著者
泉 浩人
出版者
国立研究開発法人 科学技術振興機構
雑誌
情報管理 (ISSN:00217298)
巻号頁・発行日
vol.59, no.8, pp.535-543, 2016-11-01 (Released:2016-11-01)
参考文献数
3

今日,市場には多くの商品やサービスがあふれ,消費者には多様な選択肢が与えられている。一方,インターネットやスマートフォンの普及により,消費者は,どこにいても,商品・サービスの機能や価格を,瞬時にかつ簡単に比較・検討することができるようになった。購入や利用の決定に関する主導権が「買い手」に移る中,「売り手」は機能や性能,価格といった「伝統的」な要素だけで,自らを差別化することは難しくなっている。そこで重要になるのがユーザーエクスペリエンス(UX)だ。商品やサービスの購入や利用にまつわる一連の体験を快適で便利なものにできなければ,消費者の心をつかみ続けることは難しい。それゆえ,UXデザインは,意匠や機能のデザインにとどまる問題ではなく,経営を左右する重要な課題の一つになりつつある。
著者
泉 浩徳 田中 朋也*
出版者
松山東雲女子大学人文科学部紀要委員会
雑誌
松山東雲女子大学人文科学部紀要 (ISSN:2185808X)
巻号頁・発行日
vol.25, pp.17-27, 2017-03-31

本研究は,幼稚園や保育所のSSW配置の有効性について,社会的認知度が充分ではないSSWの業務と, 具体的事例を紹介し,現状と課題を具体的に挙げて検証し,幼小期における専門職配置の必要性を論じた。 SSWの質を担保できるスーパービジョン体制や,保育士の業務軽減の為にも,幼少期におけるSSWの 導入及びシステムの構築が必要であることがあきらかになった。This study examines the need for the placement of school social workers (SSW) in nursery schools and kindergartens from three viewpoints: 1) the effectiveness of SSWs in promoting children's health and well-being, 2) the importance of professional recognition for SSWs, and 3) the current conditions of SSWs. The authors stipulate that it is necessary to introduce a better system of supervision for SSWs in early childhood programs in order to reduce the work of nursery teachers and guarantee the quality of SSWs.
著者
和泉 浩 IZUMI Hiroshi
出版者
秋田大学教育文化学部
雑誌
秋田大学教育文化学部研究紀要 人文科学・社会科学 = MEMOIRS OF FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY HUMANITIES & SOCIAL SCIENCES (ISSN:24334979)
巻号頁・発行日
vol.74, pp.13-25, 2019-03-01

This article reconsiders relatively recent critical arguments about Raymond Murray Schafer's concept of 'soundscape', especially the arguments of two articles: Ari Y. Kelman (2010) 'Rethinking the Soundscape: A Critical Genealogy of a Key Term in Sound Studies' and Stefan Helmreich (2010) 'Listening against Soundscapes', in order to re-explore 'rich vein of scholarship of sound' (Kelman) in the concept of soundscape.Attending 'to the invention of Schafer's idea in order to wrestle with its redefinition', Kelman criticizes Schafer's bias against noise and his confusion of sound and listening, but Kelman does not consider deeply the definition of soundscape. This article reconsiders the definition of soundscape through rethinking Schafer's explanation in The Tuning the World, Helmreich's discussions of 'soundscape', 'immersion' and 'transduction', Steven Feld's 'acoustemology', Tim Ingold's 'against soundscape', and Paul Rodaway's 'aural geography', in that it situates the concept of soundscape in developments of studies on sound. This article also makes clear the concept of soundscape is not in conflicts with 'transduction', 'acoustemology' and 'immersion', and it needs to be connected with a central and traditional problem of social theories: the relationships between the individual and the social, and depending on how to make this connection, there are possibilities to develop various conceptions of soundscapes.
著者
和泉 浩 IZUMI Hiroshi
出版者
秋田大学教育文化学部
雑誌
秋田大学教育文化学部研究紀要 人文科学・社会科学 = MEMOIRS OF FACULTY OF EDUCATION AND HUMAN STUDIES AKITA UNIVERSITY HUMANITIES & SOCIAL SCIENCES (ISSN:24334979)
巻号頁・発行日
no.74, pp.13-25, 2019-03-01

This article reconsiders relatively recent critical arguments about Raymond Murray Schafer's concept of 'soundscape', especially the arguments of two articles: Ari Y. Kelman (2010) 'Rethinking the Soundscape: A Critical Genealogy of a Key Term in Sound Studies' and Stefan Helmreich (2010) 'Listening against Soundscapes', in order to re-explore 'rich vein of scholarship of sound' (Kelman) in the concept of soundscape.Attending 'to the invention of Schafer's idea in order to wrestle with its redefinition', Kelman criticizes Schafer's bias against noise and his confusion of sound and listening, but Kelman does not consider deeply the definition of soundscape. This article reconsiders the definition of soundscape through rethinking Schafer's explanation in The Tuning the World, Helmreich's discussions of 'soundscape', 'immersion' and 'transduction', Steven Feld's 'acoustemology', Tim Ingold's 'against soundscape', and Paul Rodaway's 'aural geography', in that it situates the concept of soundscape in developments of studies on sound. This article also makes clear the concept of soundscape is not in conflicts with 'transduction', 'acoustemology' and 'immersion', and it needs to be connected with a central and traditional problem of social theories: the relationships between the individual and the social, and depending on how to make this connection, there are possibilities to develop various conceptions of soundscapes.
著者
和泉 浩
出版者
秋田大学
雑誌
秋田大学教育文化学部研究紀要. 人文科学・社会科学 (ISSN:1348527X)
巻号頁・発行日
vol.68, pp.31-60, 2013-03-31

The purpose of this paper is to consider the relations between the reproduction of modern rationalized social system and its resistant, differentiating or dissimilating components through two famous authors' two famous works of the same period. Michel de Certeau's L'invention du quotidian: Arts de faire (published in 1980, English title: "the Practice of Everyday Life") and Paul Willis's Learning to Labour: How Working Class Kids get Working Class Jobs (published in 1977). In L'invention du quotidian de Certeau tries to delineate the 'creativity' of 'users' or consumers in everyday practice, who are 'commonly assumed to be passive and guided by established rules.' According to de Certeau, 'users' not only consume various products – from commodity to urban space – of modern rationalized and expansionistic technocracy and capitalism, but also bricolent(bricolage) those products in their practices of everyday life where users dissimilate or transgress the control, 'discipline' and plans of producers and technocrats, in which de Certeau finds out the 'creativity' of 'users' and the resistant moments with in the existing systems of dominance relationships of 'elite' and 'popular culture.' In Learning to Labour , Willis tries to identify the resistant moments in working class culture, especially 'failed' working class kids and their counter-school culture which oppose to authorities of school, teachers and academic carrier-based pseudo egalitarian institutions and society. He expounds on the reproductive processes of 'working class kids get working class jobs, because of various 'limitations' which distort the 'penetrations' of working class culture which are, he thinks, 'potential materials…for a thoroughly critical analysis of society and political action for the creation of alternatives.' Willis situates 'creativity' of working class culture in their collective level of the 'penetrations' which exist like Freudian 'unconsciousness' and cannot be seized in utterance or conscious level of working class people, while de Certeau finds the creativity of resistance in everyday surface level practices like speaking, walking, cooking. This paper has scrutinized the differences between de Certeau,'s and Willis's ideas of resistant alternative 'creativity' in everyday practices and popular culture, and their positions within the 'reproduction' of modern capitalist class society.
著者
山口 達郎 上野 秀樹 小泉 浩一 石田 秀行 岩間 毅夫
出版者
日本大腸肛門病学会
雑誌
日本大腸肛門病学会雑誌 (ISSN:00471801)
巻号頁・発行日
vol.68, no.10, pp.878-882, 2015

まれな疾患である家族性大腸腺腫症(FAP)の特徴を明らかにするためには,全国登録や多施設共同研究が必要である.本邦におけるFAPの最初の全国調査は1961年に開始され,1972年の第2回調査へと続いた.1976年からはFAPの登録事業が始まり,FAPに関する重要な疫学的・腫瘍学的知見が数多く得られた.それらは2012年に刊行された『遺伝性大腸癌診療ガイドライン』の基礎資料となっているが,海外からの引用文献が多く,本邦からの文献も2000年以前に集積された解析報告が多く,現状に即していない可能性がある.現在,大腸癌研究会の家族性大腸癌委員会内に組織されたFAPワーキンググループによる『FAPの多施設後方視的コホート研究』は,FAPの基礎データの集積と,我が国の診療実態の把握を行っている.また,次世代シークエンサーを用いた家族性腫瘍の遺伝子診断技術の確立と,新規原因遺伝子の探索が行われている.
著者
和泉 浩 IZUMI Hiroshi
出版者
秋田大学教育文化学部
雑誌
秋田大学教育文化学部研究紀要. 人文科学・社会科学自然科学 (ISSN:1348527X)
巻号頁・発行日
vol.71, pp.25-36, 2016-03-01

There has been a flurry of studies on senses, sound, hearing and listening, alongside of studies on body, inhumanities and social sciences since the early 1990s. These studies reconsider the modern visualist paradigm,hegemony of vision and modernity through excavating other senses ― hearing, touch, taste, smell ― in varioussocial, historical and cultural contexts, therefore they share aims, concepts and theoretical frameworks with postmodernism,post-structuralism, gender studies, queer studies, post-colonialism, spatial-turn. This paper outlines thesociological perspective on relationships between senses and society, sees viewpoints of recent studies on senses,especially sound studies in a sociological light, and sheds light on the problems relating to ‘alternative’ ways ofthinking and ‘reflexivity’ ― positioning and accounting for own positions and questions ― which is insisted as animportant point of sensuous scholarship and sound studies. Including this abstract, studies on senses are obsessedwith visualist concepts and metaphors, and ‘alternative’ ways of thinking and ‘reflexivity’ should confront thisthorny problem which might not be solved by constructivism, contextualism and thought of ‘in-betweenness’which apparently deny dualisms. This paper also points out that sound studies must take seriously Judith Butler’sassertion: ‘It would make no sense to define gender as the cultural interpretation of sex, if sex itself is a genderedcategory’, in order to reconsider dualisms; nature and society, sound and auditory culture, body (matter) andsociety, and sound studies should reflect its naturalistic name.
著者
和泉 浩 IZUMI Hiroshi
出版者
秋田大学教育文化学部
雑誌
秋田大学教育文化学部研究紀要 人文科学・社会科学 = Memoirs of Faculty of Education and Human Studies, Akita University. The humanities & the social sciences (ISSN:24334979)
巻号頁・発行日
vol.73, pp.11-21, 2018-02-23

The purpose of this paper is to consider Tim Ingold’s four objections to the concept of The purpose of this paper is to consider Tim Ingold’s four objections to the concept of soundscape, in order to reconsider the concept of soundscape in relation to the concepts of light, sound, landscape, related to sound studies, study of visual culture and auditory culture. Ingold thinks ‘the concept of sound scape would be better abandoned’ based on the four reasons. This paper points out six problems with Ingold’s objections. (1) Ingold defines sound as ‘I can hear’ depending on Maurice Merleau-Ponty’s phenomenology and he also situates sound as ‘medium’, but he does not explain the relationship between Merleau-Ponty’s ‘il y a’ and James Gibson’s ‘medium’. ‘il y a’ and ‘medium’ are different. (2) Phenomenological existential conditions are fundamental in a sense, but cultural, social and historical contexts or conditions of sound, light and ontology should be considered. (3) Sound and light have different aspects. (4) His strong nostalgia for nature and past causes narrowing experiences of sound and soundscape. (5) Although he criticizes the confusion of ‘scape’ with ‘scope’, he confuses them in his argument. (6) One can explain nothing in the pure fluxes of medium, distinctions must be made to say something.oundscape, in order to reconsider the concept of soundscape in relation to the concepts of light, sound, landscape, related to sound studies, study of visual culture and auditory culture. Ingold thinks ‘the concept of sound scape would be better abandoned’ based on the four reasons. This paper points out six problems with Ingold’s objections. (1) Ingold defines sound as ‘I can hear’ depending on Maurice Merleau-Ponty’s phenomenology and he also situates sound as ‘medium’, but he does not explain the relationship between Merleau-Ponty’s ‘il y a’ and James Gibson’s ‘medium’. ‘il y a’ and ‘medium’ are different. (2) Phenomenological existential conditions are fundamental in a sense, but cultural, social and historical contexts or conditions of sound, light and ontology should be considered. (3) Sound and light have different aspects. (4) His strong nostalgia for nature and past causes narrowing experiences of sound and soundscape. (5) Although he criticizes the confusion of ‘scape’ with ‘scope’, he confuses them in his argument. (6) One can explain nothing in the pure fluxes of medium, distinctions must be made to say something.

1 0 0 0 OA 音楽の合理化

著者
和泉 浩
出版者
日本社会学会
雑誌
社会学評論 (ISSN:00215414)
巻号頁・発行日
vol.53, no.1, pp.54-69, 2002-06-30 (Released:2009-10-19)
参考文献数
21

音楽という芸術を, 合理化の視点からとらえることはできるのであろうか.もしそれが可能であるとすれば, 音楽の合理化の西欧近代における固有の特性とはいったいどのようなものなのであろうか.未完の草稿として残された『音楽社会学』においてマックス・ウェーバーが探求しようとした, この西欧近代音楽の合理化の過程を, 西欧音楽における二重の合理化という視点から読み解くことが本稿の試みである.ウェーバーが音楽を社会学の対象にしたのは, 音楽に用いられる音組織が歴史的に構築されるなかで, 理性がきわめて重要な役割をはたしてきたことを見出したためである.ウェーバーは, この音組織を歴史的に構築してきた原理を, 間隔原理と和声的分割原理という2つの原理に区別する.この2つの原理にもとづき, 音組織は間隔的に, あるいは和声的に合理化されてきたのである.この2つの合理化は互いに対立するものであり, 他方のものに非合理, 制約, 矛盾をもたらす.ウェーバーの議論は一見, 近代の西欧音楽を和声的合理化においてとらえ, それ以外の音楽を間隔的合理化において特徴づけているようにみえる.しかし, 西欧近代の音楽の合理化の特性は, この対立する2つの合理化の交錯においてかたち作られているのである.この西欧近代音楽の合理化の矛盾した関係を明らかにすることこそ, ウェーバーの音楽社会学の試みである.
著者
早雲 孝信 東 健 中島 正継 安田 健治朗 趙 栄済 向井 秀一 水間 美宏 芦原 亨 水野 成人 平野 誠一 池田 悦子 加藤 元一 徳田 一 竹中 温 泉 浩 井川 理 青池 晟 川井 啓市
出版者
一般財団法人 日本消化器病学会
雑誌
日本消化器病学会雑誌 (ISSN:04466586)
巻号頁・発行日
vol.88, no.8, pp.1539-1544, 1991 (Released:2007-12-26)
参考文献数
19
被引用文献数
2

ras遺伝子は, そのpoint mutation により活性化される癌遺伝子として知られている. 今回, われわれは oligonucleotide hybridization assay を用いて,大腸癌86例における K-ras codon 12, 13のpoint mutation の有無について検索した. その結果, codon 12に32例, codon 13に1例の33例 (38%) に point mutation を認めた. 変異の比率を腫瘍の存在部位, 組織型, 深達度, リンパ節転移, ステージ分類別に検討したが, 有意な関係は認められなかつた. しかし, 深達度mやsmといつた早期の癌においても高頻度に変異が検出され, ras遺伝子の point mutation が癌の進行過程というよりも発癌の過程に関係していることが推察された.
著者
石井 亘 藤井 宏二 飯塚 亮二 下間 正隆 泉 浩 竹中 温
出版者
Japan Surgical Association
雑誌
日本臨床外科学会雑誌 (ISSN:13452843)
巻号頁・発行日
vol.68, no.12, pp.2969-2973, 2007

症例は72歳, 女性. 左乳房のしこりを自覚. 初診時, 左乳房D領域にしこりを1個, 同側腋窩リンパ節腫大を認めた. CT上, 腫瘍本体の長径は34mm, 乳頭腫瘍間距離は30mmであった. 同側腋窩リンパ節の長径は, 25mmであった. informed-consentを行った結果, 経口抗癌剤併用療法を術前に3コース行い, CT上の腫瘍は長径8mmと著名な縮小を認め温存手術を可能にしえた. 以前より当院では, 乳癌患者の経口併用抗癌剤として, DMpC療法 (Doxifluridine+Cyclophosphamide+Medroxyprogesterone acetate) を行ってきた. TS-1がこれまでの経口フッ化ピリミジン系抗癌剤と比較して抗腫瘍効果が高く, 外来治療が可能であるため, DoxifluridineをTS-1に置き換えることによってより高い治療効果が期待される. 現在われわれは, 進行・再発乳癌に対する経口併用化学療法 (TS-1+Cyclophosphamide+Medroxyprogesterone acetate) の第I/II相臨床試験を進行中である.
著者
和泉 浩
出版者
東北社会学会
雑誌
社会学年報 (ISSN:02873133)
巻号頁・発行日
vol.36, pp.127-147, 2007-07-20 (Released:2013-10-23)
参考文献数
15

本稿の目的は,ウェーバーの『音楽社会学』における西洋近代音楽についての分析の特徴と含意を,合理化のパラドクスという点から明らかにするとともに,『音楽社会学』の潜在的テーマである「音楽的聴覚」の問題の重要性を示すことにある. ウェーバーの音楽社会学の課題は,なぜ西洋近代に合理的和声音楽が誕生したのかを明らかにすることにある.ウェーバーは,都市についての研究と同様に,この課題を古代ギリシアと中世・ルネサンスの音楽の比較から探求した.そして『音楽社会学』では,古代ギリシアと異なるかたちでルネサンス以降進展した近代音楽の合理化が,結果的に古代ギリシア的なものの復活に至る合理化のパラドキシカルな展開が描き出されている. 『音楽社会学』では,『プロテスタンティズムの倫理と資本主義の精神』での合理化についての考察とは異なり,複数の合理化の方向の関係により生じる合理化のパラドクスが問題になっている.また合理化にアプローチする方法も異なっており,『音楽社会学』では,音楽についての理念や生活態度ではなく,音楽の「技術」に焦点があてられている.この結果,ウェーバーの音楽社会学では,音楽と社会の関係よりむしろ,音楽の合理化の自律的な過程が描き出される.しかし,音楽の技術と表裏一体をなす,社会的に形成される「音楽的聴覚」の問題が,『音楽社会学』の潜在的テーマをなしている.
著者
片山 美和 今泉 浩幸 野尻 裕司 伊東 晋
出版者
一般社団法人映像情報メディア学会
雑誌
映像情報メディア学会技術報告 (ISSN:13426893)
巻号頁・発行日
vol.22, no.19, pp.19-24, 1998-03-17
被引用文献数
8

This paper reports the results of a subjective assessment for stereoscopic HDTV coding using MPEG2 MVP@HL, which is a standard for stereoescopic television coding. The results of assessment for coding images of MVP are compared with those of coding images of simulcast, left and right image of which are each coded using conventional MP@HL. The image quality of MVP coding is almost as same as, or is higher than that of simulcast coding. According to the test of bit allocation to left and right images, an adaptive bit allocation depending on image contents can improve the subjective image quality.