著者
長田 尚子 デイヴィス 恵美 神崎 秀嗣 町田 小織 髙尾 郁子 田中 浩朗
出版者
一般社団法人 日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会研究報告集 (ISSN:24363286)
巻号頁・発行日
vol.2021, no.4, pp.33-40, 2021-12-03 (Released:2021-12-03)

高等教育の質保証のためにはカリキュラムや授業デザインの検討に加え,現場の教員による相互支援や情報共有等の継続的な活動が欠かせない.本研究では,多様な教員による教育実践コミュニティの働きや活動を通じた教員の経験を記述するパターン・ランゲージの開発を行っている.本報告では中間報告として,試行的開発の過程と結果を検討した.開発活動を通じてコミュニティへの理解が深まること,越境的な教育実践コミュニティが高等教育の質保証に有効であることが示唆された.
著者
長田 尚子 デイヴィス 恵美 髙尾 郁子 神崎 秀嗣 田中 浩朗
出版者
一般社団法人 日本教育工学会
雑誌
日本教育工学会研究報告集 (ISSN:24363286)
巻号頁・発行日
vol.2022, no.3, pp.34-41, 2022-10-03 (Released:2022-10-03)

継続的な授業改善を支援するために,実践コミュニティの存在が重要な役割を果たすとされている.しかしながら,実践コミュニティを誰がどのように構築するのか,そこで参加するメンバーはどのように行動するのか,そこでの行動によってコミュニティがどのように発展するのか,等については十分解明されていない.本研究では,相互研修型大学横断型FDの機会を通じて発展した実践コミュニティについて,当事者によるパターン・ランゲージの開発活動における談話例を用いて考察を深め,FDの領域における実践コミュニティ研究に関する課題を明らかにする.
著者
長田 尚子
出版者
ヒューマンインタフェース学会
雑誌
ヒューマンインタフェース学会論文誌 (ISSN:13447262)
巻号頁・発行日
vol.23, no.3, pp.287-302, 2021-08-25 (Released:2021-08-25)
参考文献数
25

From the perspective of supporting the activities of students participating in PBL at university, this research describes an ethnography of a community of practice that appreciates trial and error. The processes of change were clarified in the discourses and the contents of the pattern languages developed there. The results show the importance of knowledge sharing and support that leaves students with room for thoughtful action. This study suggests that PBL as interfaces that include benefits of inconvenience could increase value in the development of a community of practice.
著者
長田 尚子 森田 泰暢
出版者
ヒューマンインタフェース学会
雑誌
ヒューマンインタフェース学会論文誌 (ISSN:13447262)
巻号頁・発行日
vol.16, no.4, pp.261-276, 2014-11-25 (Released:2019-07-01)
参考文献数
30
被引用文献数
1

This paper describes a basic activity model for a collaborative project between a company and a university. Cooperation between the industry and academia for first-year education could be one of the important career development programs in Japan. We consider the relationship between the company and the university as a social interface and believe that there is an uncertain interaction regarding the learning activities of students in that social interface. To utilize this uncertain interaction, we exploited research on distributed intelligence for the design of a community of learners. Based on the comparison of two types of activity models, we propose that the autonomous approach is appropriate for the activity design of first-year education at the university.
著者
長田 尚子 鈴木 宏昭 三宅 なほみ
出版者
日本知能情報ファジィ学会
雑誌
知能と情報 (ISSN:13477986)
巻号頁・発行日
vol.17, no.5, pp.525-535, 2005-10-15 (Released:2017-05-02)
被引用文献数
1

本研究では, 教育学科の専門教育への橋渡しとしての位置づけを持つ導入教育において, 学生の協調的な学習を支援するために, 情報技術を活用した授業の設計を検討している.対象とする授業は, 「レポートの書き方」を目的とする基礎的な演習であり, 学力低下という問題領域において論証に基づくレポートを書くことが最終課題である.そこで学生は, 領域が包含するあいまいさに遭遇するとともに, 自律的な学習者として専門領域において研究を始めていくにあたっての困難に直面する.このような状況において, 領域の理解と論ずるべき問題の発見につなげていくために, 学生相互のインタラクションを促進する協調学習の枠組みをジグソー法で構成した.また, 協調過程における気づきに基づいて, 各自の考えを吟味するための支援環境としてのblogの導入を行った.結果として, 多様な論点によって構成された領域の議論への参加と, blog上に考えをまとめて公開する活動を通じて, 学生自身による吟味が起こり, 問題発見が促進されることを確認した.今回の結果は, ジグソー法とblogの活用によって, 導入教育時期の学生の新しい学習スタイルへの適応を支援できる可能性を示唆するものである.
著者
長田 尚子 村田 信行
出版者
京都大学
雑誌
京都大学高等教育研究 (ISSN:13414836)
巻号頁・発行日
vol.17, pp.39-51, 2011-12-01

To develop a practical vocational program in a junior college, this study specifically examined previous research on service-learning that demonstrated effective results in linking the classroom and the community and which improved the learners' autonomous activities in the academic field and the social field. The activities' basic structure and design guidelines were developed in reference to those service-learning findings. The targeted course exploited the activities and guidelines to improve a project in which students produce papers for public relations. The reported levels of reflection by the students were used to evaluate the course design. Results show that course design based on service-learning for a vocational context is effective to promote reflection and continuing learning activities. Results of this study are expected to contribute to higher education focused on vocational and career education.