著者
今井 むつみ 岡田 浩之
出版者
慶應義塾大学
雑誌
挑戦的萌芽研究
巻号頁・発行日
2010

ヒトの非論理的だが効率のよい思考の背景に、本来一方向でしか成り立たないA→Bの関係の学習から逆方向のB→Aを同時に推論してしまう「対称性バイアス」があると言われている。このバイアスは私たちの言語学習と深い関連をもつと考えられてきたが、その詳細や発達的・進化的起源は不明である。本研究ではヒト乳児とチンパンジーの種間比較から、対称性バイアスがヒトで言語獲得以前に現れること、チンパンジーに比べヒトではこのバイアスが強く現れることを明らかにした。以上の結果をふまえ、対称性バイアスの発達や言語機能との関係等について考察した。
著者
今井 むつみ 佐治 伸郎
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.30, no.1, pp.63-73, 2023-03-01 (Released:2023-03-15)
参考文献数
40
著者
今井 むつみ
出版者
公益社団法人 日本心理学会
雑誌
心理学研究 (ISSN:00215236)
巻号頁・発行日
vol.71, no.5, pp.415-433, 2000-12-25 (Released:2010-07-16)
参考文献数
105
被引用文献数
3 3

Traditionally, the issue of the relationship between language and thought has been framed as the Sapir-Whorf hypothesis, in which crosslinguistic-crosscultural universality or diversity of thought has been the center of the debate. The long-lasting debate revolving around the hypothesis has not yielded a clear, satisfactory conclusion. This unsatisfactory result seems to be largely attributed to the fact that (a) the term “thought” has been so vaguely defined, and that (b) the interpretation of the Sapir-Whorf hypothesis itself has been quite diverse among researchers. In this paper, I argue that the question we should ask is not whether thought is universal or different across different language groups. Instead, we should ask more specific (and realistic) questions, taking it for granted that our thought is constrained by innate language-independent cognitive faculties but at the same time a large part of our thought is shaped by language. The questions we should ask are: in what cognitive domains (e.g., spatial cognition, ontological knowledge, categorization of natural objects etc.), at what specific level (e.g., perception, memory, knowledge representation, on-line information processing) and in what degree (a) our thought is influenced by the specific structure of the given language (or is immune to it) and (b) our thought is shaped by language learning (or constrained by language-independent innate cognitive structure). In order to reevaluate the Sapir-Whorf hypothesis in this new perspective, I reviewed literature mainly focusing on three distinctive cognitive domains: ontological knowledge with respect to individuation, categorization of natural objects, and spatial cognition.
著者
石崎 俊 田中 茂範 今井 むつみ
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告自然言語処理(NL)
巻号頁・発行日
vol.1994, no.28, pp.17-24, 1994-03-17
被引用文献数
6

自然な発話状況における対話では、従来の文法に基づいて判断するとおかしいが、意味は自然でよく分かる文が多く見られる。そのような対話文では意味を主体にした解析手法が望ましい。しかし、従来の意味解析手法や辞書の機能では「固い」ため、そのような意味解析を実行するには不十分なことが多い。そこで、本研究では、従来よりも柔軟な意味解析機構をもつモデルの構築を目標とし、それに適した意味解析法と、概念辞書における距離空間の導入について基礎的な検討を行う。概念辞書において概念間の距離を、従来のように階層構造をたどるのではなく、多次元尺度法を用いて定量的に距離を測ることによって距離空間を構成することを検討する。次に、状態を表す概念を指標としたSD法を用いて意味空間における距離を計算し、動的な意味の変化について基礎的な検討を行う。In spontaneous conversation, we have many ungrammatical but semantically natural sentences. Analysis based on semantics or context seems appropriate for such conversational texts. The traditional methods for semantic analysis or structures of concept dictionaries are not enough to treat with such texts. This paper discusses, therefore, a computational model which has a flexible mechanism for semantic analysis and discusses functions and a structure which concept dictionaries should have. For example, using cognitive psychological experiments, MDS method, a metric space among concepts can be organized. Then, SD method using concepts of state as parameters introduces a metric space where dynamic semantic analysis can be formalized. This paper discusses possibilities of these new approaches.
著者
橋田 浩一 嶋田 総太郎 今井 むつみ
出版者
日本認知科学会
雑誌
認知科学 (ISSN:13417924)
巻号頁・発行日
vol.23, no.1, pp.65-73, 2016-03-01 (Released:2016-09-01)
参考文献数
13

Language acquisition is a process of symbol grounding, which is construction of sym-bol systems adapted to environment. Environmental adaptation defines the values which cognitive agents pursue primarily by means of hypothesis-test cycles encompass-ing both the inside and outside of their bodies. In addition to these directly grounded cycles, there are also hypothesis-test cycles within cognitive agents. Cognitive processes are combinations of these cycles, where cycles embody typical cognitive phenomena such as navigation and language use. Cycles are essentially countable, so that systems comprising cycles necessarily have discrete structures. A cognitive agent is hence formulated as a discrete system consist-ing of cycles including both directly grounded cycles and symbols (indirectly grounded cycles), where each cycle embodies some value or meaning directly or indirectly associ-ated with environmental adaptation. Computational models of cognition as combina-tion of such cycles (values = meanings) are far more efficient (simpler and less prone to overdesign) than traditional models stipulating possibly non-cyclic information flows. Environmental-adaptation cycles operate at multiple spatiotemporal scales, including real-time adaptive behavior, middle-term learning, and evolution across generations. It is vitally important to address real-time adaptation behavior in terms of cycles, which will raise the efficiency of the computational model not only at the level of real-time adaptation but also accordingly at higher levels. Cycle-based (meaning-based) com-putational models are necessary also because cycles derive meta-level constraints such as symmetry bias and naming insight, which are indispensable for abductive reasoning and language acquisition. Existing technologies including deep learning fail to reflect such a value-based (meaning-based) architecture of cognition. For the sake of thorough symbol grounding,novel approaches are necessary which should integrate environmental-adaptation cycles in the entire computational model at multiple levels of meaning and value.
著者
今井 むつみ
出版者
一般社団法人情報処理学会
雑誌
情報処理学会研究報告音声言語情報処理(SLP) (ISSN:09196072)
巻号頁・発行日
vol.2003, no.124, pp.259-264, 2003-12-19

一般には大人がひとつひとつのことばを丁寧に繰り返し教え込むことによって子どもはことばを学習していくと、考えられているかもしれない。しかし、実際には子どもはことばがその指示対象の少数の事例(多くは一事例)と結び付けられるのを観察するだけである。一事例に対する漠然とした指差しから発話されたことばの意味を推論することは論理的には不可能なことである(Goodman 1983; Quine 1960)。それにもかかわらず,子どもは、2?6歳の間に、一日平均6語、多い時期には10語も新しいことばを覚えると言われている。本講演では名詞と動詞に焦点をあて、子どもがアクションイベントを観察中に新奇な名詞あるいは動詞を聞いたとき、子どもがイベントのどの側面に新奇語をマッピングし、どのような知識と方略を用いてそれらの語の意味を推論し、他の事例にその語を般用していくのか、その知識や方略が発達的にどのように変わるのか、などについて議論する。It is logically impossible to induce meanings of words based on the observation of a limited number of instances. In spite of this problem of induction, young children map new words to their meanings instantly, and learn new words at a rate of 6-10 words a day. In this talk, I present the results from a series of experiments that show how young children infer meanings of novel nouns and verbs. I then explore the mechanism underlying young children's lexical acquisition.
著者
中西 卓哉 今井 むつみ 石崎 俊
出版者
一般社団法人電子情報通信学会
雑誌
電子情報通信学会技術研究報告. NLC, 言語理解とコミュニケーション
巻号頁・発行日
vol.96, no.593, pp.31-38, 1997-03-18
被引用文献数
2

自然言語を用いて、遠く離れた人どうしが、互いに仮想空間の中のオブジェクトを操作できるようにする臨場感通信会議システムの研究が試みられている。しかし、そこでは、空間記述における自然言語の曖昧性が問題になっている。たとえば、「ボールが黄色い車の左側にある」といった場合、どこまでが左の領域で、どこからが左の領域でないのかという境界をはっきりと決めることはできない。さらに、ボールが話し手にとっての左側にあるのか、車自身にとっての左側にあるのか、特定することも難しい。そこで、本研究は、参照物体の種類や、向きなどが変わる状況を考慮した認知実験を行なった。また、空間指示モデルにおいて近似的な前後左右の領域を決定するためデータをとり、研究を進めた。