門]文脈と語順が文処理に与える影響を調べるために事象関連電位を用いたタロコ語の実験を実施した。[産出部門・思考部門]タロコ語の文散出時に動詞のレンマがどのようなタイミングで活性化されるかを調べる実験の準備(予備実験を含む)を行った。また,タロコ語話者の思考の順序やタロコ語の文産出に与える非言語的文脈や話者自身の動作の影響を調べるためのジェスチャー産出実験と文産出実験を行った。[全部門共通]トンガ語の調査・実験の実行可能性を調べるためにトンガ王国で現地見分を行った。また,ジャワ語の専門家を招いて,ジャワ語の調査・実験の実行可能性についての検討会を開催した。
著者
寺本 渉 吉田 和博 浅井 暢子 日高 聡太 行場 次朗 鈴木 陽一
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.15, no.1, pp.7-16, 2010-03-31 (Released:2017-02-01)
参考文献数
24
被引用文献数
2

We used a questionnaire to investigate how non-researchers conceptualize sense of presence. Respondents were 108 students with no professional education related to engineering or virtual reality. More than 90% of the respondents knew of the term, but they tended to use sense of presence not only to refer to a subjective experience of being there in a mediated environment, but also to refer to an experience that makes them feel excited or as having an extraordinary experience in an actual environment. Factor analysis revealed four sense of presence components: evaluation, impact, activity, and mechanicalness. Events with high presence were likely to be evaluated as preferred, impressive, and dynamic. Furthermore, the participants estimated that distal and proprioceptive sensors such as vision, audition, equilibrium, and kinesthesis were closely related to a sense of presence. These results suggest that sense of presence is not a single and simple concept for non-researchers, but is instead an ambiguous and the multidimensional construct with modality-selectivity. These aspects of sense of presence must be considered in specifying physical factors for high presence and establishing objective measures of sense of presence.
著者
本多 明生 柴田 寛 行場 次朗 岩谷 幸雄 鈴木 陽一 大内 誠
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.12, no.4, pp.487-496, 2007
被引用文献数
1 1

Several studies have examined the transfer effects of playing action video games. Recently, some researchers have proposed auditory virtual reality games with three-dimensional virtual auditory display. These studies were intended to apply auditory virtual reality games to the auditory education of visually impaired people. However, few studies have investigated the transfer effects of playing auditory games. In this paper, we introduce previous studies that investigated transfer effects of playing virtual three-dimensional auditory games. Moreover, we proposed new perspectives and future assignments of auditory virtual reality games.