著者
大野 雅貴 横澤 一彦 鳴海 拓志
出版者
特定非営利活動法人 日本バーチャルリアリティ学会
雑誌
日本バーチャルリアリティ学会論文誌 (ISSN:1344011X)
巻号頁・発行日
vol.27, no.1, pp.18-28, 2022 (Released:2022-03-31)
参考文献数
93

The robust sensory interface with limited information is demanded in virtual reality. In recent years, there has been an increasing amount of research applying the characteristics of integrated perception, which involves processing sensory information through the brain from the outside world to form perceptions and cognitions. This paper reviews the findings of synaesthesia, crossmodal correspondences, and multisensory integration, which is discussed as the integrated perception, from two perspectives: the characteristics and the underlying mechanisms. We also discussed the possibility of applying the findings of integrated perception to the multi-sensory interface.
著者
金谷 翔子 横澤 一彦
出版者
バイオメカニズム学会
雑誌
バイオメカニズム学会誌 (ISSN:02850885)
巻号頁・発行日
vol.39, no.2, pp.69-74, 2015 (Released:2016-04-15)
参考文献数
11

自分の身体やその一部が自分のものであるという感覚のことを,身体所有感覚と呼ぶ.この感覚がどのようにして生じ るのかを調べることは非常に困難と考えられていたが,近年,ラバーハンド錯覚と呼ばれる現象の発見により,手の所有感覚の生起機序について多くの知見が得られた.この錯覚は,視覚的に隠された自分の手と,目の前に置かれたゴム製の手が同時に繰り返し触られることにより,次第にゴム製の手が自分の手であるかのような感覚が生じるというものであり,視覚情報と触覚情報の一貫性によって手の所有感覚が変容することを示唆している.本稿では,このようなラバーハンド錯覚に関する研究の最近の進展を紹介する.一つは手の所有感覚の生起条件について,もう一つは錯覚による身体所有感覚の変容が手の感覚情報処理に及ぼす影響について,検討したものである.最後に,ラバーハンド錯覚を通じて,手の身体所有感覚がある種の統合的認知に基づいて形成されることの意味について議論を行う.
著者
正田 真利恵 黒田 直史 横澤 一彦
出版者
日本認知心理学会
雑誌
認知心理学研究 (ISSN:13487264)
巻号頁・発行日
vol.12, no.2, pp.69-76, 2015-02-28 (Released:2015-04-16)
参考文献数
13

顔や視線は情報選択を司る顕在的注意,すなわち注視に影響する.本研究ではマジック動画観察時の眼球運動を計測することで,ヒトの顔や視線方向が,注視に強く影響することを検証した.動画開始時にはマジシャンの顔が注視されやすかった.またマジシャンが視線を向けた物体が,その後,持続的に注視されたことから,他者の視線方向が観察者の注視行動に影響した.さらに注視すべき対象を知っている2回目観察時においても,マジシャンが視線を向けた物体が長く注視された.そしてマジシャンの顔が遮蔽され,視線方向を視認できない場合にも本傾向は生じたことから,他者の視線は,観察者の注視行動に対して,頑健に影響したと考えられる.ただし他者の視線方向に対する注視の偏りは,動画の進展に伴い減衰した.以上より,他者の意図を正しく推測できて初めて内容が理解できるマジック動画を観察しているときには,事前観察に基づき注視行動を制御可能であっても,他者の存在から視線を逸らしにくいことが明らかになった.
著者
宇野 究人 浅野 倫子 横澤 一彦
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
pp.89.17054, (Released:2018-11-15)
参考文献数
31
被引用文献数
1

Grapheme-color synesthesia is a condition in which visual letters or characters induce a specific color sensation. It has been suggested that a range of linguistic properties influence synesthetic grapheme-color correspondence, but the influence of graphemic (orthographic) information is not well understood. In this experiment, synesthetes chose up to two synesthetic colors for each Japanese Kanji character. The results showed that characters that could be divided into right and left subcomponents (radicals) were associated with a higher number of synesthetic colors than characters that could not be divided. This tendency was stronger for projectors, who perceive colors visually in external space, than for associators, who perceive colors in their ‘minds eye’. The results of this study suggest that the graphemic information of Kanji characters affects the number of synesthetic colors, especially for projectors.
著者
横澤 一彦 熊田 孝恒
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.3, no.4, pp.4_119-4_138, 1996 (Released:2008-10-03)
参考文献数
72

This paper describes current work in visual search within a framework derived from the feature integration theory (FIT) of attention proposed by Treisman and her colleagues. Following topics are reviewed; parallel processing for feature conjunction, distractor homogeneity, display element similarity, multiple conjunction, multiple targets, task-dependent search, eye movements and learning effect. Such work is central to the study of attention and currently among the most active areas. These studies raise some critical questions about FIT; the nature of a feature map and the dichotomy of parallel and serial processing. Three models of visual search, that is, SERR, guided search and multiresolutional models, are compared each other. Their capabilities are evaluated with critical phenomena of search asymmetry, negative search functions, and so on. Finally, we discuss how these models can be linked.
著者
横澤 一彦 河原 純一郎 齋木 潤 熊田 孝恒
出版者
東京大学
雑誌
基盤研究(B)
巻号頁・発行日
2000

高次視覚研究用の実験ソフトウェアと実験データベースの作成を行った。新たな実験環境を実現するにあたり、様々な環境で動作することを念頭に置き、Jaba環境で動作する実験ソフトウェアと実験データベースを作成し、インターネットで公開した。更に、シミュレーション・モデル構築を目指す高次視覚研究を展開した。線運動錯視探索のモデル(Kawahara & Yokosawa,2001)では、探索の誤答率を,線運動がおのおの独立して生起するという仮現運動モデルによって予測した。その結果、様々な状況での探索成績がこのモデルで予測可能であることを確認すると共に、線運動錯視が視覚的注意によって起こる場合と,独立して画面内の複数の位置で起こる仮現運動によって起こる場合があることが示唆された。視覚的選択過程モデル化(Kumada & Humphreys, in press)を試みた結果、従来の認知心理学における反応時間の分析では、正答反応のみが分析の対象として用いられてきたが、誤答の反応時間が、正答の反応時間の分布と比較した場合に極めて有意義なデータをもたらすことを発見し、それらを可視化する手法としてLOC分析(Latency Operation Characteristics analysis)を開発した。パルスニューラルネットワークモデル(齋木,2002)を使って、選択的注意のモデルとして,CrickとKochの提案した視覚的注意の時間タグ付け仮説を実装し,視覚的注意の神経生理学の古典的知見であるMoran & Desimone(1985)の結果をシミュレートした。第2標的への遅延マスキングがない場合にも注意の瞬きが見られる場合があることを実験的に見いだしたので、表象減衰による注意の瞬きモデル(Kawahara, in press)を提案し、第2標的の視覚表象は時間経過とともに減衰することによって、注意の瞬きが起こる過程の説明をした。
著者
宇野 究人 浅野 倫子 横澤 一彦
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.89, no.6, pp.571-579, 2019 (Released:2019-02-25)
参考文献数
31
被引用文献数
1

Grapheme-color synesthesia is a condition in which visual letters or characters induce a specific color sensation. It has been suggested that a range of linguistic properties influence synesthetic grapheme-color correspondence, but the influence of graphemic (orthographic) information is not well understood. In this experiment, synesthetes chose up to two synesthetic colors for each Japanese Kanji character. The results showed that characters that could be divided into right and left subcomponents (radicals) were associated with a higher number of synesthetic colors than characters that could not be divided. This tendency was stronger for projectors, who perceive colors visually in external space, than for associators, who perceive colors in their ‘minds eye’. The results of this study suggest that the graphemic information of Kanji characters affects the number of synesthetic colors, especially for projectors.

4 0 0 0 OA 統合的認知

著者
横澤 一彦
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.21, no.3, pp.295-303, 2014-09-01 (Released:2015-05-12)
参考文献数
38
被引用文献数
6

Recent research on human perception is selectively reviewed with a focus on emer-ging issues in cognitive science and cognitive psychology. An important new approach to perception is identified that emphasizes integrated processes involving relationships among different features extracted from multiple modalities. We propose this new approach termed “integrated perception”. Characteristics of “integrated perception”include an emphasis on trade-offs and interactive relations between perceptual pro-cesses, and incorporation implicitly connected processes as well as individual differences. These topics tend to be discounted in conventional approaches. Instead, conventional approaches in cognitive and brain sciences have been based on traditional reduction-ism which focuses exclusively on accounts of individual constituent processes, but not their inter-relationships. Alternatively, new research themes reflecting integrated per-ception feature topics such as: Attention, Object & scene perception, Representation of body and space, Trans-modal perception, Aesthetics, and Synesthesia (i.e. AORTAS project). Recent progress in this vein is introduced which concerns research on object view dependency, visual-thermal interaction, and Japanese grapheme-color synesthesia.
著者
金谷 翔子 横澤 一彦
出版者
バイオメカニズム学会
雑誌
バイオメカニズム学会誌 (ISSN:02850885)
巻号頁・発行日
vol.39, no.2, pp.69-74, 2015

自分の身体やその一部が自分のものであるという感覚のことを,身体所有感覚と呼ぶ.この感覚がどのようにして生じるのかを調べることは非常に困難と考えられていたが,近年,ラバーハンド錯覚と呼ばれる現象の発見により,手の所有感覚の生起機序について多くの知見が得られた.この錯覚は,視覚的に隠された自分の手と,目の前に置かれたゴム製の手が同時に繰り返し触られることにより,次第にゴム製の手が自分の手であるかのような感覚が生じるというものであり,視覚情報と触覚情報の一貫性によって手の所有感覚が変容することを示唆している.本稿では,このようなラバーハンド錯覚に関する研究の最近の進展を紹介する.一つは手の所有感覚の生起条件について,もう一つは錯覚による身体所有感覚の変容が手の感覚情報処理に及ぼす影響について,検討したものである.最後に,ラバーハンド錯覚を通じて,手の身体所有感覚がある種の統合的認知に基づいて形成されることの意味について議論を行う.
著者
横澤 一彦
出版者
認知神経科学会
雑誌
認知神経科学 (ISSN:13444298)
巻号頁・発行日
vol.23, no.2, pp.52-56, 2021 (Released:2022-01-15)
参考文献数
22

Grapheme-color synesthesia is a phenomenon that can only be felt by synesthetes, in which characters act as an inducer and excite the sensation of a specific color, and the high temporal consistency of the combination of characters and colors is the basis of synesthesia. However, recent studies have reported that this temporal consistency may change over time. Therefore, we conducted a longitudinal study of Japanese synesthesia and investigated the long-term consistency of grapheme-color synesthesia (Uno, Asano, & Yokosawa, 2021). To compare short-term and long-term temporal consistency, we examined temporal consistency over relatively short periods (up to several months) and long periods (5-8 years). In particular, it was predicted that the correspondence with the synesthetic color of characters with high familiarity may be excited more frequently in daily life, leading to high temporal consistency in both short and long term.As a result, characters with low short-term temporal consistency had low long-term temporal consistency. What is important is that the temporal consistency of synesthesia depends on the familiarity of the character. The synesthetic correspondence between characters and colors might be not fully integrated in childhood, suggesting that it also has a fluid aspect in adult synesthesia.It is also consistent with our recent finding that learning new attributes (sounds or meanings) reduces the temporal consistency of characters and colors. In addition, the long-term (5-8 years) temporal consistency of the letter-color association of each character can be predicted from the short-term temporal consistency. The synesthetic color of characters with the low familiarity is likely to change over time, which is considered to reflect the weak integration of such letters with the synesthesia color.
著者
金谷 翔子 石渡 貴大 横澤 一彦
出版者
日本基礎心理学会
雑誌
基礎心理学研究 (ISSN:02877651)
巻号頁・発行日
vol.30, no.1, pp.11-18, 2011-09-30 (Released:2016-12-01)
被引用文献数
3

A tactile stimulus generates different sensations, depending on the delivery source. The rubber hand illusion (RHI), a phenomenon where a touch to one's hand is perceived to come from a fake hand, reflects the role of a multisensory interaction in a coherent body representation. Although this phenomenon has been mostly studied with an experimenter providing tactile stimuli, here we investigate whether a tactile stimulus must be externally produced for RHI to occur. By introducing the condition where a participant touches an artificial hand and his/her own hand simultaneously, the results demonstrate that illusion still occurs, but the perceived amplitude is smaller than that in the ordinal externally produced touch condition. Our results suggest that the externally produced tactile sense is not required for RHI. Further studies are necessary to elucidate the cause of the decreased illusion with the self-produced tactile stimulation.
著者
永井 淳一 横澤 一彦 浅野 倫子
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.26, no.4, pp.426-439, 2019-12-01 (Released:2020-03-01)
参考文献数
39

We examined how Japanese non-synesthetes associate colors to kana characters (Japanese syllabic graphemes). Kana consists of two distinct and corresponding subsets, hiragana and katakana, which represent the same set of syllables but differ in their shapes and usage, etc. For each of 92 kana characters, participants chose the most suitable color from 11 basic color terms. The same test was repeated with a two-week interval. Results showed comparable biases and regularities in their kana-color associations, though, which were not as temporally consistent as those of grapheme-color synesthetes. As suggested for grapheme-color synesthetes in past studies, linguistic and cognitive properties of the characters and colors regulated their associations: earlier characters in the syllabary order tended to be associated with earlier colors in the Berlin and Kay’s typology order, color word frequency order, and/or the subjective color ranking order. Besides, color choices for hiragana characters and those for their katakana counterparts were remarkably consistent, showing that characters sharing the same sound tended to be associated with the same colors. This tendency is comparable with that reported for Japanese synesthetes. It is suggested that grapheme-color associations of both non-synesthetes and synesthetes depend on common linguistic and cognitive processes during language and knowledge acquisition.
著者
横澤 一彦
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.22, no.4, pp.489-490, 2015-12-01 (Released:2016-06-01)